• ollebulle86

Småknottrig och rödflammig hud

I måndags hade min son feber när han kom hem från dagis. Han var då även väldigt röd i hela ansiktet, vilket jag antog berodde på febern.
    Igårmorse märkte jag dock att han var väldigt småknottrig på hela kroppen, främst på armar, rygg och bröstet, men även lite småflammig.
    Idag är han inte lika rödflammig och febern är så gott som borta, men nu säger han att det kliar lite.

Någon som känner igen detta?
    Det är inga blåsor, utan bara småknottrigt.

• Svar på tråden Småknottrig och rödflammig hud
  • ollebulle86

Ingen som känner igen det?

Jag har tänkt att de kunde vara vattenkoppor eller nått, men det är inga blåsor. Det kan kanske vara nått sånt ändå?

• mammaNena

så har jag fått när jag fått värmeutslag.
    Men testa annars att smörja med exempelvis mimiderm, det är iaf bra mot klådan.

• ollebulle86

Nu tycker han inte att det kliar, så han verkar itne ha några besvär av det.
    Det försvinner mer och mer, så det är skönt i alla fall. Var mest lite nyfiken på vad det kunde vara, det kom i samband med febern och verkar försvinna nu när febern försvinner.

• mammaNena

www.google.se/images%C3%A4rmeutslag&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1400&bih=805
    här fanns ju lite olika.

• ollebulle86

Kollade lite snabbt på bilderna, men det han har/hade var inte alls som någon av dom.
    Han var mer jämnt rödflammig, elelr vad man ska säga. Han såg nästan solbränd ut, speciellt i ansiktet. Nu är han ganska torr i ansiktet, men itne på kroppen. På kroppen är det mest det knottriga kvar nu.
    Han är knottrig på överarmarna annars alltid, men itne rödflammig. Nu var det som att det spridit sej och blivit rött, elelr lite mer rosigt.
    Men jag tror det röda/rosiga kom av febern, men det har gått tillbaka med febern.

• josse1

hej, det låter som nässelutslag. är det varmt? min son fick detta i somras och det du beskriver låter som det han hade. och det var nässelutslag. det du beskriver att det sprider sig, det va exakt han hade. vi åkte till sjukhuset så fick han medicin, antihisamin? vet inte hur det stavas. lycka till /j

• ollebulle86

Ja han har varit varm på hela kroppen, men då har han haft feber och då brukar han vara varn.
    Nu har febern försvunnit nästan helt och även de röda, elelr i alla fall dämpats och blivit bättre. Nu är han mest krottrig och han har inga besvär av det.
    Han är fortfarande rätt rosig i ansiktet dock, men inte knottrig och det var han inte alls i ansiktet innan, bara kroppen.

• ollebulle86

Jo jag googlade det och läste lite om det.

Tror itne det är nått farligt egentligen, det verkar ha gett med sej i samband med att febern försvunnit. Värst var det igår, nu är det itne så farligt. Mest i ansiktet han fortfarande är ganska rosig.

• josse1
    ollebulle86 skrev 2011-03-02 20:55:07 följande:
    Ja han har varit varm på hela kroppen, men då har han haft feber och då brukar han vara varn.
    Nu har febern försvunnit nästan helt och även de röda, elelr i alla fall dämpats och blivit bättre. Nu är han mest krottrig och han har inga besvär av det.
    Han är fortfarande rätt rosig i ansiktet dock, men inte knottrig och det var han inte alls i ansiktet innan, bara kroppen.
    kalle var varm på utslagen. kalles utslag började i ansiktet o spred sig till kroppen. det svaret jag fick som förklaring till det var typ. har han ätit något ovanligt? nej sa jag då. bytt tvättmedel? åter nej. då sa hon att det var en allergisk reaktion på något bara. han är inte allergisk mot något. och det har inte  kommit tillbaka.
  • pigglet
    ollebulle86 skrev 2011-03-02 21:01:10 följande:
    Jo jag googlade det och läste lite om det.

Tror itne det är nått farligt egentligen, det verkar ha gett med sej i samband med att febern försvunnit. Värst var det igår, nu är det itne så farligt. Mest i ansiktet han fortfarande är ganska rosig.
    Nej, femte sjukan är inte alls farlig, de allra flesta barn har det, ofta utan att man märker det ens. Man smittar mest innan, så barnet kan vara på förskolan när ev. feber gett med sig. Inget alls att oroa sig för.

Men just de rosiga kinderna är ju typiskt, bra bild på 1177-länken.
    Utslagen som är flammiga, kommer efter febern, och kommer och går... ofta syns de inte och så kan de blossa upp igen tex om barnet anstränger sig. De kan hetta lite, kan klia lite men oftast inte... det låter väl ganska likt det du beskriver? 
  • ollebulle86

Han har inte haft nått knotter i ansiktet alls, bara varit röd. Lite mer än bara typiskt feberrosig.
    Jag vet itne om han ätit nått ovanligt. Jag har honom växelvis och hämtade honom först i måndags och när vi kom hem hade han feber och var röd i ansiktet. Vet itne om han var röd och knottrig på kroppen då, det tänkte jag itne på.
    Hade Kalle feber när han hade de här utslagen oxå?

• pigglet
    josse1 skrev 2011-03-02 21:01:50 följande:
    kalle var varm på utslagen. kalles utslag började i ansiktet o spred sig till kroppen. det svaret jag fick som förklaring till det var typ. har han ätit något ovanligt? nej sa jag då. bytt tvättmedel? åter nej. då sa hon att det var en allergisk reaktion på något bara. han är inte allergisk mot något. och det har inte  kommit tillbaka.
    Stämmer ju väldigt bra på femte sjukan det där också... Och det får man bara en gång.
  • josse1
    ollebulle86 skrev 2011-03-02 21:09:48 följande:
    Han har inte haft nått knotter i ansiktet alls, bara varit röd. Lite mer än bara typiskt feberrosig.
    Jag vet itne om han ätit nått ovanligt. Jag har honom växelvis och hämtade honom först i måndags och när vi kom hem hade han feber och var röd i ansiktet. Vet itne om han var röd och knottrig på kroppen då, det tänkte jag itne på.
    Hade Kalle feber när han hade de här utslagen oxå?
    ja han hade haft lite feber
  • Melizza01

inte så att det är scharlakansfeber!

• kg8

Min tös fick något som precis likanr det du beskriver, vi fick förklaringen virusprickar 

• ollebulle86

Både febern och det rödflammiga var borta i onsdags, så problemen borta.
    Dock har han nu fått två utslag i ansiktet som eventuellt kan vara vattenkoppor.

Så sonen är frisk, dock är jag själv sjuk nu istället.

Svar på tråden Småknottrig och rödflammig hud