• AngelWithoutWings

respektlöst eller vad?!

Visste inte vart ja skulle ha tråden, så det fick bli här.

Jag är en 14 årig tjej som är j*kligt förbannad på mina föräldrar!

Så respektlösa!
    Jag satt och kollade på ett tv-programm och så kommer mamma o pappa upp precis när de är reklam. Pappa ber mig byta lite till en sport kanal så länge o så får han titta lite.
    Byter sen tillbaka till kanalen ja tittade på när reklamen är över.
    Har gått typ 5 sek när mamma kommer fram o säger "låt honom ha den här" o tar ifrån mig fjärrkontrollen så pappa ska få byta till sin jävla sport, som han kollar på flera gr om dagen!

Mitt när ja sitter o tittar i ett programm så kommer de bara o byter för att han ska få sin jävla sport. Är 3de gr det händer med ! (fast dem andra gr har bara pappa tatt den o bytt)

Så jävla respektlösa är dem ! Eller vad tycker ni!?

Annars är dem jätte gosiga o underbara, men vafan, dem kunde väl iallafall frågat!

Kommentera gärna vad ni tycker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden respektlöst eller vad?!
  • Tow2Mater

Onska dig en egen TV i julklapp o fodelsedagspresent nästa gång! ;)

Om du har en egen TV i ditt rum forstår jag dina foräldrars agerande. Om du inte har en egen TV, var det lite respektlost av dem.

• Ramborg

Jag hade också blivit irriterad. Min man gör sådär ibland. Jag fräser ifrån såklart och då blir han ärligt förvånad, han tycker programmet vad-det-nu-är är så extremt ointressant att han kunde inte tänka sig att jag faktiskt tittade. (ungefär som jag tycker om vissa av hans program).

Säg till föräldrarna nästa gång att du faktiskt vill se hur ditt program slutar!

Eller kanske köra den lite mognare metoden att tala om att du känner dig mindre respekterad när de gör så där. Du är såklart sääääker på att de inte menar något illa men du brukar fråga dem när de är där först och du skulle gärna vilja ha samma respekt tillbaka.

(viktigt att inte vara skitarg när du säger det, sånt biter bättre i en vuxen lugn ton än med en arg och upprörd och kanske till och med lite gäll röst som det lätt blir. Tänk pondus!)

• Menhir

Som alltid finns det olika historier att berätta och dina föräldrar skulle antagligen inte beskriva det som du gör.

Kankse säger de "hon har suttit framför tv:n i hela dagen och vi som bett henne städa sitt rum och stoppa sin disk i diskmaskinen men hon struntar i ALLT jag säger! Till slut fick jag nog och stängde av Top model." Ungefär så.

Men med den beskrivning du ger håller jag med om att det inte är ok, då får man komma överens om vad som ska ses på tv.

• Den allsmäktige

Det är antagligen dina föräldrar som betalat för TVn, radiotjänst-avgiften, hyran etc etc. Så jo. De kan göra så.

• Kimona

Fick gå igenom samma sak med min svärfar och jag fick inte lov att ha egen tv på rummet. Idag kan man ju ofta se på program online så det funkar väl ändå?

• Fluffguf
    Den allsmäktige skrev 2011-03-02 21:30:27 följande:
    Det är antagligen dina föräldrar som betalat för TVn, radiotjänst-avgiften, hyran etc etc. Så jo. De kan göra så.
    Det betyder väl inte att de har ensamrätt till TVn? I en familj tycker jag att man får kompromissa lite om man bara har en TV. Bara för att jag betalar TV-avgiften här hemma kräver jag inte att få titta även om min sambo ser på något annat
  • AngelWithoutWings
    Tow2Mater skrev 2011-03-02 21:18:41 följande:
    Onska dig en egen TV i julklapp o fodelsedagspresent nästa gång! ;)

Om du har en egen TV i ditt rum forstår jag dina foräldrars agerande. Om du inte har en egen TV, var det lite respektlost av dem.
    Njaa, jul var nyss, och ja fyllde år i söndags :p Har ingen tv på rummet och vill inte heller (och har framför allt inte plats!). 
    Menhir skrev 2011-03-02 21:24:30 följande:
    Som alltid finns det olika historier att berätta och dina föräldrar skulle antagligen inte beskriva det som du gör.

Kankse säger de "hon har suttit framför tv:n i hela dagen och vi som bett henne städa sitt rum och stoppa sin disk i diskmaskinen men hon struntar i ALLT jag säger! Till slut fick jag nog och stängde av Top model." Ungefär så.

Men med den beskrivning du ger håller jag med om att det inte är ok, då får man komma överens om vad som ska ses på tv.
    Och ja förstår vad du menar, men hela dagen har ja varit i skolan, sen kom ja hem, åt, satt lite vid datorn (för att göra en läxa), och åkte sen och tränade 1 ½ timme, så ja var hemma igen ca 19.30.
    Duschade efter det och åt mat, o hade bara suttit vid tvn i en kvart ungefär när dem kom...

usch, e fortfarande arg! Och sen verkar dom inte fatta varför ja är arg heller ! ... herregud.
    Jaa, det är dom som betalar det, men ja hjälper faktiskt till hemma, sköter skolan galant, bråkar/tjafasar inte alls mycket, tar hand om mina marsvin helt själv (som var vilkoret för att ja skulle få dem) oså, men det är fortfarande respektlöst tycker jag, som att det inte spelar någon roll alls vad jag vill se eller tycker!
  • Ramborg

En treåring kanske inte kan räkna med att få se klart sitt program öven om han var där först. Men en fjortonåring? Klart en fjortonåring ska behandlas som någon som också räknas!

• vittra
    Nej, det "kan" de inte. Det är liksom inte ok att bete sig som svin bara för att hon är barn och de är vuxna och naturligtvis står för hennes försörjning! Det är självklart respektlöst att bete sig så även mot sina barn, precis lika respektlöst som när ovan beskrivna sambo ibland gör samma sak. Så gör man inte om man respekterar varandra. J

Jag skulle ha blivit stortokig och sagt att jag har rättigheter jag också! Vad vill de lära sitt barn genom att köra över henne på det där sättet?

TS, Säg att du vill kunna undvika att den här typen av problem uppstår igen och fråga om de har några förslag till hur man ska kunna tänkas lösa det. Föreslå att du gärna kan tänka dig en egen TV så kan var och en se det de vill se utan att behöva köra över någon. Så länge det bara finns en TV så måste man samsas, låter som något man tjatar om till småbarn men uppenbarligen har ju inte dina föräldrar insett detta grundläggande faktum...
  • lykantrophona

Att rycka fjärrkontrollen ur din hand sådär bara... jag skulle också blivit sur.

Man kan diskutera om saken, det hade t ex inte varit fel ifall de hade försökt övertala dig till att sport är mycket viktigare än vad än du tittade på. Men att bara avbryta är lite ohyfsat.

Svar på tråden respektlöst eller vad?!