• Pippina

Ska jag sälja mina Telia-aktier?

Min far köpte Telia-aktier till mig som så många andra när det begav sig. Han ville vara trogen sin arbetsgivare tror jag.

Nu har jag fått erbjudande av Telia att de vill köpa tillbaka aktier från mig. De vill köpa var 28:e aktie, vilket för mig skulle innebära ca 200 kr, alltså något jag lika gärna kan strunta i.

Eller så vill de köpa min säljrätt?

Vad innebär det och vad tycker ni jag ska göra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ska jag sälja mina Telia-aktier?
  • MatsAtari

Ja, du måste ju välja det ena eller det andra.
    Även säljrättigheterna har ju ett värde (Ca 80kr.) och det går ju förlorat om du inte svarar.

Farsan blev också pålurad Telia-aktier för ett antal år sedan.
    Han sålde iaf inlösenrätterna och behöll aktierna, bl a för att det är krångligt att göra förlustavdrag för sådana där småbelopp. Det måste vara inskickat innan 15mars.
    Verkar som att du och min far har exakt samma antal telia-aktier och kanske även till samma anskaffningsvärde (85kr/st.)?

Det går naturligtvis inte att tjäna på att göra antingen det ena eller det andra.

• MatsAtari

För enkelhetens skull räknar vi med att man äger 28st Telia aktier.

Kursen just nu står i 53,6kr.

Budet Telia la när de ville lösa in aktierna var 62kr/aktie.

Löser man in en aktie så tjänar man alltså 62-53,6= 8,40 kr på det

För att man inte ska förlora på att behålla aktierna så får  man då inlösenrättigheter som självklart även dom är värda 8,40kr. De pengarna får man in på sitt konto ca 19 april tror jag.

Inlösenrätterna blir då värda ca 8,40/28=30öre styck.
    Efter vad jag förstått så är det Nordea som sköter det där och exakta värdet på inlösenrättigheterna kommer att bestämmas senare.

• Pippina

Tack Mats!

Ja, det känns nog som att vi har samma antal till samma anskaffningsvärde. Verkar som om alla som jobbade på Telia gick man ur huse för den nya folkaktien.

Jag gör nog som din far gjorde. Måste jag nämna något i deklarationen om detta?

• MatsAtari

Jag  vet inte hur man gör det, men  det bör deklareras för anskaffningsvärdet på säljrättigheterna kommer inte att ligga på noll.

Vad anskaffningsvärdet på dom ska ligga på kommer skatteverket att gå ut med senare.

Svar på tråden Ska jag sälja mina Telia-aktier?