Hjälp! 16-månaders bråkar med katten :(
Har ett problem och behöver lite input utifrån.
Vår 16-månaders är en väldigt livlig kille, glad men en hysterisk energi. Han undersöker/demolerar det mesta och lägenheten ser nu ut som någon form av fort, där allt är bortrensat ur hyllorna, bokhylla och vitrinskåp är inbäddade i kartonger och tv:n är uppflyttad på högre och högre höjder. Allt detta är sådant han gått hårt åt innan, och när vi inte kunnat få honom att låta bli det så har vi valt att "bygga bort problemet".
Nu har vi bara ett problem kvar, men det är dessvärre ett som inte går att "bygga bort". Vår katt.
Sonen gillar katten,men går väldigt hårt åt honom när han kommer åt. Det har eskalerat från att handla om hårdhänt "Klappande" till att han drar i svansen och nu på senaste tider hämtar leksaker och annat och kastar/slår på katten! Situationen är alltså ohållbar.
Givetvis så står vi inte bredvid och låter katten bli misshandlad. Vi fredar honom så gott vi kan, genom att låta honom sova i lugn och ro bakom stängda dörrar (tex vara ifred i sovrummet), göra liggplatser som sonen inte når osv. Och när katt och barn är i samma rum så gör vi ju vårt bästa för att hindra sonen att gå på katten, tro inget annat.
Men katten kryper absolut inte runt väggarna, tvärtom så söker han ofta sonens sällskap. Han kan gå fram till sonen och mer eller mindre vifta med svansen i hans ansikte och då blir givetvis frestelsen för stor för sonen. Och när katten själv väljer att gå i närheten av sonen så är det svårt att hinna med ibland. Tyvärr har han heller inte varit speciellt intresserad av alternativa liggplatser, utan fortsätter att välja "sin favorit" trots att sonen når honom där, och vi försöker som sagt hindra sonen så gott det går och vi hinner.
SÅ. Vi har:
- visat hur man klappar fint på katten. Blev ingen större skillnad.
- försökt att distrahera sonen/lyfta bort, ge leksak, osv. hjälper kanske 20% av tillfällena.
- Blivit arga och sagt ifrån med varierande grad av arghet.
Vilket brukar resultera i att sonen först bara skrattar åt oss, springer tillbaka till katten sekunden vi släpper honom, eller blir jätteledsen de gånger vi blivit riktigt arga och skrikit åt honom (ja inte speciellt pedagogiskt alls).
MIN upplevelse är att sonen inte fattar varför vi blir arga och bara ser det som en lek, och istället blir ledsen och förvirrad de gånger vi riktigt rytit ifrån. Jag tror att sonen är för liten för att fatta helt enkelt.
Maken upplever att sonen visst fattar, och att största problemet är att jag inte är konsekvent och blir tillräckligt arg på sonen varje gång. Och vi kan helt enkelt inte komma överens.
Tips på hur man får en 16-månaders att låta bli katten mottages tacksamt.
Och framför allt: har jag rätt eller är det jag som är på väg att bli curlingmamma? Fyller det någon funktion att bli arg och ryta ifrån åt barn under 2 år? Eller när kan man börja förvänta sig att de fattar/reagerar på ett sådant bemötande när man vill markera att de gör fel??