• Miss Cee

Hjälp! 16-månaders bråkar med katten :(

Har ett problem och behöver lite input utifrån.

Vår 16-månaders är en väldigt livlig kille, glad men en hysterisk energi. Han undersöker/demolerar det mesta och lägenheten ser nu ut som någon form av fort, där allt är bortrensat ur hyllorna, bokhylla och vitrinskåp är inbäddade i kartonger och tv:n är uppflyttad på högre och högre höjder. Allt detta är sådant han gått hårt åt innan, och när vi inte kunnat få honom att låta bli det så har vi valt att "bygga bort problemet".

Nu har vi bara ett problem kvar, men det är dessvärre ett som inte går att "bygga bort". Vår katt.

Sonen gillar katten,men går väldigt hårt åt honom när han kommer åt. Det har eskalerat från att handla om hårdhänt "Klappande" till att han drar i svansen och nu på senaste tider hämtar leksaker och annat och kastar/slår på katten! Situationen är alltså ohållbar.

Givetvis så står vi inte bredvid och låter katten bli misshandlad. Vi fredar honom så gott vi kan, genom att låta honom sova i lugn och ro bakom stängda dörrar (tex vara ifred i sovrummet), göra liggplatser som sonen inte når osv. Och när katt och barn är i samma rum så gör vi ju vårt bästa för att hindra sonen att gå på katten, tro inget annat.
    Men katten kryper absolut inte runt väggarna, tvärtom så söker han ofta sonens sällskap. Han kan gå fram till sonen och mer eller mindre vifta med svansen i hans ansikte och då blir givetvis frestelsen för stor för sonen. Och när katten själv väljer att gå i närheten av sonen så är det svårt att hinna med ibland. Tyvärr har han heller inte varit speciellt intresserad av alternativa liggplatser, utan fortsätter att välja "sin favorit" trots att sonen når honom där, och vi försöker som sagt hindra sonen så gott det går och vi hinner.

SÅ. Vi har:
    - visat hur man klappar fint på katten. Blev ingen större skillnad.

- försökt att distrahera sonen/lyfta bort, ge leksak, osv. hjälper kanske 20% av tillfällena.

- Blivit arga och sagt ifrån med varierande grad av arghet.
    Vilket brukar resultera i att sonen först bara skrattar åt oss, springer tillbaka till katten sekunden vi släpper honom, eller blir jätteledsen de gånger vi blivit riktigt arga och skrikit åt honom (ja inte speciellt pedagogiskt alls).

MIN upplevelse är att sonen inte fattar varför vi blir arga och bara ser det som en lek, och istället blir ledsen och förvirrad de gånger vi riktigt rytit ifrån. Jag tror att sonen är för liten för att fatta helt enkelt.
    Maken upplever att sonen visst fattar, och att största problemet är att jag inte är konsekvent och blir tillräckligt arg på sonen varje gång. Och vi kan helt enkelt inte komma överens.

Tips på hur man får en 16-månaders att låta bli katten mottages tacksamt.

Och framför allt: har jag rätt eller är det jag som är på väg att bli curlingmamma? Fyller det någon funktion att bli arg och ryta ifrån åt barn under 2 år? Eller när kan man börja förvänta sig att de fattar/reagerar på ett sådant bemötande när man vill markera att de gör fel??

• Svar på tråden Hjälp! 16-månaders bråkar med katten :(
  • Ramborg

Jag har inget barn (än) men däremot en katt. Min katt flyttar sig när hon inte gillar det som pågår. I lördags låg hon under dubbelsängen hela kvällen (familj med fyraåring på besök. När fyraåringen kröp in efter henne smet hon ut till nästa rum).

Är du säker på att barnet tar så hårt i katten som du tror? Jag är ju ingen katt-expert heller, men för mej låter det konstigt att inte katten antingen bara smiter undan, eller (i värsta fall) fredar sig med klorna, om det gör ont på den.

Är den väldigt gammal eller väldigt tjock så den inte orkar?  

Google Is Your Friend
  • Miss Cee
    Ramborg skrev 2011-03-02 22:58:52 följande:
    Jag har inget barn (än) men däremot en katt. Min katt flyttar sig när hon inte gillar det som pågår. I lördags låg hon under dubbelsängen hela kvällen (familj med fyraåring på besök. När fyraåringen kröp in efter henne smet hon ut till nästa rum).

Är du säker på att barnet tar så hårt i katten som du tror? Jag är ju ingen katt-expert heller, men för mej låter det konstigt att inte katten antingen bara smiter undan, eller (i värsta fall) fredar sig med klorna, om det gör ont på den.

Är den väldigt gammal eller väldigt tjock så den inte orkar?  
    Det har hänt ett par gånger att katten tröttnat och rivit sonen. Då blir sonen ledsen, låter katten vara i kanske max en halvtimme, sedan är han efter honom igen.

Jodå han är hårdhänt. Drar hårt i svansen, hämtar stora saker och kastar/slår på katten. Kan handla om allt från träleksaker till sopskyffeln. Och det är ju extra svårt att hinna med när sonen leker till synes fridfullt och sekunden senare vänder sig om, tar några steg mot kattens håll och kastar iväg leksaken på honom.

Men för det mesta visar katten en otrolig omtanke om den här lille vandalen som flyttat in. Han är väldigt tålmodig mot honom, men får ju tåla mer än vad vi tycker är rimligt. (katten är 8 år och pigg av sig, och en stor bjässe utan att vara tjock).

Tack för ditt svar :)
  • Phillippa

Hej

Vi hade samma problem med dottern när hon var 13 månader. Nu är hon 18 månader och jättesnäll mot katten. När hon var 13 månader kom hon in i någon sorts trotsperiod och blommorna och katterna var roligast att ge sig på. Liksom ni så lät vi givetvis inte katten fara illa utan hjälpte den mot den lilla odågan ;). Vi hade två katter men det var bara den ena som råkade illa ut eftersom han vägrade flytta på sig och inte sa ifrån. Jag önskade att han skulle fräsa och i alla fall riva henne lite lätt så att hon förstod, men inte... Han gick på sin höjd 20 cm och lade sig ner igen, dumkatt!

Att säga nej triggade henne bara och när man lyfte henne därifrån tyckte hon att det var jätteroligt och kiknade nästan av skratt. Hon visste mycket väl att hon inte fick dra i katten och jag studerade henne och insåg att hon nästan bara gjorde det när hon visste att vi såg. Det var ju uppmärksamheten hon ville åt. Jag läste på massa och funderade och jag läste bland annat (vet inte var) att små barn oftast förstår ett nej men har inte förmågan att gå därifrån och hitta på något annat istället. Man måste ge dem ett alternativ och samtidigt berätta (med så få ord som möjligt) varför barnet inte får göra som det gör. T ex, Nej, katten får ont och blir ledsen, kom så går vi och leker med bilar istället! 

Innan vi kunde göra något sådant var vi dock tvungna att bryta mönstret med att det var en rolig lek, som vi själva bidragit till genom att snabbt ropa nej och komma och lyfta bort henne. Vi provade istället att lugnt säga nej eller inget alls och lyfta bort katten till ett annat rum. Då blev hon ledsen för hon ville ju se katten eller själv bli bortlyft. Sedan sa vi "Om du drar i kattenblir katten ledsen och då får du inte vara med katten". Allt i bestämd men normal samtalston.

Vi gjorde likadant med blommorna som också var väldigt roliga att dra i och nu är både katter och blommor utan fara. Det tog cirka två veckor och var jobbigt men jag tror att man kan få till det mesta om man är konsekvent. Att gapa och skrika gör bara att man får ett nervöst barn och barnet blir argt tillbaka, tror jag...

Lycka till! 

• rajtantajtan500511

Jag lät dottern hållas så länge hon inte var allt för hårdhänt. vill ju inte att någon, varken dotter ellerr katt, ska råka illa ut men lite har både katt och dotter fått tåla. Våran katt har ett "klätterträd" med sovplats så jag har alltid resonerat som så att katten får markera eller gå därifrån. Ibland är dottern dum och ibland är katten dum, det är ungefär varannan gång. Våran katt markerar också att hon är irriterad innan hon klöser till eller nafsar till och jag anser att det är en signal dottern måste lära sig.

Däremot är farmors hund läskig, hon markerar inte innan utan bara hugger och det accepterar jag inte. För att sno en FL kommentar "tur att de hunden inte har egna valpar".

• Miss Cee

Tacksam för era kommentarer!!

Ska fundera ett extra varv på det där och se om vi kan avdramatisera "leken" ännu mer. Känns iaf tröstfullt att höra att det "Gått över" för andra ;)

Stort tack!

• rajtantajtan500511

Glömde ju säga att det var länge sedan det det hände något med både katt och dotter. Dom har lärt sig. Katten kommer ibland fram till dottern och vill bli klappad. Dottern är 2 år. Hon var nog som mest på katten i din sons ålder, och hon fick ett nafs en gång och jag sa till henne att det är så det går om man inte är snäll. Hon blev även riven några gånger. Verkade som min dotter var tvungen att lära sig det på egen hand. Hon gillar ju katten och katten gillar ju henne. Dom var bara tvungna att lära känna varandra också...

• Ramborg

Bra tips philippa, det ska jag komma ihåg om det blir något problem med katten när vår baby har kommit (och blivit lite större).

• Phillippa

Tack Ramborg, lycka till!

Rajtantajtan! Vår katt hade aldrig lärt sig om vi hade låtit dottern hållas. Han är av rasen Ragdoll och skulle nog kunna släpas runt hela huset utan att göra motstånd. Nu har vi även en 7-månaders bondkatt som verkligen älskar barn. Hon föredrar verkligen barn och det är jätteroligt att se dem leka tillsammans. Dottern brukar dra ett snöre och kikna av skratt när katten springer efter och de leker även med bollar tillsammans. Hon är snäll även mot denna nya katt. Det enda hon gör är att vara lite väl nitisk i sin uppfostran av katterna och säger ett bestämt "Neeej" till dem om de vill putta på något eller om de går någon annanstans än på golvet ;).  

• rajtantajtan500511
    Phillippa skrev 2011-03-04 22:31:46 följande:
    Tack Ramborg, lycka till!

Rajtantajtan! Vår katt hade aldrig lärt sig om vi hade låtit dottern hållas. Han är av rasen Ragdoll och skulle nog kunna släpas runt hela huset utan att göra motstånd. Nu har vi även en 7-månaders bondkatt som verkligen älskar barn. Hon föredrar verkligen barn och det är jätteroligt att se dem leka tillsammans. Dottern brukar dra ett snöre och kikna av skratt när katten springer efter och de leker även med bollar tillsammans. Hon är snäll även mot denna nya katt. Det enda hon gör är att vara lite väl nitisk i sin uppfostran av katterna och säger ett bestämt "Neeej" till dem om de vill putta på något eller om de går någon annanstans än på golvet ;).  

Alla katter och barn är olika, men underbara är de allihop!
Svar på tråden Hjälp! 16-månaders bråkar med katten :(