• Tawaret

nyfödd - öppnar knappt ögonen, vanligt?

Vår nyfödda har sina ögon stängda mest hela tiden. När han var nio timmar öppnade han ögonen första gången och efter det (nu är han 1,5 dag) tittar han enstaka gånger kisandes bara. Annars är de stängda.

Jag har fått för mig att det är rätt karaktäristiskt med barns jättestora stirrande ögon, men det kanske är fel?

• Svar på tråden nyfödd - öppnar knappt ögonen, vanligt?
  • Lovely Rita

Min erfarehet är att nyfödda oftast blundar. I några veckor, sen börjar dom vara mer "med" när dom är vakna.

• Cocco

Verkar lite konstigt vad säger de på BB?

• Villimey

Ligger ni kvar på BB? Har för mig att du skulle föda med ks? Vad sa dem efter snittet?Min lilleman ville inte heller titta så gärna.

• Laura03

Tänk dig att ha legat i en mörk mage och sedan komma ut i ljuset. Klart bebisen kisar. Det tar ett tag för ögonen att vänja sig. Se till att ha lite dämpad belysning om ni vill se bebisens ögon då brukar de titta. Jag har fem barn och de har alla kisat eller helt enkelt blundat de första dagarna.

• Foffie

Det är nog ingen fara! Min kille öppnade knappt ögonen alls under de första 3-4 veckorna, och när han väl gjorde det så kisade han också. Från ca 1 månads ålder började han titta mer och mer..

• Takid

Min andra kille ville inte heller titta i början, de fick till och med skriva vid "besiktningen" innan vi lämnade BB att ögonen skulle kollas senare, för han ville inte öppnad dem då (fast på vägen ut så kisade han till lite grand så att de kunde lysa i ögonen och allt såg normalt ut.) Jag var riktigt nojjig till slut, men när han var ca 2 veckor höll han ögonen öppna mer och mer. Storebror låg och tittade med stora ögon redan från start, så jag jämförde ju med honom också. Men nu är lilleman 3,5 månader och allt är som det ska. Jag frågade läkaren på BB och hon sa att vissa barn är så i början men att det inte var något att oroa sig för.

• Alis volat propriis

det var samma med min lille, den första veckan öppnade han knappt ögonen (han var dessutom kletig runt ögonen den första tiden, vilket inte gjorde det lättare att öppna dem, dessutom sov han för det mesta). storebror öppnade ögonen från dag ett, så det kan nog vara väldigt olika

Svar på tråden nyfödd - öppnar knappt ögonen, vanligt?