• staren

Alternativ till vaxduk?

Vi kommer att få hem en familj på sex personer som skall bo hos oss i en vecka. Vi har ett stort köksbord men bordsskivan är inte den vackraste. Vill därför ha en duk på bordet. Sitter man 10 runt bordet så är det ju lätt hänt att någon sölar och det blir en himla massa dukar/tvättande under en vecka i så fall. Därför skulle en vaxduk vara bra men den är ju ganska "plastig".
    Nu undrar jag om det kanske finns andra alternativ? Ibland kommer det ju ut nya produkter som man missar helt.
    Någon som har någon idé?

• Svar på tråden Alternativ till vaxduk?
  • staren

Kollade Jysk hemsida och där fanns det Textilvax-dukar. Antar att det är dem du menar. Verkar som en bra idé. Tack för tipset!

• Cia o krabaten
    staren skrev 2011-03-03 00:35:58 följande:
    Kollade Jysk hemsida och där fanns det Textilvax-dukar. Antar att det är dem du menar. Verkar som en bra idé. Tack för tipset!
    Har just en sån och tycker den är snygg och så, men den blir ju inte ren
    Går inte att bara torka av tex när dottern spiller varm choklad, och inte heller blir den helt ren från matfläckar i tvätten *Tur att den var billig*
    Så isf skulle du ha fler att byta med om du vill ha den fräsch varje dag...
    Men då gillar jag bättre teflon duken jag köpte på Plantagen! Den är otrolig och tom rött vin lämnar inga fläckar! Går lätt bort i tvätten, men den måste ju tvättas emellanåt också, går inte att torka av som en vaxduk. 
  • sofia stahl

Har testat 2 olika vaxdukar från varunik.se Den ena såg precis ut som vanligt bomullstyg och den andra var halvmatt. Vår 1 1/2-åring kladdar så det står härliga till så båda har verkligen fått bekänna färg. Den halvmatta varianten klarade absolut testet och jag skulle tippa att om man har större barn klarar nog den andra också det. Mat tenderade att fastna i den "tygiga" duken om man inte torkade av på en gång, vilket var ganska jobbigt. Hoppas att du hittade ngt i slutändan Glad

Svar på tråden Alternativ till vaxduk?