• BigDreams

    Gränsvärden för spermier

    Känner mig lurad nu. Vi utreds för ofrivillig barnlöshet och är nu oförklarligt barnlösa. Man hittar inga fel. Sist vi träffade läkaren frågade jag igen om resultatet på spermaprovet. Han läste då att det var 17 eller  20 miljoner per ml och 35% av dom var motila. Att det räknas som normalt.

    När jag läser runt verkar ju detta vara i underkant? Kan detta vara en orsak? Vart ligger gränsvärdena och skiljer det mellan olika sjukhus?

  • Svar på tråden Gränsvärden för spermier
  • BigDreams

    Har för mig att han sa att gränsvärdet låg på 15 miljoner. Är det någon annan som har fått höra den siffran?

  • Hjärtefröjd

    Från Wikipedia:
    "Spermiernas koncentration anges som miljoner spermier per ml. Vanligtvis ligger det mellan 20 miljoner och 150 miljoner spermier per ml.Medelkoncentrationen är 65 miljoner per ml. Det anses normalt när den ligger över 20 miljoner per ml."

    "Motilitet är dels ett mått på hur stor andel av spermierna som rör sig och dels hur snabbt de rörliga spermierna rör sig. Vanligtvis är 70-80% av spermierna rörliga."

    Läs mer här: sv.wikipedia.org/wiki/Spermakvalitet

  • BigDreams

    Tack hjärtans fröjd! Jag blir förbannad alltså, hur kan dom säga att provet är normalt och att vi är oförklarligt barnlösa!! Det verkar ju kanske finnas orsak...

  • Hjärtefröjd
    BigDreams skrev 2011-03-03 10:23:48 följande:
    Tack hjärtans fröjd! Jag blir förbannad alltså, hur kan dom säga att provet är normalt och att vi är oförklarligt barnlösa!! Det verkar ju kanske finnas orsak...
    Förstår att du blir förbannad, det skulle jag med ha blivit. Jag tycker du ska ta med dig gränsvärderna till din läkare och ifrågasätta hans bedömning av er som oförklarligt barnlösa.

    Om du kollar på den här remissen kan du se inom vilka intervall som är normalt för de olika faktorer som bedöms: www.unilabs.se/PageFiles/3785/Spermieprov_Unilabs_VGR_ifyllnadsbar.pdf
  • BigDreams

    Jag tycker det är jättedåligt. Första gången sa dom bara att det var normalt. Andra gången frågade jag närmare för att få veta mer, jag ville veta om det var i undre normalgräns eller så. Då fick jag veta siffrorna men att det var normalt.

  • BigDreams

    Jag beställde hem journalkopior och där står det att det totala antalet spermier var 54 miljoner och att koncentrationen var 10 milj per ml. Dom har skrivit att detta var utan anmärkning.

    Någon som förstår? Jag tycker fortfarande inte att detta verkar vara ok.

  • Hjärtefröjd

    Gränsvärderna för antal spermier per millilitet är över 20 miljoner och för totalt antal spermier över 40 miljoner.

    Ni ligger alltså under gränsvärdet för antalet milj/ml och över värdet för tot. antal spermier. Det som är viktigast är dock hur många spermier som är rörliga framåt.

  • BigDreams

    Tack hjärtans fröjd! Får försöka prata med dom och höra hur dom resonerat. Nästa prov kommer användas till inseminationen. Då vill jag ha resultatet av båda proven.

Svar på tråden Gränsvärden för spermier