• needtobreathe

Konstant mensvärk v 32+4, tips!

Jag blir inte klooook på de här me förvärkar/sd! Så.. here we go;

Är gravid i v 32+4 som sagt, o har sen förra veckan haft mensvärk, i början lite till o från, svagt - nu senaste 2 dagarna har jag haft SKITONT, ibland kommer de i intervaller då främst på kvällen/natten/morgonen. Men den är konstant, försvinner aldrig helt. Vill bara krypa ihop i fosterställning o grina. Mår diffust illa hela tiden, känns som jag behöver göra nr 2 men de verkar bara va kroppen som luras, för de behöver ja icke. Är inte förstoppad. Igår morse kändes de som jag va öppen därnere, svårt o förklara känslan men om jag inte vetat att han låg me huvudet neråt så hade ja kunnat tro att ett finger stack ut emellanåt, de va liksom någe tryck neråt samtidigt som de kändes som huvudet skulle ut, haha. Ni får ursäkta mina dåliga förklaringar! ;)

Mensvärken i mage + rygg strålar också ut i ljumskarna och de kom igårkväll, ingenting innan. Känns som växtvärk i benen också, så som man hade när man va liten. Massa flytningar, både vattniga o kletiga.

Provade få tag på min BM men ingen telefontid där idag, så frågan är väl mest, är de normalt me denna konstanta mensvärk?

• Svar på tråden Konstant mensvärk v 32+4, tips!
  • rere88

Hade jag varit du hade jag ringt in till förlossningen o förklarat för dem o ev komma in för en koll. Har själv inte varit med om det, första barnet, men jag ringer hellre en gång för mkt än för lite. Lycka till!

• needtobreathe
    rere88 skrev 2011-03-03 09:37:52 följande:
    Hade jag varit du hade jag ringt in till förlossningen o förklarat för dem o ev komma in för en koll. Har själv inte varit med om det, första barnet, men jag ringer hellre en gång för mkt än för lite. Lycka till!
    Tack för svar :) Men vill höra om folk som haft de o va de inneburit för dom.. :D
  • Paulamaula

Hej! Låter som du beskrivit mig i helgen! Jag fick ont i magen i lör-sön med molvärk som smärtsamma sammandragningar så jag blev nojig och pratade med förslossningen som tyckte att jag skulle komma in...är vi v 35. Vid undersökning visar det sig att jag livmodertappen är påverkad och jag är öppen 2cm. Så som ville behålla mig för observartion. Blev inlagd och dom tog en massa prover.  Sänkan var hög så dom trodde att jag hade en urinvägsinfektion som kan kännas precis så här när man är gravid.
    Så snälla åk in! Jag fick antibioika och fick komma hem dagen efter men dom vet inte om detta kan ha retat livmodern så att jag föder för tidigt!

• sannapyttipanna

Ring in/ äk in. Säger inte att bebis är på väg ut, men det här har säkert visat sig på ngt sett (tappen påverkad, öppnat dig kanske)
    ta det säkra före det osäkra och kolla upp det. Förlossningen är jättehjälpsam och kollar snabbt upp vad som hänt.

• needtobreathe
    Paulamaula skrev 2011-03-03 10:45:59 följande:
    Hej! Låter som du beskrivit mig i helgen! Jag fick ont i magen i lör-sön med molvärk som smärtsamma sammandragningar så jag blev nojig och pratade med förslossningen som tyckte att jag skulle komma in...är vi v 35. Vid undersökning visar det sig att jag livmodertappen är påverkad och jag är öppen 2cm. Så som ville behålla mig för observartion. Blev inlagd och dom tog en massa prover.  Sänkan var hög så dom trodde att jag hade en urinvägsinfektion som kan kännas precis så här när man är gravid.
    Så snälla åk in! Jag fick antibioika och fick komma hem dagen efter men dom vet inte om detta kan ha retat livmodern så att jag föder för tidigt!
    Nemen oj! Jag vet inte om jag har så mycke SD nu dock, har haft de tidigare i grav, men nu är de mer konstant mensvärk som i intervaller ibland blir värre, o så ont ner i ljumskarna + benen osv då. Dock visade mitt urin inte på nånting häromdan så de trorjag inte de är :(

Hoppas din lilla stannar lite till!
  • needtobreathe
    sannapyttipanna skrev 2011-03-03 10:50:39 följande:
    Ring in/ äk in. Säger inte att bebis är på väg ut, men det här har säkert visat sig på ngt sett (tappen påverkad, öppnat dig kanske)
    ta det säkra före det osäkra och kolla upp det. Förlossningen är jättehjälpsam och kollar snabbt upp vad som hänt.
    Hm.. kan mensvärken alltså påverka tappen? Var inne för koll av flytningar förra veckan, då var jag inte öppen alls - men de var iofs efter det som denna helvetiska mensvärk började..
  • Paulamaula

odlingen behöver inte visa ngt! Min odling var negativ men min sänka var hög, jag fick medicin och nu har det avtagit! Så det måste ha varit det...Har fött två barn tidigare och kände inte igen smärtan....

• sannapyttipanna

Det behöver inte innebära ngt, men kan lika gärna göra det.. Så hade jag varit du hade jag ringt in och rådfrågat förlossningen..
    Det är ju ännu lite tidigt för din bebis att komma så är ngt på gång kan det vara värt att ha kollat en gång extra.
    Hellre en gång för mkt är min melodi ;)

• littlepixiegrl

Jag hade absolut ringt förlossningen  om jag var du!

Att ha sammandragningar är en sak, men det ska inte göra ont.
    Min förlossning började med just molande mensvärk, som kom i intervaller och strålade ut i ljumskarna från mage och rygg.
    Menar  förstås inte att det måste vara så att din förlossning har startat, men det är ändå bäst att at det säkra före det osäkra. Det skadar ju inte att, åtminstone, ringa och höra med förlossningen vad de tycker!

@-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • needtobreathe
    littlepixiegrl skrev 2011-03-03 11:15:45 följande:

Jag hade absolut ringt förlossningen  om jag var du!

Att ha sammandragningar är en sak, men det ska inte göra ont.
    Min förlossning började med just molande mensvärk, som kom i intervaller och strålade ut i ljumskarna från mage och rygg.
    Menar  förstås inte att det måste vara så att din förlossning har startat, men det är ändå bäst att at det säkra före det osäkra. Det skadar ju inte att, åtminstone, ringa och höra med förlossningen vad de tycker!

Hm.. hur lång tid efter den molande mensvärken startade din förlossning? Om de nu vore så att någe är på g så borde den väl kommit igång? Eller man kanske kan ha såhär en tid innan de drar igång for real..

Kanske ska höra me dom ändå då..
  • brommamaria

Tycker också att du borde låta nån undersöka dig.

Jag hade mensvärk från vecka 32 ungefär som du beskriver. Jag födde min son v40+4. Mensvärken avtog i v 40, värkarna kändes på ett annat sätt.

Hoppas att allt går bra för dig.

• littlepixiegrl
    needtobreathe skrev 2011-03-03 11:28:21 följande:
    Hm.. hur lång tid efter den molande mensvärken startade din förlossning? Om de nu vore så att någe är på g så borde den väl kommit igång? Eller man kanske kan ha såhär en tid innan de drar igång for real..

Kanske ska höra me dom ändå då..
    Det höll på så i ett par timmar innan vi åkte in, men vi åkte in ganska tidigt pga minskade fosterrörelser. Inne på förlossningen blev det starkare och starkare, men med samma "strålande mensvärkskänsla" ganska länge, tils jag var ca 5cm öppen.
    Mina värkar (som det ju var) var dock väldigt regelbundna och täta redan från början. Det du beskriver verkar ju inte vara direkt regelbundet, men jag hade personligen känt mig mycket lugnare om jag fick det kollat!
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • needtobreathe
    sannapyttipanna skrev 2011-03-03 12:19:08 följande:
    Vad sa dom inne på fl?
    Har inte ringt in än, varit iväg på dagen o fixat de sista :) Går inte fort o ta sig fram nu haha! Men ska ringa om en stund.. känns inte SÅ akut, jag kan ju ha helt fel men som nån skrev, hon gick me dessa mensvärkar i 8 veckor.. så de är säkert normalt då! :)
  • sannapyttipanna

Nej det är säkert inte akut, men om/när det blir akut kan det vara alldeles för sent att stoppa en förlossning. Att ringa och rådfråga tar inte många minuter, sen kanske dom anser det helt normalt, då var det ju lugnt..

Jag hade inte ens ont sen när jag var inne på läkarundersökning var jag öppen 3cm och tappen helt utplånad. Det innebar att jag vart inlagd på fl med beordrat sängläge (fick inte ens gå och hämta maten själv) Där fick jag ligga tills v36+0, då blev jag utskriven. På kvällen (36+1) åkte jag in för vattenavgång. Klockan 2 på natten (36+2) föddes min dotter, så det kan gå fort ;)

• Amlin

Hoppas det gått bra för dig TS. Tänkte bara inflika några ord för det känns ofta som att många tycker att det är ett stort steg att ringa till förlossningen.

Nu väntar jag tvillingar och är kanske lite extra uppmärksam pga det men jag har ringt in vid ett antal tillfällen. Vid något tillfälle har jag fått åka upp men oftast kan man få lite hjälp med att veta vad man ska vara uppmärksam på och när det som händer kan vara ett tecken på att något är fel. Tex kan de be en prova ta panodil, vila, ta ett bad och ringa tillbaka om några timmar och beskriva vad som hänt. Sen utifrån det tar man ställning till om man behöver göra något.

Ofta är det över på några minuter, samtalet alltså, och i många fall är det skönt att veta hur man ska förhålla sig till det som händer. Nästan alltid avslutar de samtalet med att säga, ring hellre en gång för mycket än en gång för lite. Å det är ju sant.

Svar på tråden Konstant mensvärk v 32+4, tips!