• Toffs

Leksaker som låter?

Vi var och hämtade diverse grejer hos svärmor igår, och det fanns en hel drös med saker som lät, pinglade och tutade. Jag tål verkligen inte såna saker som låter... Hon hävdade med en dåres envishet att "barn behöver leksaker som låter!" vilket jag tvivlar på... Men hur är det? Ni som vet sånt här, menar jag... :)

• Svar på tråden Leksaker som låter?
  • LillaNovaK

Behöver och behöver.... Klart att de inte behöver leksaker som väsnas, blinkar och snurrar. Men faktum är att det uppskattas 10 ggr mer av barnet än en träplinga i naturvitt.

• Munchies

Det är väl väldigt rolig för barnet iaf. Någon leksak måste väl funka? Vissa leksaker kan man ju ställa in ljudnivån på...

• Amlin

Jag var tämligen övertygad om att vi inte ville ha leksaker som lät innan vi fick dottern. Men, faktum är att ljud blir det ändå och då visade det sig att jag föredrog ljudet av en irriterande leksak och ett nöjt lekande barn mot ett missnöjt uttråkat barn.

Men, även låtande leksaker "går sönder" ibland och då måste de läggas undan en stund för att lagas. De kan "komma bort" under perioder och man måste ju inte ha allt framme om man känner att ljudet går en på nerverna.

Sen kan man ta ur batterier tillfälligt om det behövs, man kan sätta lite tejp på högtalardelen av vissa leksaker så låter de lite mindre och sen behöver man ju inte ge barnet just den leksak som går en på nerverna just då, om det finns en specifik sådan.

Men självklart "behöver" barn inte saker som låter.  Men de tycker ofta att de är otroligt mycket roligare än sånt som inte låter.

• Toffs
    Amlin skrev 2011-03-03 10:19:06 följande:
    Jag var tämligen övertygad om att vi inte ville ha leksaker som lät innan vi fick dottern. Men, faktum är att ljud blir det ändå och då visade det sig att jag föredrog ljudet av en irriterande leksak och ett nöjt lekande barn mot ett missnöjt uttråkat barn.

Men, även låtande leksaker "går sönder" ibland och då måste de läggas undan en stund för att lagas. De kan "komma bort" under perioder och man måste ju inte ha allt framme om man känner att ljudet går en på nerverna.
    Ah, jo, den planen har även jag. Att saker "går sönder"... Visst förstår jag att det finns roliga aspekter av ljudleksaker, det är väl mest det att jag får bryt på oljud.. Men pappan kanske kan leka med de sakerna med barnet när det väl blir aktuellt...:)
  • Amlin
    Toffs skrev 2011-03-03 14:15:55 följande:
    Ah, jo, den planen har även jag. Att saker "går sönder"... Visst förstår jag att det finns roliga aspekter av ljudleksaker, det är väl mest det att jag får bryt på oljud.. Men pappan kanske kan leka med de sakerna med barnet när det väl blir aktuellt...:)
    Ja den är pefekt. Så får de åka på "reparation" ett tag och så tar man fram dem igen när man fått spader på nåt annat istället.

Sen är det så olika, vissa saker som låter har jag inga problem med medan andra går mig på nerverna direkt. Vi har ärvt en jäkla snigel som går igång och spelar en enerverande melodi av nästan ingen beröring alls. Kommer ihåg en bilresa då den låg nedpackat i något och satte igång med sin melodi så snart vi körde på lite ojämt underlag.... Huvva. Utanför Ö-vik någonstans, tror jag det var, var vägarna gräsliga och jag fick fullständigt bryt.  Ah, ljuva familjesemester...
  • veh

Jag hade samma inställning till ljudleksaker, men det blir oljud även när barn slår träklossar och plastgrejer mot varandra...

På sätt och vis är det bra med ljudleksakerna, för de talar litet om vad barnet håller på med. Om en melodi spelas gång på gång för att barnet leker med leksaken, så reagerar jag på att det är dags att kolla till barnet när melodin tystnar. Detta är då för ett barn som är över ett år...

Har tejpat med kirurgtejp över hålen där ljudet kommer ut, för att dämpa ner ljud som jag tycker är för höga...

Svar på tråden Leksaker som låter?