• Mammas V

Vad kan man grilla??

Den 1 maj flyttar vi så vi får uteplats!  De innebär att vi änligen får grilla!
    Ja är inte direkt duktig på att laga mat, och de kan inte kosta apa.
    Gärna vara lite nyttigt också då va försöker hålla vikten

Har ni vana grillare nåt tips?
    Gott, billigt, enkelt, barnvanligt

Viktor 08.05.19. BF 11.07.15
  • Svar på tråden Vad kan man grilla??
  • Stårscha

Majskolvar, köttbullespett och kyckling är det som grillas mest hemma hos oss. Lammkött är också smaskens.

Börja inte grilla innan kolen/briketterna är vita.

• IsaViolia

Åh, grilla... Du kan grilla ALLT!
    Jag göra ibland foliepaket, fyllda med vad jag hittar, lite ost, nån tomat, nån korv eller rotfrukt?
    Du kan grilla frukt, grönsaker, rotfrukter. Ja, i princip allt utom pommes :)

• cicci85

Vi grillar mest kycklig, fläskkotlett, fläskfilé, entrecote, billig oxfilé, paprika, gullök, majskolvar. Brukar köpa kött när det är billigt, förra veckan hade de kotlett på coop för 29 kg/kg, på Willys brukar de ha oxfilé för 99 kr/kg, passar utmärkt att grilla. Marinerar i olja, vitlök, chilisås, soja, grillkrydda typ, enkelt. Brukar ha tzatziki eller en vitlökssås på creme fraiche till. Den tröttnar vi aldrig på En god sallad med vitkål, tomater och bönor är gott. Potatis behövs inte till om man inte gärna vill ha förstås...

• Mammas V

är de kycklingfiléer ni grillar då? som en vanlig köttbit?
    Ja tycker de verkar svårt att veta när allt är klart och vad man ska ha till!

Min man tycker om att fiska, så vi har grillar på semester en gång, fisk i foliepaket med citron och dill..jätte gott men tog nästan en timma!

De är mycket att tänka på! tänkte köpa vitlök dressing att allti ha hemma, och kokt potatis fungerar ju bra till de mesta.
    Vi handlar på maxi och ja tycker allti kött är så dyrt!

Ska man krydda köttet på grillen eller marinerar man de bara innan?

Som ni hör är ja helt ny för detta vi grilla i 2 dagar på semester och gick upp flera kilo...hade gärna velat grilla fast äta vanligt

• IsaViolia

Jag brukar marinera allting innan, men min svärmor kryddar direkt på grillen.

Fläskkarré är jättegott att grilla!

• Mammas V

okey, då kan man göra lite olika

Känns som väldigt mycke, men vill verkligen ha en riktig grill sommar!
    Vill ju inte köpa hem en massa saker som vi aldrig brukar köpa och som får kastas efter en gång heller, måste tänka billigt för ja kommer få leva på en liten mammapeng

Men ska åka och kolla willys priser, tror även de kommer ligga ett coop nära i närheten och de ska väl vara billigare. Handlar på maxi nu en gång i veckan och sen blir de liute smått nån extra gång i veckan

• Mammas V

Nu måste ja fråga mer.
    Vad brukar ni ha till de köttet ni valt?

• La Lola
    Mammas V skrev 2011-03-03 12:20:56 följande:
    Nu måste ja fråga mer.
    Vad brukar ni ha till de köttet ni valt?
    Hemmagjord potatissallad som är urenkelt att göra själv.
    O så vanlig grönsallad med div i.

O tzatziki! Hemmagjord.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mammas V
    La Lola skrev 2011-03-03 13:06:14 följande:
    Hemmagjord potatissallad som är urenkelt att göra själv.
    O så vanlig grönsallad med div i.

O tzatziki! Hemmagjord.
    hur gör man egen potatis sallad?
    min mamma har gjort de nån gång men de smaka jätte äckligt.
Svar på tråden Vad kan man grilla??