• pållan

Gravid och lågt TSH (0,3). Är det farligt?

Jag tar levaxin pga för högt TSH, har gjort ivf och nyss plussat. Jag tog nya TSH-prover på vårdcentralen och TSH ligger lågt, på 0,3. Fritt T4 ligger på 13. Min husläkare kan absolut ingenting om TSH, ville inte ens ta nya prover "för det behöver man bara göra en gång om året och TSH har ingenting med fertilitet att göra", så jag litar inte riktigt på henne. Tidigare prover och behandlingsinfo har jag fått i samband med fertilitetsutredning på en annan klinik.

Ni som själva har problem med sköldkörteln, vad har era läkare sagt? Är det farligt att ha så lågt TSH när man är gravid? Är T4 13 för högt (det är det enligt min läkare)? Vi har försökt få barn i flera år och det är först nu vi har lyckats. Jag är övertygade om att det beror på att mitt TSH har sänkts och vill inte riskera något.

• Svar på tråden Gravid och lågt TSH (0,3). Är det farligt?
  • BettanB

Nej, jag tror inte att det är farligt. Så länge du inte slår över och blir hyper så.. Jag har mer koll på högt TSH; man bör inte ha TSH över 2,0 eftersom det kan ställa till problem för fertiliteten (svårt bli gravid och att behålla graviditet). fT4 på 13 är då rakt inte högt, snarare för lågt. Men jag är ingen expert kan bara det jag läst för att öka mina egna chanser.  Finns en del forskning på skk och fertilitet om du vill läsa mer; bara att söka i medicinska forskningsdatabaser.

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • pållan

BettanB: tack för ditt svar! Jag har också mera koll på högt TSH, eftersom det är därför jag behandlas med levaxin. Sist jag kollade, för tre månder sedan, låg mitt TSH på 2,7 och då höjdes dosen levaxin för att få ner värdena inför ivf. Men min husläkare är en fullständig idiot, hon sa verkligen att "att ha T413 är för högt". Hittade bra info från Läkartidningen och Sahlgrenska, bra forskningsrapporter om TSH och gravditet. Där står att normalvärde för T4 är 10-22 och att det ofta sjunker under första delen av en graviditet, men att man inte ska minska medicindosen, snarare öka för att inte få missfall. Under första 3 månaderna försörjer ju mamman fostret med sköldkörtelhormon, så då ska man tydligen hellre ligga när 0 än över 2.0. Tack och lov för Familjeliv och fakta på nätet! Tur att man kollar själv. 

• pållan

Tack Zinfaldel! Försöker hitta en bra endokrinolog nu, för jag vill verkligen inte bli felbehandlad. Vore förjävligt att få missfall pga för högt TSH när vi äntligen har lyckats bli gravida. 

• BettanB

Men nu kommer ju läkare knuten till MVC ha koll på dig och dina värden, så då slipper du ju läkaren på vc iaf. Se till att få koll var 4:de vecka bara.

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • Melnics mamma

Jag fick gå och kolla mina värden under mina graviditeter var 3 vecka

• pållan

BettanB: ja, det är jag glad för. Har första tiden på MVC den 7:e april.
    FraggelSmurfen: tack, då ska jag be om att få kolla så ofta också. Gick dina värden upp eller fick du höja levaxindosen under graviditeten? 

• MiniJi

Jag hänger på här, fick reda på idag att mitt TSH ligger på 0,06. Nya prover om 10 dagar.
    Har inte haft problem med sköldkörtel tidigare men testar mig regelbundet pga att mamma, mormor och mina systrar har problem. 

Är gravid i v 12 och är nu livrädd att det här kan påverka fostret på något sätt :(

Pållan, har du pratat med din barnmorska om detta?? 

Ingen tid är bortkastad så länge man har roligt!
  • pållan

MiniJi: tror inte att du behöver vara orolig. Det som kan påverka fostret är om man har för högt TSH, då kan fostret få i sig för lite sköldkörtelhormon och det är inte bra. Ditt TSH-värde visar på motsatsen: att du producerar lite väl mycket sköldkörtelhormon. Men jag medicinerar själv för för högt TSH, så jag vet inte så mycket om att ha lite för lågt. Men jag har läst på som tusan och hittar bara info om att för högt TSH kan vara farligt för fostret, inte tvärtom. För lågt TSH kan däremot vara påfrestande för kroppen och hjärtat, man kan rasa i vikt pga hög ämnesomsättning och få hjärtklappning.  Har du några symptom? Och fick du veta ditt T4-värde? 

Jag är bara i vecka 5 och har första tiden på MVC först i början av april. Men min sköldkörtelproblematik uppräcktes i samband med fertilitetsbehandling och då pratade jag både med läkare och barnmorska. De har sagt att det är mkt viktigt att inte ha för högt TSH under graviditeten, men ingen har nämnt några risker med för lågt TSH. Däremot sa de att jag skulle vara uppmärksam och jag får hjärtklappning el dyl, för att jag då kanske behöver minska levaxindosen för att må bra. Så jag tror inte att du behöver vara orolig för bebisen!  

• Melnics mamma

Jag fick öka min dos några gånger under min senaste graviditet, men endast 1 gång under första

Svar på tråden Gravid och lågt TSH (0,3). Är det farligt?