• mammaE2011

Har DU ätit "rå" falukorv under din graviditet?

Läste nyss om att det är STOR risk för Listeria i ej tillagad falukorv - det visste inte jag!!! Jag kanske gör en höna av en fjäder nu men jag är i tredje trimestern och har snart 2 månder kvar till förlossning och njutit den senaste tiden fram tills nu. Nu är jag skräckslagen och mår riktigt dåligt!!!!! Är så arg på mig själv. Jag har ätit "rå" / ej tillagad falukorv ett par gånger under min graviditet för jag har alltid trott att korven är tillagad redan när man köper den. Nu läste jag att om barnet får listeria kan det leda till svåra hjärnskador eller fosterdöd. Jag mår så dåligt :( Mitt älskade barn i magen - jag vill att h*n ska vara friskt!

Man läser att risken att drabbas av Listeria är mycket liten i Sverige men att då läsa att risken är stor i falukorv... Vad ska jag göra? Får nästan panik.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 15:18
    Skickade ett mail idag till livsmedelsverket och frågade om falukorv är rå och att det var någon som påstått att det finns stor risk för listeria. Fick nyss ett glädjande svar! :)

"Hej,

Du behöver inte vara orolig för att du har ätit ostekt falukorv. Falukorven är värmebehandlad och någon stor risk för Listeria är det inte. Om du äter nyförpackad falukorv (alltså om det är långt kvar innan bäst-före-datumet går ut), är det minimal risk för Listeria.

Med vänliga hälsningar
    Christina Lantz
    Upplysningen"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har DU ätit "rå" falukorv under din graviditet?
  • Stårscha

Nej, för jag tycker inte att det är gott. Men jag hade inte haft några betänkligheter för att göra det om jag hade varit sugen.

• La Lola

Såklart har jag det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-03-03 10:57:01 följande:
    Ts

Du orkade inte läsa mitt inlägg i denna tråd alltså?
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m57614764.html
    Här är mitt inlägg i den tråden.
    Jag frågade alltså Livsmedelsverket direkt ang detta.

"Här är vad jag skrev:
    "På en föräldrasajt påstår en medlem att på en kurs, med Livsmedelsverkets som utbildare att vanlig rå korv (grillkorv, falukorv, prinskorv etc) ska undvikas av gravida pga listeria i de. Samt att parmaskinka, salami och lufttorkat kött numer är ok att äta för gravida för de testas för listeria? Men hallå, problemet är väl ändå toxopla...sma i de o vad 17 är det som gäller kring detta med rå korv?Om detta vore rek nu så borde det väl stå på eran hemsida?"

O så frågade jag detta oxå sen (innan de hade svarat):
    "
    En tilläggsfråga; gäller detta Bullens Pilsnerkorv oxå?"

Här är Livsmedelsverket svar (som kanske inte var så utförligt som jag hade hoppats på):
    "
    Det finns inget råd som säger att man ska undvika korv när man är gravid. Vad gäller salami, parmaskink har du alldeles rätt i att det gäller toxoplasma. Där gäller rådet att frysa skiinkan/salamin innan man äter den./ Upplysningen"

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Makka Pakka

Nej

Äter inget kött rå, varken korv eller typ tartarbiff.. Inte för att jag är rädd för det utan jag tycker det är lite äckligt...

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • cocos87

Japp, jag har ätit "rå" falukorv varje gång jag lagar något med det i, är sååå gott
    Båda mina barn föddes friska och fina!

Nathalie 090607, Leo 101105
  • Amlin

Om du mer rå menar så som den är i förpackningen (alltså tillalagad men inte uppvärmd av mig) så ja, det har nog slunkit ner en bit eller två i samband med matlagnignen här hemma. Jag är ju jämt hungrig nu förtiden. Det är klart som med alla förpackadade köttprodukter så får man ju dock hålla koll på utgångsdatum och så så att det inte finns onödig bakterietillväxt.

Mina bebisar är inte födda än men enligt alla undersökningar så mår de fint.

Jag förutsätter att jag gjorde samma sak med dottern när jag väntade henne och hon föddes utan skador vid ett planerat snitt, dvs inte tidigt eller nåt.

Jag har dessutom råkat peta i mig ett gäng bitar kallrökt salami, något jag vet att man inte ska göra utan att frysa den först. Tror min hjärna hade tagit paus när jag köpte dem och först i efterhand kom jag på att kolla så den inte var kallrökt. Men det verkar gått vägen där med.

Det är ju inte produkten i sig som är farlig utan risken för smitta så det är ju inte säkert att man smittas bara för att man äter en produkt med högre risk. (Därmed i inte sagt att jag rekomenderar folk att bryta mot kost-riktlinjerna, men råkar det bli galet någon gång så måste ju inte barnet per automatik bli dåligt)

• VirrigaVerna

Ja och det är ingen fara.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Har DU ätit "rå" falukorv under din graviditet?