Har DU ätit "rå" falukorv under din graviditet?
Läste nyss om att det är STOR risk för Listeria i ej tillagad falukorv - det visste inte jag!!! Jag kanske gör en höna av en fjäder nu men jag är i tredje trimestern och har snart 2 månder kvar till förlossning och njutit den senaste tiden fram tills nu. Nu är jag skräckslagen och mår riktigt dåligt!!!!! Är så arg på mig själv. Jag har ätit "rå" / ej tillagad falukorv ett par gånger under min graviditet för jag har alltid trott att korven är tillagad redan när man köper den. Nu läste jag att om barnet får listeria kan det leda till svåra hjärnskador eller fosterdöd. Jag mår så dåligt :( Mitt älskade barn i magen - jag vill att h*n ska vara friskt!
Man läser att risken att drabbas av Listeria är mycket liten i Sverige men att då läsa att risken är stor i falukorv... Vad ska jag göra? Får nästan panik.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 15:18
Skickade ett mail idag till livsmedelsverket och frågade om falukorv är rå och att det var någon som påstått att det finns stor risk för listeria. Fick nyss ett glädjande svar! :)
"Hej,
Du behöver inte vara orolig för att du har ätit ostekt falukorv. Falukorven är värmebehandlad och någon stor risk för Listeria är det inte. Om du äter nyförpackad falukorv (alltså om det är långt kvar innan bäst-före-datumet går ut), är det minimal risk för Listeria.
Med vänliga hälsningar
Christina Lantz
Upplysningen"