• Anonym

Snälla, ni med IBS...

Har en fruktansvärd pinsam fråga till er som har detta....jag undrar främst hur er IBS började. Alltså hur det började, om ni fick ont, blev dåliga i magen..etc etc. Om det var någon händelse eller särskild kost som utlöste det.

Sen då till min pinsamma fråga..hur ser er avföring ut? Jag har varken hård eller lös, typ mitt emellan. Kan vara långsmal avföring men också "bitar". äckligt o diskutera detta...men jag måste bara fråga :(

Är det förresten vanligt att känna behov av att gå på toa efter måltid när och om man har IBS?

Snälla..vill så gärna ha svar. Visst kan ringa 1177 osv..men jag vill gärna höra svar från någon som har IBS och därför kan tala utifrån egen synpunkt...

• Svar på tråden Snälla, ni med IBS...
  • karet

Jag har konstaterad ibs sedan 14 års ålder.

Mitt är väl ganska exakt så som du beskriver det, men jag har även ofta mycket diarréer. Ibland är jag bättre, ibland sämre. Blir ofta dålig efter mat, speciellt fet mat eller om det gått lång tid mellan måltiderna.

Mitt har satt sig psykiskt så jag klarar inte av bilköer, karuseller, buss, pendeltåg, tunnelbana, festivaler etc. Detta pga att jag får panik om jag inte har omedelbar tillgång till toalett.

• Anonym

Jag har haft problem med magen i snart 8 år, fick diagnosen IBS 2004. Mina problem började i anslutning till en ganska utdragen form av matförgiftning jag fick en sommar. Blev frisk från själva magsjukan men magen blev sig aldrig lik efter det.  

Har mycket problem med gaser, lös mage, uppkördhet, illamående, magknip. Kan absolut få problem direkt efter en måltid. 
    Framförallt efter frukost brukar magen göra uppror, då kan det bli ett gäng akuta toabesök, sisådär 3-5 st. 
    Har dock aldrig sån där vattnig diarré, tack och lov (det har jag bara haft när jag varit magsjuk) utan är helt enkelt "bara" väldigt lös och det tränger på nåt så in i......... 
    Under kortare perioder är jag nästan besvärsfri, men sen börjar det hela om igen, det kommer liksom i skov.
    Blir sämre av pasta, feta såser, rå lök, för mycket bröd, starka kryddor, samt oro och stress. Blir även sämre veckan innan mens. Stora måltider går bort, äta lite och ofta är det som gäller. 

• Wittra
    karet skrev 2011-03-03 16:38:26 följande:
    Jag har konstaterad ibs sedan 14 års ålder.

Mitt är väl ganska exakt så som du beskriver det, men jag har även ofta mycket diarréer. Ibland är jag bättre, ibland sämre. Blir ofta dålig efter mat, speciellt fet mat eller om det gått lång tid mellan måltiderna.

Mitt har satt sig psykiskt så jag klarar inte av bilköer, karuseller, buss, pendeltåg, tunnelbana, festivaler etc. Detta pga att jag får panik om jag inte har omedelbar tillgång till toalett.
    okej, ja det låter inget vidare alls. Hur konstaterades din IBS då?
  • Wittra
    Anonym skrev 2011-03-04 19:06:38 följande:
    Jag har haft problem med magen i snart 8 år, fick diagnosen IBS 2004. Mina problem började i anslutning till en ganska utdragen form av matförgiftning jag fick en sommar. Blev frisk från själva magsjukan men magen blev sig aldrig lik efter det.  

Har mycket problem med gaser, lös mage, uppkördhet, illamående, magknip. Kan absolut få problem direkt efter en måltid. 
    Framförallt efter frukost brukar magen göra uppror, då kan det bli ett gäng akuta toabesök, sisådär 3-5 st. 
    Har dock aldrig sån där vattnig diarré, tack och lov (det har jag bara haft när jag varit magsjuk) utan är helt enkelt "bara" väldigt lös och det tränger på nåt så in i......... 
    Under kortare perioder är jag nästan besvärsfri, men sen börjar det hela om igen, det kommer liksom i skov.
    Blir sämre av pasta, feta såser, rå lök, för mycket bröd, starka kryddor, samt oro och stress. Blir även sämre veckan innan mens. Stora måltider går bort, äta lite och ofta är det som gäller. 

Okej, hur fick du diagnosen? Jag har nämligen varit o gjort rektoskopi för cirka 2 månader sedan,....de hittade inget. Även avlagt avföringsprover för att se att det inte vara blod i det.....kom också tillbaka negativt....
  • karet

Ibs är mer eller mindre en uteslutningsdiagnos. När allt annat har blivit avfärdat så får man ibs som diagnos. Det finns inget test som visar ibs.

Svar på tråden Snälla, ni med IBS...