• Anonym (oroad)

    Ont i mellangärdet (mellan revbenen och nedanför revbenen) och bak mot ryggen. Tungt att andas. Orolig!

    Jag har sedan en tid tillbaka ont i mellangärdet,dvs nedanför där revbenen slutar och mellan revbenen en bit upp mot halsen.
    Det strålar ut mot ryggen och blir värre om jag drar djupa andetag.
    Dessutom känns det liksom tungt att andas när jag andas in..

    Jag har gjort en vanlig lungröntgen för ett par månader sedan så jag vet inte om man skulle sett ev tumörer eller så på den?
    Har också tagit en del blodprover och doktorn har lyssnat på lungorna och det lät bra.
    Det gjordes en gastroskopi i somras också men den visade inget..

    Jag tycker att det här känns väldigt obehagligt :( och är lite orolig..
    Men min doktor säger att det inte finns några fler undersökningar för att ta reda på varför jag har ont..

  • Svar på tråden Ont i mellangärdet (mellan revbenen och nedanför revbenen) och bak mot ryggen. Tungt att andas. Orolig!
  • Anonym

    Vilken sida gör det ont? Eller är det precis i mitten det gör ont?

  • Anonym (oroad)
    Anonym skrev 2011-03-03 12:05:36 följande:
    Vilken sida gör det ont? Eller är det precis i mitten det gör ont?
    Mitten.. från diafragma upp till halva bröstbenet..
  • Anonym (oroad)
    Gwempa skrev 2011-03-03 14:26:37 följande:
    Kolla www.internetmedicin.se o sök på bröstsmärtor så hittar du många andra möjliga diagnoser!Stress o toppandning kan ge kronisk inflammation i dessa muskler, det har jag haft!



    Stress.. ja det har jag varit ganska stressad senaste åren..
    Toppandning, kanske.. tycker jag försöker andas med magen men nu senaste månaderna sen det här började så kan jag inte djupandas med magen så den spänns ut om jag står upp. Det tar stopp och gör ont i magen vid diafragfman :( Ligger jag ner går det lättare..

    Hur fick du veta att det var det du hade och vad gör man åt det och vad ger det för symptom?
    Inflammation alltså..
  • Lumo

    Finns något som heter typ tietzers syndrom, kolla på reumatikerförbundets sida. Misstänker att det är det jag har.

    Däremot fick jag ett otrevlig besked i veckan. Jag fick akut kramp i magen (mellan revbenen typ i diafragman). Anfallet varade i en timme under vilken jag låg på golvet o kipade efter luft o hyperventilerade om vartannat av smärta. Detta var mitt 2a sånt här anfall o jag trodde efter det förra i november att det hängde ihop med mina "konstanta" bröstmuskulatursmärtor varför jag inte kollat upp dem.

    Men i fredags, dagen efter anfallet, åkte jag iaf till akuten. Där kollade man hjärta o tog massa prover. Hjärtat var bra men leverproverna var lite förhöjda. Jag skickades därför till ultraljud där man kollade gallblåsan o se där, jag hade en drös med gallstenar.

    Mina symptom var tydligen inte så jättetypiska men jag tycker faktiskt dina låter mer typiska. Har de kollat upp gallstenar/njurstensanfall på dig? Det som är typisk är strålande smärta som kan stråla ut mot ryggen, gärna mot skulderbladen. Jag kunde inte alls andas... Och uppenbarligen, se på mig, kan den stråla från mitten, typ diafragma, även fast gallan sitter under revbenen på din högra sida, under levern. Googla på gallsten med. Upplyst efter all info jag läst in mig på har jag förstått att gallsten är betydligt vanligare än man kan tro, 1/4-1/2-del av alla kvinnor har/får tydligen gallstenar även om de flesta inte får problem. Även njursten kan ge liknande smärtor...

    Och du kanske inte har det typiska anfallet utan får långdragen värk??? Får du ofta ont efter du ätit? Äpple, gurka, paprika o fet/svårsmält mat är triggers.

    Något att fundera över o prata med läkaren om...?

    Själv blir det titthålsoperation för min del om några v då gallan ska bort... Läskigt men skönt att slippa fler anfall.

    Gällande din läkare som säger att de inte kan göra fler undersökningar, sök en ny läkare!!! De har ju inte hittat felet än så då får väl en annan fortsätta söka. Ge inte upp, bot finns.

    Om det beror på toppandning o stress, prata med en psykoterapeuth om detta o be denna hjälpa dig andningsträna. Låter töntigt men du kan behöva börja om o lära dig andas samt hantera din stress. Sjukskrivning???

    Ligg på golvet, handen på magen o träna. Vidga inte bröstkorgen nämnvärt utan lyft magen, då andas du rätt!!!

    Läkarn på akuten sa en intressant sak när jag pratade om honom om min långsiktiga värk(som alltså inte beror på gallan), hur jag skulle lista ut om det är en inflammation i bröstbenet (tex tietzers syndrom). När jag har ont, ta en antiinflammatorisk tabl, om värken försvinner, ja då är det en inflammation. Kommer den tillbaka inom nån timme då tabletten tagit slut så har jag svaret, inflammation. Ev kunde jag under nån vecka äta en kur när det var som värst, bara jag inte åt antiinflammatoriskt för jämnan! Hoppas du fick några tips nu!

  • Anonym (oroad)
    Gwempa skrev 2011-03-07 13:07:35 följande:
    Finns något som heter typ tietzers syndrom, kolla på reumatikerförbundets sida. Misstänker att det är det jag har.

    Däremot fick jag ett otrevlig besked i veckan. Jag fick akut kramp i magen (mellan revbenen typ i diafragman). Anfallet varade i en timme under vilken jag låg på golvet o kipade efter luft o hyperventilerade om vartannat av smärta. Detta var mitt 2a sånt här anfall o jag trodde efter det förra i november att det hängde ihop med mina "konstanta" bröstmuskulatursmärtor varför jag inte kollat upp dem.

    Men i fredags, dagen efter anfallet, åkte jag iaf till akuten. Där kollade man hjärta o tog massa prover. Hjärtat var bra men leverproverna var lite förhöjda. Jag skickades därför till ultraljud där man kollade gallblåsan o se där, jag hade en drös med gallstenar.

    Mina symptom var tydligen inte så jättetypiska men jag tycker faktiskt dina låter mer typiska. Har de kollat upp gallstenar/njurstensanfall på dig? Det som är typisk är strålande smärta som kan stråla ut mot ryggen, gärna mot skulderbladen. Jag kunde inte alls andas... Och uppenbarligen, se på mig, kan den stråla från mitten, typ diafragma, även fast gallan sitter under revbenen på din högra sida, under levern. Googla på gallsten med. Upplyst efter all info jag läst in mig på har jag förstått att gallsten är betydligt vanligare än man kan tro, 1/4-1/2-del av alla kvinnor har/får tydligen gallstenar även om de flesta inte får problem. Även njursten kan ge liknande smärtor...

    Och du kanske inte har det typiska anfallet utan får långdragen värk??? Får du ofta ont efter du ätit? Äpple, gurka, paprika o fet/svårsmält mat är triggers.

    Något att fundera över o prata med läkaren om...?

    Själv blir det titthålsoperation för min del om några v då gallan ska bort... Läskigt men skönt att slippa fler anfall.

    Gällande din läkare som säger att de inte kan göra fler undersökningar, sök en ny läkare!!! De har ju inte hittat felet än så då får väl en annan fortsätta söka. Ge inte upp, bot finns.

    Om det beror på toppandning o stress, prata med en psykoterapeuth om detta o be denna hjälpa dig andningsträna. Låter töntigt men du kan behöva börja om o lära dig andas samt hantera din stress. Sjukskrivning???

    Ligg på golvet, handen på magen o träna. Vidga inte bröstkorgen nämnvärt utan lyft magen, då andas du rätt!!!

    Läkarn på akuten sa en intressant sak när jag pratade om honom om min långsiktiga värk(som alltså inte beror på gallan), hur jag skulle lista ut om det är en inflammation i bröstbenet (tex tietzers syndrom). När jag har ont, ta en antiinflammatorisk tabl, om värken försvinner, ja då är det en inflammation. Kommer den tillbaka inom nån timme då tabletten tagit slut så har jag svaret, inflammation. Ev kunde jag under nån vecka äta en kur när det var som värst, bara jag inte åt antiinflammatoriskt för jämnan! Hoppas du fick några tips nu!
    Tack snälla för ditt långa svar!
    Stackars dig som har det jobbigt också..

    På mig har de pratat om tietzers men eftersom mitt onda kan nästan vara helt borta en dag och sen jobbigt och så håller det på så trodde inte läkaren att det var det.

    Gallan borde de sett när de gjorde UL eller CT röntgen..

    Mitt värsta är att det gör så himla ont, svider och bränner, i ryggen från skulderbladen upp en bit och ner en bit och in mot ryggraden. Sen över bröstkorgen och framförallt vid diafragman..
    Och det känns obehagligt eftersom det känns som att det är tungt att andas på inandning..
  • Lumo

    Gallstenar syns inte alltid på ul. De går oftare mer på symptomen. Diklofenak/voltaren skulle göra att smärtan mildrades...

  • Anonym (oroad)

    Har läst om gallstenar och jag tycker inte riktigt symptomen stämmer in bra..
    Just det här med att ha svårt att andas är ju jobbigt :(

  • Lumo

    Jag tycker fortfarande det låter misstänkt gallproblem. O som sagt, med min historia stämde inte symptomen in på de typiska för gallsten. O stenarna syns inte alltid på ul. Kanske tittade de inte särskillt nogrannt på gallan om de inte speciellt sökte efter gallsten?

    Jag tycker definitivt du ska prata med din läkare om det iaf! Bäst är att åka in akut när du får ontet!

    En fråga, när du får ont, är det möjligtvis efter du ätit mat o tex gallkänslig mat, tex fet mat, svårsmält mat (stekt/grillat kött tex), äpplen, gurka, råa morötter osv... (googla på gallsten så får du upp mat man ska undvika). Mina anfall kom ca 1 h efter större måltider.

Svar på tråden Ont i mellangärdet (mellan revbenen och nedanför revbenen) och bak mot ryggen. Tungt att andas. Orolig!