• Karla79

Vi ska flyga med äggallergisk son

Hej!

Vi ska flyga till USA i sommar med vår son som då är 1,5 år och allergisk mot ägg (och ev. mjölk, det verkar ha vuxit bort).

Har ringt SAS och frågat hur det här med allergimat funkar, och blev väldigt överraskad att de hade så dålig koll. De sa att man får bara ta med grötpulver samt 1,5 dl annan mat pga restriktionerna. Och att har man läkarintyg så får man "väl" ta med annan mat också. Och att vi skulle kryssa i att vi ville ha barnmat när vi gör bokningen, men fick inget svar på om denna barnmat var ägg- och mjölkfri.

Men hallå, allergier hos barn är ju supervanliga!!! Det måste ju finnas rutiner för det här, eller?

Vill gärna ha tips och råd på hur ni andra har gjort!

(Och en bonusfråga för den som orkar, hur rädd behöver man vara för att äta på restauranger egentligen- om man säger att man måste ha äggfritt kan man lita på att det inte finns spår då? Fattar ju att det är olika från restaurang till restaurang, undrar mer hur ni har TÄNKT på resor, om ni råkat ut för något särskilt, vad vi ska tänka på etc.)

• Svar på tråden Vi ska flyga med äggallergisk son
  • madamecoco

Jag har en dotter som är allergisk mot ägg, vi har varit i Paris och på Kanarieöarna .. Vi har tagit med barnmatsburkar plus gröt på planet samt köpt bananer och kex efter incheckning. Eftersom hon haft en rejäl allergichock en gång så har jag inte vågat lita på restauranger. Vi har löst detta med att köpa barnmatsburkar på plats som vi tagit med på restaurang. På Kanarieöarna bodde vi i lägenhet och gjorde pastasallader och dyl och tog med ut :) Tycker det låter konstigt att ni bara får ha med 1,5 dl mat på planet... Vi hade med burkar och färdigbredda smörgåsar utan problem, kanske är strängare regler för USA?

• Tjillevippen

Intressant tråd! Vi är i precis samma sits. Sonen fick sin första reaktion på ägg nu i helgen, så vi har ingen fastställd diagnos. Men det går inte att få det till annat än äggallergi. Men det blir självklart en utredning på det. Idag är han tio månader, och han kommer att vara bra precis året när vi åker till USA. Nu har vi ju inte hunnit sätta oss in i den här nya sisten såklart, men vi börjar ju redan fundera lite på hur vi ska göra under vås USA-resa.

Att undvika ägg hemma har vi med lite snabb överblick kommit fram till är relativt enkelt. Tror vi iaf.

Men sen har man ju flygresan framför sig. När vi flög inrikes för någon månad sedan, med SAS, gjordes ingen kontroll av de barnmatsburkar jag hade med ombord. Hade med två vanliga matburkar och en fruktburk. I säkerhetskontrollen lyfte jag ur burkarna ur väskan för att visa upp dem. Det var inga konstigheter. Men självklart kan det vara annorlunda på utrikesresor.

I USA har jag nog tänkt mig att i förväg ta kontakt med Nestlé för att höra hur de märker ut ägg i barnmatsburkar där, och hoppas på att vi kan lite på dem. Om de inte kan ge något tydligt svar så får vi se hur vi går tillväga.

Just nu är vi ju lite nybörjare på det här. Så om vi får ett bra svar från Nestlé så hoppas vi att vi kan köra på det när vi är där. Och så får det nog bli att vi tar med eget grötpulver, efetrsom det känns enklast.

Varken jag eller maken har några som helst allergier, så det här blir helt nytt för oss, att behöva läsa på innehållsförpackningar och fråga om ingredienser i maten när man ska ut och äta.

Ett par frågor OT (om det är ok), hur känns vardagen för er med barn som har äggallergi? Känns det bökigt, eller precis som vanligt. Brukar det blir knöligare när ni är bortbjudna? Har ni ständigt med kortisontabletter, eller har ni dem kvar hemma vid dagsutflykter? Vi inväntar nu en allergiutredning och jag gissar att vi får kontakt med dietist(?).

• fröken sol

vi flög till usa i november. jag åt då mjölkfritt och soya fritt och visste inte om min beställning på allergimat gått igenom. Så jag tog med barnmatsburkar (den enda mat man fick ta in på planet) som jag låtsades vara till min son :) Han ammade fullt men det visste ju inte dom. JAg hade massa burkar, men det var helt okej för dom. Jag menar resan var ju hur många timmar som helst. Jag tror jag hade kansek 5 burkar iaf...och kex och grejer. Det var ingen som sa ngt jag fick bara lägga barnmatsburkarna i en speciell påse. Man får ju ha med gröt och vällingpulver med, vatten fixar dom.

• Allrona

Vi har också haft med oss en massa burkar mat när vi har flugit. Det är inga problem att få igenom säkerhetskontrollen! Möjligt att de är hårdare när ni flyger från USA men på Arlanda är det helt ok att få igenom barnmat i alla fall.

• Karla79

Tamarack: berätta gärna hur det har gått med er resa sedan när det blir dags! Ni kommer ju att resa före oss.
    Jag har bett en bekant i USA berätta lite hur det funkar med allergimat där och fick till svar att det finns t o m särskilda butiker med allergimat eftersom det är ett stort problem i USA. Och att enligt en ny lag måste det finnas innehållsförteckningar på allt man äter på restauranger. Nu är det ju egentligen inte det som är problemet på restauranger, utan huruvida man ska våga äta pga risken för spår av ägg.

Vi har nog kommit fram till att till flygresan blir det läkarintyg på svenska och engelska, och då ska vi enligt SAS få ta med oss mat och mediciner. Det gick inte att beställa äggfri mat i förväg hos SAS (men återigen, man vill inte chansa ang. spår av ägg) Väl där ska vi laga mat där vi bor samt använda burkar. Sedan kommer jag också att konsultera läkare innan ang. hur rädd man egentligen ska vara, ska sonen aldrig kunna äta hemma hos t ex vänner till oss eller våra föräldrar av rädsla för att det varit ägg i någon stekpanna? Ska han aldrig kunna gå på restaurang? o s v... Och i höst börjar han på dagis, där måste han ju äta!

Vi vet inte hur allergisk han är, då han aldrig utsatts för ägg utan det syntes på pricktestet han gjorde efter att ha reagerat på mjölk. Det enda jag vet är att han kan vara i samma rum där ägg knäcks och lagas, men att själva reaktionen på pricktestet var stor i omkrets, jag har skurit ost med samma osthyvel till honom precis efter att ost med lysozym skurits (lysozym är ett ämne i vissa ostar som vissa äggallergiker reagerar på)

Också till Tamarack: hittills har äggallergin inte ställt till några problem mer än att jag uteslutit det i min egen kost då jag ammat. Det är lätt att undvika ägg, svårare med mjölk. Men vi går alltid runt med allergimedicin i flytande form i skötväskan, har aldrig behövt använda den. Mjölkallergin har redan vuxit bort vid 15 månader vilket gläder oss.

• Tjillevippen

Jag ska absolut rapportera om hur resan funkade för oss. Vi har ett par månader kvar till vi åker. Om ett par veckor ska vi till barnmedicin för första gången. Så vi hoppas att vi hinner få allt lite klarare för oss, bååde vad gäller framtiden generellt, men också inför resan. Bra tips med läkarintyg på båda språken, det måste vi ordna med!

Vi ska vara mitt ute på landet i USA, så några särskilda allergimatsaffärer kommer nog inte att finnas i närheten av oss. Men om det är som din bekanta säger, så ska det nog inte vara några problem med att få tag på äggfri barnmat på ex Wallmart. Jag ska också be några bekanta reka terrängen lite innan vi kommer.

Vår grabb reagerade aldrig, så vitt vi vet iaf, på att jag åt ägg under amningen. Han har heller aldrig reagerat på att vi knäcker ägg i samma rum. Kyckling har hittills inte varit några problem, men jag vågar inte ge honom det nu innan vi vet hur allvarlig allergin är. Han har ätit pannkaka en gång och en slät bulle penslad med ägg samma dag som pannkakan, innan han sedan reagerade på kokt ägg ett par månader senare. Vi vet ju inte heller graden av allergin. Fick ni reda på resultatet samtidigt som ni tog själva pricktestet, eller kommer beskedet senare? Jag har aldrig själv tagit pricktest, så jag vet inte hur det fungerar.

• Karla79

Fick också ett annat tips i äggallergitråden, att det kan vara bra att bära med sig ett kort med info på landets språk om att han är allergisk och vad det innebär,  t ex risk för andnöd. Nu ska ju vi till ett engelskspråkigt land och vi kan prata engelska, men det skulle ju kunna hända oss något.

Ja resultat på pricktest får man omedelbart. Däremot så är de inte helt tillförlitliga, ibland får man rådet att provocera för att veta säkert (utsätta barnet för det den är allergisk mot), jag tror dock att äggprovokation är ovanligt just för att det är så kopplat till andnöd. Vår son har testat positivt 2 ggr så jag är rätt säker på att han är allergisk. Det där med grad av allergi tror jag inte att man kan få reda på, jag kommer bara ihåg att sköterskan nämnde att hans reaktion var stor i omkrets men jag fick inte mer förklarat vad det innebär.

• Tjillevippen

Ytterligare en bra idé, att ha ett infokort! Tar jag tacksamt emot!

Det ska tydligen finnas en skala mellan 1-7 som man ska få besked om. Så har jag fått det förklarat för mig när jag pratade med någon i telefon (minns inte om det var BVC-sköterskan eller sköterskan på barnmedicin). Men så kanske inte är fallet då, eftersom ni inte vet riktigt hur pass allergisk er son är.

Vi har ju fått en reaktion på sonen. Den gången satte det sig aldrig på andningen, tack och lov. Sköterskan på barnmedicin förklarade för oss att eftersom denna reaktion inte påverkade luftvägarna så är sannolikheten att det skulle göra det nästa gång mycket mindre. Men det KAN hända. Det känns iaf skönt för oss att det aldrig blev så första gången. Däremd känner vi oss aningen lugnare inför framtida reaktioner.

Hittills upplever jag det inte alls omständigt att avstå från ägg. Men det kan ju säkert blir knöligare allt eftersom, när det blir mer aktuellt att han ska äta hos andra, gå på restaurang eller rentav sova borta. Fast sova borta känns ju ganska avlägset för stunden. Det får han nog göra först när han fyllt 18.

Finns det en äggallergitråd? Den får jag ta och leta upp!

• Omega83

Har ni kollat upp att det är äggallergi? I så fall borde ni kunna få Betapred utskrivet, kan ju vara skönt med en säkerhet OM nått skulle hända på resan :)

• Hertha

Min son är mjölkallergiker och de gånger vi flugit till USA har det aldrig varit några problem att ta med vanlig mat i väskan. Inte heller har jag fått några restriktioner vad gäller volymen. Däremot har jag varit noggrann med att den ska vara vätskefri. Så några bananer, lite kex och sådant för fika och mellanmål samt pastasallad med köttbullar som middag. Tänk bara på att slänga frukt och mat innan ni går in genom tullen i USA.

• Tjillevippen

Dockan jkpg: Vet inte om du syftar på oss eller TS, men vår son har inte fått sin allergi bekräftad än. Däremot var vi på akuten för ett par veckor sedan då han fick sin reaktion. Att det var just ägg han reagerade på var så överhängande troligt att vi direkt fick Betapred utskrivet redan då, utifall något skulle hända innan vi fick tid hos barnmedicin. Så det har vi hemma. Om två veckor ska vi på vårt första besök till barnmedicin för utredning. Då ska vi passa på att be om läkarintyg inför resan. Men tack för tiset! Det är ju inte alls självklart att vi hade fått det.

Hertha: Bra tanke att kasta innan tullgränsen! Jag minns när jag åkte över till USA 1998, som utbytesstudent. En kille i vårt gäng hade fått blommor av sin mamma när vi åkte. Dessa blommor "åkte fast" i tullen, och den stackars grabben skämdes sååå. Vätska får vi ta och köpa på oss efter säkerhetskontrollen. Låter bra att du har positiv erfarenhet av att ta med mat iaf.

Någon som vet om det är olika huruvida man har byten eller ej? Vi flyger först till Köpenhamn, och sedan direkt till Washington DC därifrån. Går vi igenom ytterligare en säkerhetskontroll i Köpenhamn?

• Hertha

Jag kan tänka mig att det blir mer säkerhetskontroll i Köpenhamn. Mellan Sverige och Danmark behandlas det nog mer som lågrisk och nästan inrikesflyg. Jag flyger i och för sig alltid från Köpenhamn som första ställe. Jag försöker komma ihåg hur det varit efter Köpenhamn men det är blankt trots att jag till och med var ensam med två småbarn för några månader sedan!

Nä, vi hade definivt säkerhetskoll i både Köpenhamn och London.

• Tjillevippen

Hertha: Du hade säkert fullt upp med de två små, så inte konstigt att detaljer om flygplatsen inte fastnat i minnet. Jag hade fullt upp med en liten mellan Göteborg och Stockholm för ett litet tag sedan, och två kan ju inte vara mindre hektiskt. Vilka duktiga barn du måste ha, som du känner dig trygg att åka som enda vuxen med. Så stolt jag hade varit som förälder, både över barnen och över mig själv som fixade det.

• Hertha

Jag har två väldigt lugna pojkar tack och lov! Och sedan är jag fullt övertygad om att utvecklaren av Ipad har suttit på många Atlantflygningar med barn .

När de är runt året tycker jag det är som värst att flyga med barn, när de närmar sig 2,5-3 blir det lättare igen. Min äldsta är nästan 5 nu och väldigt duktig på att förstå att just nu är det absolut inte läge att tramsa med mamma .

Svar på tråden Vi ska flyga med äggallergisk son