• Anonym (nojjig)

När slutar man blöda efter medicinsk abort?

Jag gjorde en medicinsk abort för 4 veckor sen, var då i v6 (ca).

Först tyckte jag att det var så smidigt, det gjorde knappt ont och var snabbt över.

Två veckor efter aborten slutade jag nästan att blöda helt. Men nån vecka senare började jag få störtblöningar nån gång varje/ vartannat dygn. Det forsar blod i nån minut, sen är det över.

Jag börjar bli riktigt orolig och har bestämt mig för att kontakta kliniken imorgon på deras minimala telefontid.

Men tills dess undrar jag: är det nån som upplevt samma? Har ni då behövt göra en skrapning, eller var allt som det skulle ändå?

Jag vill bara att det här ska vara över nu!

• Svar på tråden När slutar man blöda efter medicinsk abort?
  • Anonym (floden)

Jag blödde oxå, som riklig mens, i typ 1 ½ månad. Men ring kliniken, det är nog bäst :)

• Anonym (orolig)

Floden:

Jag ska göra en på Måndag :( Andra tabletten på Onsdag
    Min fråga är: Vi ska till Fjällen på Torsdagen (dagen efter...) Tror du de kommer funka för mej? Sköterskan sa att de var OK.. Men du som upplevt de, tror du ja kommer blöda så mkt så jag blir liggandes Hela tiden?? Ell blir de bättre efter ett dygn??

• Anonym (nojjig)

Jag blödde i alla fall rätt mycket dagen efter själva aborten...

Liggande behöver man ju inte vara, men du får nog vara beredd på att byta binda väldigt ofta.
    Men redan dagen efter det var det bättre för mig. Då var det mest som en vanlig mens bara.

Men det är naturligtvis olika!
    Lycka till!

• Anonym (orolig)
    Anonym (nojjig) skrev 2011-03-04 09:29:01 följande:
    Jag blödde i alla fall rätt mycket dagen efter själva aborten...

Liggande behöver man ju inte vara, men du får nog vara beredd på att byta binda väldigt ofta.
    Men redan dagen efter det var det bättre för mig. Då var det mest som en vanlig mens bara.

Men det är naturligtvis olika!
    Lycka till!

Ok! Känns så skönt att få höra av ngn som gjort det... Men du tror de funkar att åka till fjällen?

Var du mer trött än vanligt? Ngt jag bör tänka på?

• Anonym (nojjig)

Alltså, jag skulle nog inte tyckt det var så skoj att sitta i en bil dagen efter, pga blödningarna.
    Men om de andra i bilen vet om det, kan man ju vara öppen med att man måste stanna o byta binda.
    Om du nu blöder som jag, men det tror jag är rätt vanligt.

I övrigt mådde jag nog ok, lite skakig kanske, men jag vet inte om det kanske berodde på själva tanken att jag just gjort en abort.
    Jag var hemma dagen efter (vab med dottern) så jag kunde ju liksom ta det lungt. Vet inte hur det hade kännts om jag hade blivit tvungen att vara aktiv...

Annars inga tips, fyll på med bindor bara!

Hoppas det går bra!

• Danielina

Boka tid! Kan vara så att du har graviditetsrester kvar och behöver skrapas eller har fått en infektion. Behöver inte vara något farligt, men bättre att kolla så att du inte får problem senare liksom.

• veritas

blödningen kan variera, men mellan 4-6 veckor är det det normalt att blöda efter en medicinsk abort.
    det brukar ta ca 6-8 veckor innan din riktiga mens kommer igen igen :) förstår att det är irriterande när det börjar blöda mer efter några veckor när man äntligen tror att det skall sluta, men det är normalt.

• veritas

Om det skulle vara rester kvar efter aborten brukar det märkas innom 3 dygn med kraftiga smärtor i magen .

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-03-03 21:52:21 följande:
    Floden:

Jag ska göra en på Måndag :( Andra tabletten på Onsdag
    Min fråga är: Vi ska till Fjällen på Torsdagen (dagen efter...) Tror du de kommer funka för mej? Sköterskan sa att de var OK.. Men du som upplevt de, tror du ja kommer blöda så mkt så jag blir liggandes Hela tiden?? Ell blir de bättre efter ett dygn??
    jag hade inte vågat göra det... för jag blöde väldigt mycket så jag skulle aldrig vilja sitta i en bil många timmar efter aborten.. men det som gör att jag vill avråda dig starkt från det är att (det som hände mig) var att jag hade rester från aborten och två dagar efter aborten fick jag enormt ont i magen (nu snackar jag inte lite ont, utan jag kunde inte röra mig) så det blev direkt in till sjukhuset där jag lades in för skrapning osv.. så jag hade inte valt att åka till fjällen pgr om det skulle bli komplikationer vill jag kunna åka till ett sjukhus nära som man känner igen..
  • Danielina
    veritas skrev 2011-03-05 11:16:44 följande:
    Om det skulle vara rester kvar efter aborten brukar det märkas innom 3 dygn med kraftiga smärtor i magen .
    Jag hade rester när jag gjorde medicinsk abort och jag märkte inget alls förrän på återbesöket efter fyra veckor när läkaren såg det med VUL. Hade inte ont alls. Har jobbat som uska också och haft patienter som haft rester och inte heller fått ont. Beror på person så att säga. Jag skulle nog kolla upp det, särskilt eftersom det är en ökad blödning.
Svar på tråden När slutar man blöda efter medicinsk abort?