• Anonym (väntar på svar)

Graviditetspenning vid förbud, en garanti?

Hej!

Min arbetsgivare har fyllt i att jag är föbjuden att arbeta enligt. 4 kap. § 6 arbetsmiljölagen, på grund av hot om våld och våld, och att jag inte kan omplaceras till en annan arbetsplats.

Är jag garanterad graviditetspenning (fd. havandeskapspenning) då eller kan det ändå bli avslag?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Graviditetspenning vid förbud, en garanti?
  • Anonym (.)(.)

Det är FK som gör den slutgiltiga bedömningen, som med allt annat.

Anonym skrev 2011-03-03 13:18:08 följande:
    Vad jobbar du med? 
    Omsorg för psykiskt funktionshindrade.
    Anonym (.)(.) skrev 2011-03-03 13:20:20 följande:
    Det är FK som gör den slutgiltiga bedömningen, som med allt annat.
    Jag förstår det, givetvis, men om någon här har fått avslag trots förbud så har jag ändå fått svar på min fråga.
  • Anonym

vilka skadliga moment, ämnen eller andra  angav din arbetsgivare som ligger till grund för förbudet ?

Anonym skrev 2011-03-03 13:37:46 följande:

vilka skadliga moment, ämnen eller andra  angav din arbetsgivare som ligger till grund för förbudet ?

Min arbetsgivare skrev inte något mer än att jag utsattes för hot om våld och våld samt risk för att smittas av toxoplasma (rengöring av kattlådor). Jag skrev likadant, samt att jag arbetade i rökiga miljöer, ofta kom i kontakt med berusade personer som dessutom har psykiatriska diagnoser. (i arbetet då givetvis)

Jag kanske bör skriva lite mer detaljerat och skicka in i efterhand...
  • Anonym

Är det farligare i dom miljöerna sista 2 mån? Kan du jobba till 2 mån innan bf?

• Anonym
    Anonym (väntar på svar) skrev 2011-03-03 13:50:49 följande:
    Min arbetsgivare skrev inte något mer än att jag utsattes för hot om våld och våld samt risk för att smittas av toxoplasma (rengöring av kattlådor). Jag skrev likadant, samt att jag arbetade i rökiga miljöer, ofta kom i kontakt med berusade personer som dessutom har psykiatriska diagnoser. (i arbetet då givetvis)

Jag kanske bör skriva lite mer detaljerat och skicka in i efterhand...
    tycker det låter som lite väl lite info, för att ligga till grund för ett förbud. Annars skulle alla gravida som jobbar inom psykiatrin inte få arbeta. From när har du sökt, vilken vecka?
    Anonym skrev 2011-03-03 14:00:14 följande:
    Är det farligare i dom miljöerna sista 2 mån? Kan du jobba till 2 mån innan bf?
    Nej det gäller hela graviditeten egentligen. Har fått detta en tidigare graviditet på en annan arbetsplats (med samma chef), och då sa handläggaren på FK att jag skulle ha sökt redan från början.

När magen började bli stor blev jag ju otymplig och försvarslös, och den blir ju uppmärksammad. Är man arg och berusad och vill slå något snabbt så ligger den pyrt till, känner jag.
    Var med om slag i magen under förra graviditeten, fast då arbetade jag med betydligt svagare och äldre personer än vad jag gör nu.
    Anonym skrev 2011-03-03 14:02:46 följande:
    tycker det låter som lite väl lite info, för att ligga till grund för ett förbud. Annars skulle alla gravida som jobbar inom psykiatrin inte få arbeta. From när har du sökt, vilken vecka?
    Jag har sökt från 60 dagar innan BF, eftersom jag försökt hålla graviditeten hemlig så länge som möjligt.
    Jag har blivit hotad om våldtäkt och mordhot mot mig och min familj, borde såklart ha noterat det i ansökan. Får skicka in komplettering helt enkelt.

Tack för svar.
  • Anonym

ytterst viktigt att man beskriver precis vilka faror, fast de personer som jag vet jobbar inom psykiatri har inte fått godkännt bara pga av risk för hot och våld, men beskriv tydligt din situation så kanske det går bättre.

Anonym skrev 2011-03-03 14:21:25 följande:
    ytterst viktigt att man beskriver precis vilka faror, fast de personer som jag vet jobbar inom psykiatri har inte fått godkännt bara pga av risk för hot och våld, men beskriv tydligt din situation så kanske det går bättre.
    Jo jag får göra det, men om en person är berusad är denne per definition ganska så oberäknelig kan jag tycka.

Min arbetsgivare kryssade inte i förbud från början, utan det begärde FK då hon skrivit att jag utsattes för hot och våld. När min chef kollade upp det visade det sig att arbetsgivaren är skyldig att se över arbetsmiljön, omplacera eller förbjuda mig att arbeta, så fort arbetstagaren meddelat sin graviditet om hot och våld och våld förekom. Om inte kan verksamheten få böter. (Vad jag förstår)

Men om du känner till "folk" som inte fått beviljat trots det så har jag fått svar på min fråga nu. Tack!
  • Anonym
    Anonym (väntar på svar) skrev 2011-03-03 14:32:32 följande:
    Jo jag får göra det, men om en person är berusad är denne per definition ganska så oberäknelig kan jag tycka.

Min arbetsgivare kryssade inte i förbud från början, utan det begärde FK då hon skrivit att jag utsattes för hot och våld. När min chef kollade upp det visade det sig att arbetsgivaren är skyldig att se över arbetsmiljön, omplacera eller förbjuda mig att arbeta, så fort arbetstagaren meddelat sin graviditet om hot och våld och våld förekom. Om inte kan verksamheten få böter. (Vad jag förstår)

Men om du känner till "folk" som inte fått beviljat trots det så har jag fått svar på min fråga nu. Tack!
    aha, men då kanske det har varit så i de fall jag har hört, inte varit så att arbetsgivaren har kryssat för hot och våld...

Jag fick brev från FK idag - är beviljad hel graviditetspenning!
    Det räckte alltså med min kortfattade motivering, vilken tur!

Tack ni som svarat.

• mamma Linder

finns ts kvar i denna gamla tråd?
    jag jobbar innom samma katyegori som dej och har funderat hur man ska göra?
    From vilken v i graviditeten fick du GP

mamma Linder skrev 2011-07-07 20:40:24 följande:
    finns ts kvar i denna gamla tråd?
    jag jobbar innom samma katyegori som dej och har funderat hur man ska göra?
    From vilken v i graviditeten fick du GP
    Jag fick från den dagen min arbetsgivare förbjöd mig, och då var jag i vecka 31. Min kollega fick från vecka 26-27 där någonstans.
  • edvin11

Ja skriv riktigt utförligt vad du gör på ditt arbete.
    du ska skriva ett papper och din arbetsgivare ett..

• hugger i sten

På mitt jobb blir vi också avstängda av arbetsgivaren och det är inte någon som inte blivit beviljade gravidpenning. Jag blev avstängd 3 månader innan bf, men jag vågade inte hoppas innan jag fick det på papper eftersom de blivit hårdare. 

• AnkaVanka

Det är arbetsgivarens sak att besluta om huruvida man skall få arbetsförbud p g a risker i arbetsmiljön. Om arbetsgivaren beslutar detta, och det inte är möjligt att omplacera, så är fk's enda uppdrag att betala ut gravpeng. Dock kan de kräva att arbetsgivaren fortlöpande kontrollerar ifall det skulle gå att omplacera.

Svar på tråden Graviditetspenning vid förbud, en garanti?