• NyssGiftMig

se hit flerbarnsföräldrar i mölnlycke / härryda ang förskolan!!

LÄS dessa insändare från Härryda Posten & gärna de som kommenterat det!
    Man skulle ju kunna tro att vi är de hemskaste föräldrar som finns som har lyckliga äldre syskon på dagis Borde jag skämmas som lämnar mitt barn till förskolan när han trivs & vi efter dessa få timmar går hem & har det jättemysigt ihop?
    VI bor då inte nära andra barn som är hemma dagtid, har inte promenadavstånd till öppna förskolan (där det är olika barn varje dag)
    Som det är nu är det sångstund, lek utomhus & lunch innan han går hem lycklig & spenderar resten av dagen med mig & småsyskon... är det så hemskt när han är lycklig? Vad tänker pedagogerna om oss?

"Varför förälder?" =
    www.harrydaposten.se/insandare_visa.asp&sidnamn=insandare

Signerat av PEDAGOGERNA PÅ EN NAMNGIVEN FÖRSKOLA (står det för deras verksamhet då?) =

Men visst är föräldrarna viktigast för sina barn , självklart Hjärta men är vi föräldralediga de hemskaste föräldrarna som finns eller vad?

• Svar på tråden se hit flerbarnsföräldrar i mölnlycke / härryda ang förskolan!!
  • vintersippan

Du är inte hemsk och du borde inte skämmas som lämnar 15 timmar. De är väl jättebra att det äldre syskonet får komma och träffa sina kamrater och leka av sig. Men varför utöka tiden? Är inte 15 timmar ganska lagom?? Inläggen reagear väl mest emot att öka tiden från 15 till 25 timmar, inte att man är en dålig människa som lämnar 15 timmar. Eller har jag förstått fel? 

• NyssGiftMig
    vintersippan skrev 2011-03-04 19:55:49 följande:
    Du är inte hemsk och du borde inte skämmas som lämnar 15 timmar. De är väl jättebra att det äldre syskonet får komma och träffa sina kamrater och leka av sig. Men varför utöka tiden? Är inte 15 timmar ganska lagom?? Inläggen reagear väl mest emot att öka tiden från 15 till 25 timmar, inte att man är en dålig människa som lämnar 15 timmar. Eller har jag förstått fel? 
    Hej & tack för att du skrev

Jag håller med dig ang att öka tiden; jag hade personligen velat utöka med 3h till (på en vecka utslaget alltså) för att göra det mindre ryckigt för mitt barn... man "måste" ju inte ta 25h bara "för att"
    men jag blir så ledsen när andra föräldrar påstår att mitt barn stjäl uppmärksamheten från deras barn för att de ens är på förskolan (utan mitt barn = 1 barn mindre typ) samt att pedagogeran uttalar sig att barnen skulle vara hemma 100%...)
  • Lindacecilia78

Vi är verkligen inte dåliga föräldrar bara för att våra äldre syskon går på dagis när vi är mammalediga! Min kille tycker det är jätte kul att leka med sina kompisar. Tror det handlar om personal täthet för pedagogerna, känns så.
    Läste du insändaren i Härryda posten idag? Klockrent skrivet tycker jag, den av mamma/psykolog. Håller med henne till fullo! Svaret från politikern till pedagogerna som skrev in i förra veckan, det var oxå bra. 

Tycker vi struntar i vad dem säger och gör vad vi själva tycker är bäst för våra små!

• Hemmaföräldern

Jag tycker att det är bra och modigt av personalen att säga det som jag vet att många pratar om inbördes. De ser och de vet vad som händer med de här små barnen rent känslomässigt.

Varför ska små barn under tre år som får syskon över huvud taget gå till dagis? Det går som förälder att bygga upp en bra hemmatillvaro och ge sina barn precis vad de behöver. Till på köpet så utvecklar man sitt föräldraskap och det har man nytta av sedan under hela barnens uppväxt.

Jag förstår att det verkar bekvämt att ha dagis som barnvakt och jag vet att det är billigt och att många tycker "varför ska jag inte utnyttja det här när det finns". Men om man som förälder släpper JAG perspektivet ett tag och funderar över det lilla barnet? Vad behöver det och vad vill det..... Jo precis det som personalen här säger.....

• Lindacecilia78

det är precis det jag gör, släpper JAG perspektivet. min kille tycker det är super kul på dagis med sina kompisar - han vill inte vara hemma med oss hela dagarna. det blir inte samma aktivering med bara oss, finns inte så många kompisar att leka med dagtid. så i min mening är det precis det jag gör, släpper jag perspektivet, som du uttrycker det, och ser till min sons bästa och låter han gå på dagis och ha kul med sina kompisar!

det är väl skönt att valmöjligheten finns då mammor och pappor runt om detta avlånga land resonerar olika. om man vill och tycker ens barn behöver och vill gå till dagis så kan man få möjlighet att göra det. dem som inte vill behöver inte heller använda alla 25 timmar som bjuds utan göra som dem vill.

• Hemmaföräldern
    Lindacecilia78 skrev 2011-03-10 11:57:43 följande:
    det är precis det jag gör, släpper JAG perspektivet. min kille tycker det är super kul på dagis med sina kompisar - han vill inte vara hemma med oss hela dagarna. det blir inte samma aktivering med bara oss, finns inte så många kompisar att leka med dagtid. så i min mening är det precis det jag gör, släpper jag perspektivet, som du uttrycker det, och ser till min sons bästa och låter han gå på dagis och ha kul med sina kompisar!

det är väl skönt att valmöjligheten finns då mammor och pappor runt om detta avlånga land resonerar olika. om man vill och tycker ens barn behöver och vill gå till dagis så kan man få möjlighet att göra det. dem som inte vill behöver inte heller använda alla 25 timmar som bjuds utan göra som dem vill.

Ja sedan är frågan om ett litet barn under tre år främst behöver aktivering....... och om skattebetalarna ska stå för notan.... och om det är ok att de barn som behöver gå på dagis när föräldrarna arbetar får göra det i för stora barngrupper med för få personal.... bara för att så många barn som går där (och är under tre år) har föräldrar som anser att de behöver aktiveras.... av någon annan.... till den nätta kostnaden av 100 000 kr per barn och år....

• Lindacecilia78

men då är du inne på en helt annan fråga, det vill säga personal tätheten på dagis! Och det är ju inte det vi diskuterar här. med all den jäkla skatt vi betalar i detta land tycker jag verkligen jag ska få dra nytta av den. och jo jag tycker ett barn under 3 år behöver aktiveras, det behöver min son i alla fall han vill leka leka leka! Och gärna med andra barn och med oss föräldrar oxå förstås.

vi kan ju bara agree to disagree helt enkelt...då vi inte kommer komma någon vart  vi är på två olika sidor helt enkelt 

• NyssGiftMig
    Lindacecilia78 skrev 2011-03-09 20:17:23 följande:
    Vi är verkligen inte dåliga föräldrar bara för att våra äldre syskon går på dagis när vi är mammalediga! Min kille tycker det är jätte kul att leka med sina kompisar. Tror det handlar om personal täthet för pedagogerna, känns så.
    Läste du insändaren i Härryda posten idag? Klockrent skrivet tycker jag, den av mamma/psykolog. Håller med henne till fullo! Svaret från politikern till pedagogerna som skrev in i förra veckan, det var oxå bra. 

Tycker vi struntar i vad dem säger och gör vad vi själva tycker är bäst för våra små!
    Tack för dina kloka ord & tack för tipset om Härryda Posten!! Klockrent tycker även jag (vi i vår familj) Hjärta
    Håller med dig precis i det du skriver ang att vara inne "på helt andra frågor" !
    Känns skönt att man inte är ensam...
Svar på tråden se hit flerbarnsföräldrar i mölnlycke / härryda ang förskolan!!