• Anonym (Beroende)

Nässpraysberoende

Jag läste nyss en artikel på Aftonbladet om att nässpraysberoende är ganska farligt och inte bra alls. Jag visste visserligen det någorlunda redan.

Men jag insåg då att jag är en av dom alla flera tusen som är beroende av detta. Tydligen en väldigt vanlig grej, men ändå inte bra. Inget beroende kan väl vara bra (finns kanske något)..

Men jag läste också att det kan krävas operation för att bli av med detta om kortisonspray inte funkar.

Jag har testat en kortisonspray och det har inte hjälpt mig. Jag är klart orolig att om jag kontaktar läkare/sköterska angående detta så kommer det bli operation, eller bränning. Någon som har gjort detta och kan berätta hur det går till?

Någon av er som också är beroende av nässpray som kan berätta hur ofta ni använder detta, och vilken du använder?

Jag blev lite smått orolig av den artikeln nu..

• Svar på tråden Nässpraysberoende
  • lmcl

Jag var förkyld för en månad sen och upptäckte efter ett par veckor att jag inte var sjuk längre, men ändå var tvungen att spraya tre gånger om dan för att kunna andas. Jag pratade med en bekant som är allmänläkare och hon tipsade om just kortisonspray (Rhinocort) för att trappa ner, och det funkade väldigt bra för mig. Jag tror det tog fyra dar så var jag av med problemet! 

(Kanske ingen jättetröst för dig om det nu inte har funkat, men ändå...) 

• Anonym (Beroende)
    lmcl skrev 2011-03-03 16:50:50 följande:
    Jag var förkyld för en månad sen och upptäckte efter ett par veckor att jag inte var sjuk längre, men ändå var tvungen att spraya tre gånger om dan för att kunna andas. Jag pratade med en bekant som är allmänläkare och hon tipsade om just kortisonspray (Rhinocort) för att trappa ner, och det funkade väldigt bra för mig. Jag tror det tog fyra dar så var jag av med problemet! 

(Kanske ingen jättetröst för dig om det nu inte har funkat, men ändå...) 
    Men det var inte så jätte länge så då kan jag tänka mig att det funkar, jag har haft detta beroende i snart 3 år. Vilket gör det kanske lite svårare att det ska funka med kortisonspray..

Men skönt för dig att det funkad =)
  • Anonym

Jag har använt nässpray dagligen i flera år. Blir totalt täppt när jag ligger ner och får panik av det.
    Men jag ska prova att sluta helt nu. Undrar hur lång tid det tar innan kroppen läker sig själv och gör sig av med beroendet. Om det ens går.
    Jag tänker iaf testa det innan jag testar en operation.

Men det kommer att bli asjobbigt och för lite sömn framöver... Rynkar på näsan

• Anonym

Jag har varit beroende av nässpray i flera år, men använder det inte lika mycket som kvinnan i artikeln. Kör mest ett halvt sprut (liksom duttar med munstycket) i vardera näsborre när jag ska lägga mig. Ibland om jag sitter i ett varmt rum svullnar näsan igen så jag måste ta då också. Brukar se till att ha med mig en spray men är absolut inte lika manisk som hon i artikeln. Jag har sökt för det ett par gånger på vc och fått kortisonnässpray ordinerat (receptbelagd). Tycker dock inte att det hjälpt. Men om du söker för det lär de knappast vilja bränna eller operera i första taget ändå. Det är nog en sista utväg och sker i sällsynta fall. Har aldrig hört talas om nån som gjort det.
    Jag använder olika nässprayer, men tar oftast den billigaste. Kortisonsprayen jag fick ordinerad hette Nasonex. 

• Anonym (Beroende)
    Anonym skrev 2011-03-03 16:54:52 följande:
    Jag har använt nässpray dagligen i flera år. Blir totalt täppt när jag ligger ner och får panik av det.
    Men jag ska prova att sluta helt nu. Undrar hur lång tid det tar innan kroppen läker sig själv och gör sig av med beroendet. Om det ens går.
    Jag tänker iaf testa det innan jag testar en operation.

Men det kommer att bli asjobbigt och för lite sömn framöver... Rynkar på näsan
    I know the feeling! Det är hemskt.

Jag testade med att sluta använda nässpray men det gick inte paniken över att inte kunna andas genom näsan riktigt tog över.

Men jag hoppas du klarar det och att det inte blir alltför lite sömn iallafall!
  • Anonym (haha)
    Anonym (Beroende) skrev 2011-03-03 16:53:35 följande:
    Men det var inte så jätte länge så då kan jag tänka mig att det funkar, jag har haft detta beroende i snart 3 år. Vilket gör det kanske lite svårare att det ska funka med kortisonspray..

Men skönt för dig att det funkad =)
    3 år du är en rookie! jag har varit beroende mer eller mindre i 15år tror jag... slutatde faktiskt med hjälp av kortisonspray+ rännesans 3,5%menthol. JAg behöver något att spruta i näsan- så enkelt var det..;)

Blev förkyld och föll tillbaka igen... Men kortison och rännesans skulle jag testa om jag var du- sen rekomenderar många nässköljning oxå :D

Lycka till!
  • Anonym (Beroende)
    Anonym skrev 2011-03-03 16:56:01 följande:
    Jag har varit beroende av nässpray i flera år, men använder det inte lika mycket som kvinnan i artikeln. Kör mest ett halvt sprut (liksom duttar med munstycket) i vardera näsborre när jag ska lägga mig. Ibland om jag sitter i ett varmt rum svullnar näsan igen så jag måste ta då också. Brukar se till att ha med mig en spray men är absolut inte lika manisk som hon i artikeln. Jag har sökt för det ett par gånger på vc och fått kortisonnässpray ordinerat (receptbelagd). Tycker dock inte att det hjälpt. Men om du söker för det lär de knappast vilja bränna eller operera i första taget ändå. Det är nog en sista utväg och sker i sällsynta fall. Har aldrig hört talas om nån som gjort det.
    Jag använder olika nässprayer, men tar oftast den billigaste. Kortisonsprayen jag fick ordinerad hette Nasonex. 
    Okej, det var inte så farligt mycket du använder det då. Jag sprayar minst två sprayningar i varje näsborre och minst 5 gånger om dagen. MINST alltså..
    Okej, men om det inte har funkat för dig funderar du nu då operationen?

Ja men precis, dom vill nog såklart att man ska testa bli fri utan operation till att börja med..
  • MajaVira

För några år sedan var jag tvungen att "avgifta" mig från nässpraysberoendet. Det tog nog två månader innan det kändes normalt igen, från början använde jag nässprayen på natten när det var omöjligt att sova utan (gick ner till "barnstyrka" efter ett tag för att trappa ner ytterligare) i övrigt gick det åt en hel del Rännesans, både vanlig och mint.

• Anonym
    Anonym (Beroende) skrev 2011-03-03 16:58:51 följande:
    Okej, det var inte så farligt mycket du använder det då. Jag sprayar minst två sprayningar i varje näsborre och minst 5 gånger om dagen. MINST alltså..
    Okej, men om det inte har funkat för dig funderar du nu då operationen?

Ja men precis, dom vill nog såklart att man ska testa bli fri utan operation till att börja med..
    Nej det är inte mycket, men det är ju fortfarande ett beroende. Drömmer
    Det har varit betydligt mer, men jag har lyckats dra ner på det. Men sluta kan jag inte. Blir också helt täppt om jag ligger ner. Har provat med bara renässans också, den med extra salt, och det har inte funkat alls på mig. 
    Nu när jag läste artikeln i AB kände jag att operation eller bränning kanske inte vore så dumt. Men jag ska nong ge kortisonet en chans till, fast en receptfri variant. Anledningen till att Nasonexen inte fungerade var för att jag inte klarade att använda den under hela föreskrivna perioden för den var så stark att det gjorde ont och gav näsblod. Så en lite mildare variant skulle kanske göra susen. 
  • Anonym

Jag har varit beroende i 12 år!!! Nezeril, slutade med ena näsborren för ett tag sen. och när det känndes bra, slutade jag med andra. Har gått hur bra som helst!

Svar på tråden Nässpraysberoende