• lillasötarara

Lärare blev inlåst av elever i skolan!

Vi fick nyligen ett mail hem där det stod att för någon dag sedan blev en vikarie inlåst i ett förråd i skolan, under lektionstid, av några elever.

De har kontaktat de berörda föräldrarna till de elever som gjorde detta, men skolan vill att föräldrarna ska prata med sina barn om det inträffade. Om att bara sitta och se på och inte göra något åt det, eller att heja på. deras delaktighet oavsett om de inte var de elever som låste in så var det ingen som gick och låste upp åt läraren!

Jag tycker detta är skandalöst! Har det gått så långt i skolan att elverna inte har någon respekt alls för sina lärare, vikarier.

Lärare idag är så jävla rädda för att ta i med hårdhanskarna för risken att förlora jobbet eller få föräldrar efter sig som hört hur de är, gjort mot deras barn. Tro jag det att man inte vågar göra något då, man är ju rädd att till och med bli anmäld för att man tog tag i en elev. Inte undra på att eleverna gör som de vill i skolan, de får ju inga konsekvenser, eller bli ordentligt tillsagda. Lärarna är för rädda, och deras föräldrar ja, många lyssnar väl lite mer på sitt barns version.

Det måste ske en förändring. Lärarna måste bli hårdare i skolan, de måste ju kunna säga till på skarpen! De måste kunna ge konsekvenser. De måste ibland få ta tag i en elev för att kunna hindra denne från att göra någon skada på sig, läraren eller någon annan.

Föräldrar. Sluta lyssna och se bara sitt barn. Försök lyssna på andras version utan att bortförklara dem eller misstro dem bara för att ditt barn sagt en annan sak. Det finns alltid två sidor av ett mynt vet ni. Och ge dom konsekvenser. Lär dem att det blir konsekvenser av ens handlade. Lär dem att man ska lyssna på lärare i skolan. Man får inte göra vad som helst bara för att man inte gillar en lärare, eller inte tycker om skolan.

Det har gått för långt! För mesiga lärare som låter barnen dominera över dom, och föräldrar ja allt, lär inte sina barn vett!

Att våran tonåring inte gjorde något eller hejade på har vi inte fått veta ännu, men tro mig att hennes pappa inte kommer bli glad.

• Svar på tråden Lärare blev inlåst av elever i skolan!
  • MintMint

Varför lägga över det på läraren? Det är väl ändå hemifrån det ska komma i första hand? Barnen ska veta redan INNAN de kommer till skolan att man inte beter sig på det viset.

• lillasötarara
    MintMint skrev 2011-03-03 17:02:17 följande:
    Varför lägga över det på läraren? Det är väl ändå hemifrån det ska komma i första hand? Barnen ska veta redan INNAN de kommer till skolan att man inte beter sig på det viset.
    Ja du har verkligen rätt där med. Men jag anser att de blivit för mesiga i skolan. De säger inte till. Slåss några elever vågar inte viss lärare gå emellan. Så ska det väl inte behöva vara.

Sedan ska verkligen föräldrarna lära sina barn innan ett problem uppstår.
  • Kinsale
    lillasötarara skrev 2011-03-03 17:05:57 följande:
    Ja du har verkligen rätt där med. Men jag anser att de blivit för mesiga i skolan. De säger inte till. Slåss några elever vågar inte viss lärare gå emellan. Så ska det väl inte behöva vara.

Du... Så förbannat kul är det inte att gå emellan två stora tonårsgrabbar som sparkar och slår- vill du själv utsätta dig för det? Jag har vid några tillfällen gjort det - men senaste gången gick det så illa för både mig och en kollega att jag faktiskt tvekar på om jag kommer att göra det nästa gång, utan då kommer jag troligtvis hämta hjälp från fler vuxna.
  • älskarlivet81
    lillasötarara skrev 2011-03-03 17:05:57 följande:

LOvar dig själv att du inte heller gått mellan 2 stora killar på 190 cm och 90 kg... Man är väl rädd om sitt liv? Jag kallar dock alltid på hjälp om jag inte reder situationen själv..
Svar på tråden Lärare blev inlåst av elever i skolan!