• gryning2

Varför säljer folk nybyggda hus?

En nyfiken fundering bara, kan någon förklara? Varför säljs så många hus som är nästan nybyggda, alltså någon har byggt dem och nyss flyttat in för att sedan sälja på en gång? Är det att folk har "byggt sönder" sitt förhållande och ska skilja sig eller vad är det? Kanske jag som är dum men om vi lyckas köpa hus ska vi bo kvar där länge =)

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Svar på tråden Varför säljer folk nybyggda hus?
  • ELHU

Kanske blev dyrare än de räknat med...

• Tecken

- För att det blev för dyrt
    - För att det är något fel på huset
    - För att de inte trivs
    - För att de ska separera
    osv osv osv.

• mg79

Ibland kan det vara så att någon bara byggt för att sälja. Så gör iaf han som jobbar som säljare för det husföretag vi byggt med. Han bygger, har det som visningshus ett tag, och säljer det sedan för att bygga ett nytt ... och så snurrar det på... 

Annars kan jag tänka mig att det kanske blir dyrare än vad man trott, eller så kanske de som byggt huset delat på sig..

• Colisa

Man kan tjäna pengar på det. Köpa en tomt, bygga ett hus, bo där ett tag medan man fixar det man kan själv och tapetserar och sånt. När huset är klart, fullutrustat och uppsnofsat säljer man det för mer pengar än man lagt ut och gör sig en hacka som man kan lägga in i nästa hus...

• Ulle75

Vårat är 5 år och vi skall sälja och flytta till en annan ort. Vi bygger dock igen : )

Tror våran generation inte är så fast i ett boende utan man väljer att röra på sig om det passar. Sedan är ju bostadsmarknaden sådan att man oftast tjänar ganska mycket pengar på sitt boende, för vår del över 1 milj.

• Kazeer

Det byggs ett nytt hus på andra sidan gatan mitt emot vårt. Han som bygger huset har inga planer på att bo där själv utan han kommer att sälja huset så fort det är färdigt. Så det är väl en anledning till att nybyggda hus säljs.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • gryning2

Okej tack för svar, i min värld är det så stor grej att bygga ett hus att det skulle jag bara göra en gång i så fall... =) Likaså är jag jättetrött på att flytta, hittar vi ett hus snart blir det förhoppningsvis sista flytten på väldigt länge!

• bastardized

Väldigt vanligt att man bygger på spekulation, vet många som gör pengar på detta och har man dessutom ett företag i branchen är ett spek-bygge ett utmärkt sätt att fylla blanka timmar.

• Susstuss

Hej, var ju tvungen att svara. Det är väldigt svårt att bygga hus, tycker jag iaf. Vi flyttade ju in -08 och skulle lätt kunna bygg ett nytt idag. Vi hade aldrig bott i hus förut och visst, vårat hur är jättefint men det är mycket man kommer på i efterhand som man inte hade en tänkt på under planeringen. Man har inte mycket tid att fundera och välja inredning när man väl bestämt sig och det är ju inte läge att börja renovera efter tre år, speciellt inte om du frågar Patrik Flört Kommer det en mer optimal tomt (mycket med omständigheter att göra) än den vi har nu, så kommer du säkert se vårat hus till salu också. Detta innebär inte alls att vi ångrar det vi har gjort, bara att vi kan få det bättre.

• Alexis mamma

I det nybyggda området där vi bor verkar det vara skilsmässor till följd avv att ha byggt sönder kärleken kombinerat med kraschad ekonomi = bråk

• Susanne905

Bygger man och har kontakter samt kan göra mycket själv blir vinsten ganska hyfsad när man säljer, många bygger därför utan intention att bo där själv, en annan anledning är givetvis att förhållandet spricker...vilket inte verkar vars direkt ovanligt.

• gryning2

Susstuss: OK väldigt intressant med lite svar. Jag brukar fundera över det här =)

Svar på tråden Varför säljer folk nybyggda hus?