• Sunny83

Livmodern på höger sida??

Har märkt att min livmoder verkar sitta mer åt höger sida.
    Det känns speciellt när man ligger ned..om jag känner på höger sida på magen så känns en bulle..men det blir sedan betydligt mindre på vänster sida.
    Är detta normalt?
    Var på läkarbesök nyligen då läkaren kände på livmodern och hon sa ialla fall inget om det då så antar att det inte är någon fara då kanske?
    Är mest orolig för att jag ska få en sned mage som pekar rakt ut åt höger

Nån mer som har det så?

• Svar på tråden Livmodern på höger sida??
  • Linda å Fredde

Hallå där *S*
    Min läkare sa att livmodern tydligen alltid (öööhhh) ligger åt höger. Och att d kan dröja ett tag in i graviditeten innan den flyttar på sig. Jag är i v 29 (28+1) nu å magen står rakt ut, inge snett här inte, så jag antar att d har flyttat runt i magen.. *S*

• Linda å Fredde

Flyttar på sig är kanske dumt uttryckt.. den växer ju faktiskt.. *S*

• Skusan

Livmodern putar alltid lite mer åt det håll som barnet ligger (har ryggen åt), syns bäst om man ligger på rygg. Då blir det mer "innehåll" just där och mer motstånd när man känner på magen, och så ser man ju backen... Min bebis ligger mest på höger sida verkar det som och sparkar åt vänster.

• Lm71

Vet inte hur långt gången du är, men om barnet är lite större, så kan det vara så att barnet har sin favoritplats till höger Min ligger ofta på vänster sida har jag upptäckt, vilket märks främst när jag ligger ner.... Tror inte du behöver vara orolig för sned mage, även om den förmodligen kommer bölja åt både det ena & andra hållet längre fram

• blunda

Jag är i v 35 och när ajg får en sammandragning står magen ut nåt helt sjukt åt höger sida, ser helt knäppt ut! Dessutom så verkar bebisen aldrig hålla till i vänstra delen utan det är alltid mer aktivitet i den högra delen.

• hally

Jag har precis lika som du beskriver, när jag står upp är magen liksom jämn, men när jag ligger ner och känner så känns det som att hela livmodern ligger på höger sida, jag känner ingenting alls på vänster sida. Förra graviditeten hade jag likadant, hon låg mer på höger sida. Min BM säger att det är helt normalt, inget att oroa sej för och för mej såg magen jämn ut även när jag blev stor, även om den ibland blev större på höger sida när hon rörde på sej. Men inte att magen "pekar rakt ut åt höger "

• Jonki

Min har alltid hållt sig åt vänster ända sedan det börjar synas har det varit större på den sidan.
    Nu i v.34 ser man det tydligt, bebisen ligger även där med ryggen nu.

• Cinnalinna

Samma här, jag har alltid "mer" pa höger sida. Men har även det ogravid - fragade min gynekolog om detta och hon sa att pa höger sida har vi mer tarmar och vi har blindtarmen, medan pa vänster sida är det mindre innehall.

• Sunny83

Tack för svaren!
    Då behöver jag inte oroa mig för detta mer då
    Känns bara så skumt att ha en bulle på höger sida och inget på vänster hihi.
    Fast när jag står upp så är magen jämn som sagt...nåja

• Mamma   Mia

sunny, jag är i v.17 och känner det också så när jag ligger ner, på mig så är det i princip bara på höger sida och inget på vänster sida men som du säger, när man står upp så blir magen hel. Imorse så märkte jag att jkag hade en kula bara vid navelnb men inget nedaför, har det med urinblåsan att göra tror ni? för den försvann när jag varit på toaletten

Svar på tråden Livmodern på höger sida??