• LivL

    Någon som adopterat ensamstående och/eller äldre barn??

    Jag börjar bli sugen... Men är, för nuvarande, singel. Och trivs alldeles utmärkt med det.

    Så, du som adopterat ensamstående:
    - Vilka länder kan man adoptera från?
    - Hur mycket kostade det?
    - Hur länge fick du vänta?
    - Andra tips eller råd..?

    Är inte sugen på en bebis, vill gärna ha ett barn som är cirka 3 plus.

    Ni som adopterat äldre barn:
    - Hur långt tid tog det? Jag har hört att kötiden är kortare, stämmer det?
    - Varför ville ni adoptera ett äldre barn? Och hur gammalt var barnet?
    - Bara nyfiken- vilket land valde du?

    Tack för hjälpen!  

    P.S Jag har epilepsi... Får man ens adoptera då..? Jag är helt symptom -och anfallsfri! 

  • Svar på tråden Någon som adopterat ensamstående och/eller äldre barn??
  • Lovikka

    Hej LivL, och välkommen in i singeladoptionsvärlden!

    För att få svar på dina frågor om länder och kostnader kan du gå in på de olika adoptionsorganisationernas sidor. Då får du en bra grund-bild att utgå ifrån. Sedan kan du gå med i EAF, Ensamstående adoptivföräldrars förening. Där finns mycket kunskap och erfarenhet samlad bland medlemmarna. Du kan få många goda råd om köandet och, inte minst viktigt, träffa andra blivande adoptivföräldrar och diskutera allt det man ställs inför med utredning och köande och förvberedelser. EAF ordnar väntande- och familjeträffar och du kan också disktiera med andra medlemmar över nätet.

    www.eaf.nu    är deras hemsida

    Ovärderligt att ha skaffat sig ett kontaktnät med andra ensamståënde adoptivfäräldrar att ha glädje av när man väl kommer hem med sitt barn. Många situationer man kan behöva diskutera med andra i samma situation.

    Epilepsin kan jag inte svara på alls. Fråga adoptionsorganisationerna. Och om det finns någon "patientförening" eller likande finns säkert erfarenhet där om hur andra med epilepsi gjort som velat adoptera.

  • Hej och Hopp

    Hej!
    Jag har adopterat som ensamstående. Min dotter kommer från Vietnam och det går inte längre att adoptera därifrån. Jag ställde mig i alla fall i kö vid årsskifter 05-06 och fick barnbesked i januari 09 och dottern i famnen i augusti-09.
    I och för sig så adopterade jag inte via den organisation som jag ställde mig i kö i först utan via BFA där jag hade kötid från maj-06.

    Mitt absoluta råd är - ställ dig i minst en kö NU!
    Möjligheterna är ytterst begränsade för singlar nuförtiden - det är inga "stora" länder som godkänner oss.
    Kolla upp de olika länderna men om du är öppen för ett barn med någon form av special need så kolla upp BFA. Det verkar finnas möjlighet att få adoptera via Bulgarien utan att behöva köa i 100 år...

    Lycka till!

  • LivL

    Men när drar dom igång utredningen? Eller vad det nu kallas? Först just NU kan jag verkligen inte skaffa barn. Förhoppningsvis om 3-4 år.

  • Nimbus

    Utredningen startar du när du känner dig redo själv, det har inget med köander i organisationerna att göra. Du kan ställa dig i kö till flera organisationer och på så sätt ha ett bra "könummer" när du sen känner att det är dags att starta utredningen. Det kostar lite att stå i kö, men det är absolut värt det!
    Med andra ord:
    - ställ dig som ad.sökande NU! Inget kan hända innan du har ett giltligt medgivande och har skickat det till org. Fram till dess räknas du som inaktiv sökande och har bara ett könummer.
    - när du är redo att starta utredningen för att få medgivandet så ringer du kommunen och bokar tider
    - det färdiga medgivandet skickas till organisationerna som du köar till, du räknas nu som aktivit sökande och de kommer att kontakta dig för landval.
    - när du kommit fram i kön till ett land du nu aktivit köar till så skicka ditt medgivande + en massa andra papper som du måste färdigställa, till landet. Först därefter kan det bli aktuellt att få barnbesked.

    Om du ställer dig i kö nu och vill ha barn om 3-4 år så kommer du ha en ganska bra kötid, men räkna med att som singel kan du behöva vänta ännu ett par år efter det. Men är du öppen för sn (specialneed) eller att ta emot ett äldre barn kan det gå fortare. Som singeladoptant ska man nog ställa in sig på att det är mycket svårt att få ett litet friska barn.

    Organisationer: www.bfa.se, www.adoptionscentrum.se, www.ffia.se, www.bvadopt.se
    Kolla vilka olika möjligheter de har för dig som singel. Men vem vet, innan det är aktuellt med barn kanske du har en partner som vill adoptera tillsammans med dig.  

Svar på tråden Någon som adopterat ensamstående och/eller äldre barn??