Fick ni svara på personliga frågor på BVC?
Fick ni ett papper med massa frågor om hur ni mådde psykiskt, på Bvc när barnet var ca 3månader? Undrar om alla får det? Är det nåt nytt?
Fick ni ett papper med massa frågor om hur ni mådde psykiskt, på Bvc när barnet var ca 3månader? Undrar om alla får det? Är det nåt nytt?
Jups, både för flera år sedan och för ett år sedan. Det är ju frivilligt dock, som allt på BVC är. Men de vill väl ha chans att upptäcka t.ex. förlossningsdepression.
Jag har aldrig fått fylla i något sådant.
Japps, fick göra det efter båda barnen, de är 5 och 4år!
Ja det fick jag.
Jepp, fick också fylla i, och det har att göra med att bvc VILL kunna hjälpa mamman om hon inte skulle må bra efter förlossningen/blivit mamma. Har inget med ens "lämplighet" som mamma att göra eller nåt de typ ringer soc om, utan det är för att mamman ska känna att hon har en "ventil" och kan få prata ut. Allt handlar ju bara om bebeisen efter att den är född och detta är ett sätt att se mamman! (Syrran är bvcsköterska, därför vet jag :)
Verkar vara vanligt då. Antagligen så missa dom det för mitt första barn då.
Har ni alla fått bra poäng på frågorna?
Japp här med. Toppen att de är med så o kan hjälpa tidigt om det är ngt.
Jo, det fick jag sista gången, för 4 år sedan.
Bra poäng vet jag väl inte... jag var ju trött och slut och livet var lite så där lagomt kaos som det lätt kan bli med en bebis (och ett par till små barn). Men det var nog inget som bvc-sköterskan tyckte var underligt i alla fall, det blev ingen uppföljning eller remiss eller så...
Det är ju jättebra att de försöker fånga upp dem som inte mår så bra. Att få barn är ju minst sagt omvälvande, sömnbrist osv gör inte direkt underverk för välmåendet heller.
Nej, det fick jag inte göra. Men jag önskar hett att jag och alla andra fick det, och helst tidigare än efter 3 månader. För att sjukvården ska kunna plocka upp alla med förlossningsdepression som vissa (som jag) är duktiga på att dölja, även för sig själva. Det pappret borde komma tio dagar efter förlossningen eller så.