• Snoosan

vena cava syndrome

Hej!
    Jag är gravid i   v. 35 och har troligtvis fått vena cava syndrome.
    Finns det någon mer som drabbats av detta sent i graviditeten?
    Hur hanterar ni det? Jag kan må bra en liten stund, men så fort jag är uppe och går eller sitter upp så får jag svimmningskänsla, illamående och känner mig helt urlakad. Allra bäst mår jag när jag ligger på sidan.
    /  S

• Svar på tråden vena cava syndrome
  • Amazina

Men vena cava kompressionssyndrom får man väl vanligtvis när man ligger!? Det är inte bara ortostatiskt blodtryck du har?

• denlillablå

Jag hade vena cava syndrom men inte på det sättet. Säger som föregående: det "drabbar" väl i liggande? Har du pratat med din bm om det? Låter väldigt jobbigt!

• Drömmarmamman

Jag fick det på förlossningen när första sonen var på väg ut. Så fort jag la mig på rygg började jag skaka och må åt helvete, men det gick bra när jag låg på sidan.

• Amazina
    Drömmarmamman skrev 2011-03-03 21:09:30 följande:
    Jag fick det på förlossningen när första sonen var på väg ut. Så fort jag la mig på rygg började jag skaka och må åt helvete, men det gick bra när jag låg på sidan.
    Ja, kroppen reagerar ju som om man hade blödningschock i o m att det venösa återflödet till hjärtat stryps. Obehagligt som tusan men lätt att fixa med lite sidoläge.
  • CariDee

jag hade också vena cava syndrome under min graviditet. från 7månaden frammåt kunde jag bara gå ca.50meter, sen fick jag sätta mig ner för att inte svimma. det kändes förjävligt, hoppas verkligen jag slipper det nästa gång. ni som haft samma syndrom, är ni också kortväxta som jag?

• Emen

Jag är sjukskriven för detta (nu vecka 34) och har varit det sen vecka 24. Det är värst när jag sitter eller ligger och ibland när jag går. Har fått förklarat för mig av läkaren att det beror på att livmodern är bakåtlutad och trycker mot stora kroppspulsådern. Det enda som hjälper är att ligga på vänster sida då blodflödet åter blir normalt. Jag upplever det som väldigt obehagligt då jag är nära på att svimma men det ska tydligen inte vara farligt för barn eller mamma om man inte svimmar vill säga. De sa till mig att de flesta kvinnor känner av detta i slutet av graviditeten men att några få har besvär av det tidigt.

• LillaFlingan

hade det med 2a barnet, fattade inte först att det var det.. jag skulle vända mig på natten men blev fast liggandes på rygg..
    hade väldiga problem med bäckenet så till slut låg jag o skrek o grät för jag kom INTE runt..
    det började snurra och jag mådde fruktansvärt ILLA!

nästa gång var jag hos BM och hon skulle mäta sf och kolla huvudläge på bebisen..
    hon fick snabba sig med sf måttet och huvudläget kunde vi glömma..
    det började svartna för ögonen på mig... skitotäckt!

fick dock såhär jätteofta i gående position med båda barnen..
    men tog det snarare som blodtrycksfall än vena cava????

• Laelia

Stämmer in i skaran med problem med tryck mot kroppspulsådern! Jag är bara i v32 och det känns som det är låååånga veckor kvar.
    Jag hade samma problem vid min förra graviditet, men då började det inte förrän v35.  Så jag känner mig inte särskilt positivt inställd till utvecklingen för de kommande veckorna! (Förlåt för mitt gnäll....)

• SMARAGD

Ooh funderade på om detta var vad jag har......... Rör jag mig, står,sitter så mår jag illa och är yr som sjutton. Moderkaka ligger långt bak således även bebis. Igår låg jag på rygg o sen började jag kräkas. Otroliga mängder. Trodde aldrig det skulle ta slut. Sen efter det mådde jag lite bättre, men bara om jag ligger på sidan. Vad tror ni?
    Pratar just med en vän som säger att hon hade detta vena cava, o att läkaren sagt till henne att röra sig mycket om hoon tex stod i kö eller liknande i affären.

Svar på tråden vena cava syndrome