Jouy skrev 2011-03-03 21:47:16 följande:
Ja, är ju det jag menade.
Mest är jag nyfiken bara eftersom jag och min mamma har haft en diskussion om det här. Hon såg en bebis med autism och hon sade att man kunde se det på bebisen.
Tänkte bara om de blir extra gnälliga eller om de vill vara burna hela tiden. Eller om de vill hellre ligga själv. Såna saker. Vet att det ej går att se men jag vill jämföra och se.
Jag skulle nog säga att det är omöjligt att se att en bebis har autism. Man kan förstås i efterhand tänka tillbaka till när barnet var bebis och tänka att det fanns saker även då som man kan relatera till autismen, men att tro att man kan ställa diagnos på en bebis tycker jag är väldigt naivt.
Det krävs omfattande utredningar på ett barn för att komma fram till en autismdiagnos, det är flera kriterier som ska uppfyllas. De beteende man kan tänka sig ett autistiskt barn kan ha som bebis tex extra närhetsbehov, eller tvärtom ibland helst vilja ligga själv, avvikande ögonkontakt, svårighet att amma osv, kan ju även normalutvecklade barn ha eller barn som senare visar sig ha andra funktionshinder, tex syn och hörselnedsättningar.
Hoppas din mamma bara inte delar med sig av sitt "iaktagande" till berörda föräldrar.
Ett mycket gravt autistiskt barn kombinerat med utvecklingsstörning utmärker sig ju försås tidigare och man förstår nog efter några månader att det är något som avviker med barnet, men att veta vad det tar ju längre tid.