• Jouy

Hur var ditt funktionshindrade barn som bebis?

Sitter här och undrar lite om det finns någon skillnad mellan "vanliga" bebisar och funktionshindrade bebisar. Eftersom man ej kan se sånt när barnet är så ungt.
    Nu tänker jag främst på neurotiska sjukdomar men allt annat är jag också nyfiken på.

Hur var ditt barn som bebis?

• Svar på tråden Hur var ditt funktionshindrade barn som bebis?
  • Nattljus

Neurotiska sjukdomar? Vilka barn tänker du på då? Neuros är väl en lite lindrigare psykos och det är det inte många barn som har vad jag vet.

Neuropsykiatriska funktionshinder kanske du tänker på brukar förkortas NFP och innefattar bla autism.

Är du bara allmänt nyfiken eller är du orolig för något barn i din närhet? När det gäller barn med NFP så finns det det barn som är avvikande redan från start och andra där funktionshindret inte blir tydligt förrän flera år senare.

• Busbellan

Min son har autism och lindrig utvecklingsstörning. Att han var sen i utvecklingen märktes nog efter 6 mån nån gång. Autismen kunde jag inte se då, men eventuellt kan jag se tecken på det nu i efterhand.

Han var en otroligt nöjd bebis, krävde ingen underhållning alls utan kunde syselsätta sig själv i evigheter.
    Han hade ingen mättnadskänsla utan åt helt enkelt tills han spydde om han fick möjlighet
    Han var stel att bära på, kunde kännas lite som att bära på en planka
    Sent svarsleende och samspelade egentligen ganska sällan med blickar och leenden
    Ryckiga rörelser när han blev gad och uppspelt
    Strckte aldrig upp armarna när man skulle lyfta upp honom.

Detta är säkert sånt som kan förekomma även bland normalstörda barn, men det är sånt jag tänkt på i efterhand

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jouy

Ja, är ju det jag menade.

Mest är jag nyfiken bara eftersom jag och min mamma har haft en diskussion om det här. Hon såg en bebis med autism och hon sade att man kunde se det på bebisen.

Tänkte bara om de blir extra gnälliga eller om de vill vara burna hela tiden. Eller om de vill hellre ligga själv. Såna saker. Vet att det ej går att se men jag vill jämföra och se.

• Nattljus
    Jouy skrev 2011-03-03 21:47:16 följande:
    Ja, är ju det jag menade.

Mest är jag nyfiken bara eftersom jag och min mamma har haft en diskussion om det här. Hon såg en bebis med autism och hon sade att man kunde se det på bebisen.

Tänkte bara om de blir extra gnälliga eller om de vill vara burna hela tiden. Eller om de vill hellre ligga själv. Såna saker. Vet att det ej går att se men jag vill jämföra och se.
    Jag skulle nog säga att det är omöjligt att se att en bebis har autism. Man kan förstås i efterhand tänka tillbaka till när barnet var bebis och tänka att det fanns saker även då som man kan relatera till autismen, men att tro att man kan ställa diagnos på en bebis tycker jag är väldigt naivt.

Det krävs omfattande utredningar på ett barn för att komma fram till en autismdiagnos, det är flera kriterier som ska uppfyllas.  De beteende man kan tänka sig ett autistiskt barn kan ha som bebis tex extra närhetsbehov, eller tvärtom ibland helst vilja ligga själv, avvikande ögonkontakt, svårighet att amma osv, kan ju även normalutvecklade barn ha eller barn som senare visar sig ha andra funktionshinder, tex syn och hörselnedsättningar.

Hoppas din mamma bara inte delar med sig av sitt "iaktagande" till berörda föräldrar.

Ett mycket gravt autistiskt barn kombinerat med utvecklingsstörning utmärker sig ju försås tidigare och man förstår nog efter några månader att det är något som avviker med barnet, men att veta vad det tar ju längre tid.
  • Jouy
    Nattljus skrev 2011-03-03 21:57:56 följande:
    Jag skulle nog säga att det är omöjligt att se att en bebis har autism. Man kan förstås i efterhand tänka tillbaka till när barnet var bebis och tänka att det fanns saker även då som man kan relatera till autismen, men att tro att man kan ställa diagnos på en bebis tycker jag är väldigt naivt.

Det krävs omfattande utredningar på ett barn för att komma fram till en autismdiagnos, det är flera kriterier som ska uppfyllas.  De beteende man kan tänka sig ett autistiskt barn kan ha som bebis tex extra närhetsbehov, eller tvärtom ibland helst vilja ligga själv, avvikande ögonkontakt, svårighet att amma osv, kan ju även normalutvecklade barn ha eller barn som senare visar sig ha andra funktionshinder, tex syn och hörselnedsättningar.

Hoppas din mamma bara inte delar med sig av sitt "iaktagande" till berörda föräldrar.

Ett mycket gravt autistiskt barn kombinerat med utvecklingsstörning utmärker sig ju försås tidigare och man förstår nog efter några månader att det är något som avviker med barnet, men att veta vad det tar ju längre tid.
    Nu syftar jag såklart på barn med diagnos. Vad annars?
    Förtydligar här; Jag vill veta hur dom med en diagnos var som bebis.

Jag skrev ju att man ej kan se något när barnet är så ungt men när man väl fått en diagnos kan man kanske tänka tillbaka och se om det fanns något där redan. Om det fanns någon skillnad.

Kan upplysa dig att bebisen som min mamma pratade om hade autism. Det skrev jag också. Annars skulle jag ej skriva sådär..
  • Jouy
    Busbellan skrev 2011-03-03 21:46:32 följande:
    Min son har autism och lindrig utvecklingsstörning. Att han var sen i utvecklingen märktes nog efter 6 mån nån gång. Autismen kunde jag inte se då, men eventuellt kan jag se tecken på det nu i efterhand.

Han var en otroligt nöjd bebis, krävde ingen underhållning alls utan kunde syselsätta sig själv i evigheter.
    Han hade ingen mättnadskänsla utan åt helt enkelt tills han spydde om han fick möjlighet
    Han var stel att bära på, kunde kännas lite som att bära på en planka
    Sent svarsleende och samspelade egentligen ganska sällan med blickar och leenden
    Ryckiga rörelser när han blev gad och uppspelt
    Strckte aldrig upp armarna när man skulle lyfta upp honom.

Detta är säkert sånt som kan förekomma även bland normalstörda barn, men det är sånt jag tänkt på i efterhand
    Ok, det var intressant att läsa :)
  • anne h
    .
    Hur kan man ställa en sån diagnos på en bebis??
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Jouy
    anne h skrev 2011-03-03 22:34:57 följande:
    Hur kan man ställa en sån diagnos på en bebis??
    Barn som har autism har alltså aldrig varit bebisar? :)
  • anne h
    Jouy skrev 2011-03-03 23:23:41 följande:
    Barn som har autism har alltså aldrig varit bebisar? :)
    Jaså? Det trodde ju jag att alla varit en gång, men jag misstog mig tydligen..

Kan du inte bara svara på min fråga; hur kan man ställa den diagnosen på en bebis???
    Hon såg en bebis med autism och hon sade att man kunde se det på bebisen.
    .
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Hur var ditt funktionshindrade barn som bebis?