• Violina

sova ute vid lite feber

Hej!

Min femmånaders flicka hr blivit förkyld och snorar lite och hostar. Igår kväll hade hon 38,5 grader, men idag på morgonen hade hon 37,3. Så nu har hon bara lite feber. Tror ni at man kan låta henne sova ute fast det är -4 grader, om man klär på henne ordentligt och stoppar henne i en åkpåse i vagnen?

• Svar på tråden sova ute vid lite feber
  • Silverflarn

Ja det kan man, det gör jag med min lilla. Frisk luft är bara bra! (rådfrågat syrran som är bvc-ssk)

• In the summertime

Jag har också pratat med BVC och de sa att man ska försöka undvika temperatur växlingar.

• Silverflarn

Det blir väl ingen temperatur växling om man klär på sitt barn??? Man byter ju bara miljö så luften blir friskare.

• In the summertime

Inandningsluften blir väl kallare även fast man har kläder på barnet.

• Silverflarn

Visst alla bvc säger olika i detta landet.... men jag står fast vid att frisk luft är bra (vi pratar ca -5). Så klart ska man göra det som känns bäst för sitt barn! Det kan man bara känna själv.

• Monstermamman

37,3 räknas inte ens som feber så jag skulle med gott samvete klä på barnet och lägga ut det. Det ligger ju så skyddat i vagnen också, plus att det är enbart bra med frisk luft!

• Pyret 85

nej 37,3 är ju ingen feber. isåfall skulle min son alltid haft feber vilket han inte har. så lägg du ut henne.

• Pippelipos

Jag pratade med bvc idag angående min sons förkylning( Han har ingen feber) och hon tyckte inte vi skulle gå ut idag när det var så kallt (-4 grader)

• Tjohalia

vårat bvc säger att frisk luft bara är bra och att man inte ska vara rädd att gå ut bara för att dom är förkylda.
    Dessutom läste jag i en tidning (kommer ej ihåg vilken...) att anledningen till att man oftare är sjuk på vintern än på sommaren är att man vistas mer inne i dålig luft, det har inget att göra med att det är kallare stod det även, det är en svårlivad myt att kyla gör en sjuk.

• Snuva

Om man inte ska lägga ut sitt barn, eller gå ut med det om det är lite snorigt, om det är -4 grader, hur ska då vi som bor i norr bära oss åt? Nu har vi -15 och det är inte så kallt tycker vi... Mitt förra barn är född i februari och då är det i snitt 20 minusgrader, hon låg ute varje dag frisk som lite febrig. Nu är hon snart två och mår prima. Mitt andra barn är tre månader och har visserligen inte haft feber än, men han ligger ute just nu i 15 minus... Frisk luft är BRA, men det är skillnad på att sova i en vagn och på att vara ute och leka om man är liten och har feber.

• Pippelipos

Jag tror att graden av förkylning spelar roll!!!
    Min son hostar, är hes och är riktigt täppt i näsan.( tjockt gult snor) och då tycker jag inte vi ska vara ute med risk för att irritera halsen mera. Om det är bättre imorgon går vi kanske ut en stund.

Kyla gör en inte sjuk men om man redan är sjuk så botar det inte heller!!!

• BlueBlue

Min dotter har en temp på mellan 37,4 och 37,6 jämnt! Bebisar har ofta en högre medeltemp en vuxna.

Svar på tråden sova ute vid lite feber