• Ung Blivande Mamma 2010

    Adoption, det är så himla fel

    att man ska behöva betala en massa pengar för att hjälpa barn!
    Jag börjar nästan gråta när jag tänker på så många barn det igentligen finns som
    behöver hem, och sen om man inte har uppfyllt " kraven " och har en hel del pengar
    så kan man inte få ett barn.

    Jag tycker faktiskt det är som att dom säljer barn, och det är HEMSKT och så himla FEL.

    Jag menar det är helt okej för typ 15 åringar att bli gravida och få barn, men för ett
    helt okej par som är i 20 års ålder, inte gifta men har bra stadig ekonomi boende och
    all tid och plats, saker för att ta hand om ett barn, dom kan inte få adoptera ett barn som
    redan finns och behöver komma till ett bra hem,
    men ha sex och få ett biologiskt det kan dom göra!

    jag blir så jävla förbannad på sånt, tycker det borde ändras, att pappersarbete och sånt
    ska kosta det är väl okej, men jag tycker faktiskt att dom sätter prislappar på barn,
    och det om något borde inte vara lagligt!

    Jag hade så gärna adopterat 1 2 eller 3 barn, jag vill ha en stor familj,
    men hur ska mna någonsin kunna ha råd med det? för sen kostar det att ha barn
    också, ska man först betala flera hundra tusen och sen köpa allt dom behöver.

    ah...
     Ville bara skriva av mig lite, önska att vi som  tycker så här kunde förändra situationen,
    för det borde inte vara så här, ge dom barn som behöver hem till oss här som kan ge dom
    ett bra liv, istället för att vi ska få gå och skaffa en massa egna!

    " vet en familj som ej kan få barn, och dom har fint hus bra ekonomi och allt,
    men dom har inte pengarna att adoptera och därför kommer dom aldrig få barn,
    och det vill jag inte ens se min värsta fiende, för att få barn är det bästa som kan hända en!

  • Svar på tråden Adoption, det är så himla fel
  • Pillis4
    Ung Blivande Mamma 2010 skrev 2011-03-03 23:53:19 följande:
    att man ska behöva betala en massa pengar för att hjälpa barn!
    Jag börjar nästan gråta när jag tänker på så många barn det igentligen finns som
    behöver hem, och sen om man inte har uppfyllt " kraven " och har en hel del pengar
    så kan man inte få ett barn.

    Jag tycker faktiskt det är som att dom säljer barn, och det är HEMSKT och så himla FEL.

    Jag menar det är helt okej för typ 15 åringar att bli gravida och få barn, men för ett
    helt okej par som är i 20 års ålder, inte gifta men har bra stadig ekonomi boende och
    all tid och plats, saker för att ta hand om ett barn, dom kan inte få adoptera ett barn som
    redan finns och behöver komma till ett bra hem,
    men ha sex och få ett biologiskt det kan dom göra!

    jag blir så jävla förbannad på sånt, tycker det borde ändras, att pappersarbete och sånt
    ska kosta det är väl okej, men jag tycker faktiskt att dom sätter prislappar på barn,
    och det om något borde inte vara lagligt!

    Jag hade så gärna adopterat 1 2 eller 3 barn, jag vill ha en stor familj,
    men hur ska mna någonsin kunna ha råd med det? för sen kostar det att ha barn
    också, ska man först betala flera hundra tusen och sen köpa allt dom behöver.

    ah...
     Ville bara skriva av mig lite, önska att vi som  tycker så här kunde förändra situationen,
    för det borde inte vara så här, ge dom barn som behöver hem till oss här som kan ge dom
    ett bra liv, istället för att vi ska få gå och skaffa en massa egna!

    " vet en familj som ej kan få barn, och dom har fint hus bra ekonomi och allt,
    men dom har inte pengarna att adoptera och därför kommer dom aldrig få barn,
    och det vill jag inte ens se min värsta fiende, för att få barn är det bästa som kan hända en!
    Det är människoliv det handlar om, inte hemlösa kattungar. Vem som helst ska inte få adoptera, och är man seriös så tar man sig råd att betala den summan.... är inte den engångssumman ganska obetydlig om man ser det ur den vinkeln att ni får ett liv att ansvara för?

    Man får ta sig råd om man vill detta. Menar du att barn ska vara gratis???
    Föräldralösa barn har redan det svårt... tror du inte dom förtjänar att komma till någon som tycker dt är värt att betala den där summan för att få va deras föräldrar??
    Hur många idioter tror du inte skulle försöka vilja adoptera om dom utsatta barnen va "gratis"
    Ja barn kostar pengar inser man inte det kanske man bör avstå?
  • Ung Blivande Mamma 2010
    Pillis4 skrev 2011-03-04 00:00:04 följande:
    Det är människoliv det handlar om, inte hemlösa kattungar. Vem som helst ska inte få adoptera, och är man seriös så tar man sig råd att betala den summan.... är inte den engångssumman ganska obetydlig om man ser det ur den vinkeln att ni får ett liv att ansvara för?

    Man får ta sig råd om man vill detta. Menar du att barn ska vara gratis???
    Föräldralösa barn har redan det svårt... tror du inte dom förtjänar att komma till någon som tycker dt är värt att betala den där summan för att få va deras föräldrar??
    Hur många idioter tror du inte skulle försöka vilja adoptera om dom utsatta barnen va "gratis"
    Ja barn kostar pengar inser man inte det kanske man bör avstå?
    Så du tycker det är rätt att sätta prislapp på ett barn? det är ju sjukt!
    Handlar inte om att vem som helst ska få adoptera, självklart ska dom fortfarande kolla upp
    och gå igenom samma process, men det borde inte få vara omöjligt att adoptera bara för man
    inte har pengar, för har du pengar att ta hand om barn, och vill och kan, varför inte få hjälpa ett
    barn som inte har några föräldrar/syskon ett hem ett eget rum osv, men du kan skaffa dig ett eget?

    Du är nog den första jag någonsin varit med om som resonerar på det viset, jag tycker inte NÅGON
    borde få bestämma vad ett barn ska kosta, och då menar jag INGEN inte ens gud!
    Ett barn är ingen kattunge precis som du sa, det är en levande människa och jag skulle minsann inte vilja
    bli såld, oavsett vad grunderna är på!
  • Villimey

    Adoptera gör man utifrån en stark längtan att få bli föräldrar det är inget biståndsprojekt man ska ha hemma i 18 år. Det finns inte så många barn tillgängliga för adoption, att barn far illa bertder inte att dem kan adopteras. Det finns ju kostnader runt en adoption dokument ska översättas, domstolen kostar pengar osv.

  • Pillis4

     men om du inte tycker att någon inte ens gud ska bestämma vad ett barn ska kosta.... varför skriver du då på familjeliv om att du tycker barn ska va gratis? har du rätt att sätta prislapp på barn men inte resten av befolkningen?
    och vem tror du betalar för att barnhemmen går runt? pesonal som sköter adoptioner, allt juridiskt som ska ordnas med lagar osv, barnhem och mat till dom barn som får bo kvar på barnhemmet? jo just det..det betalas av dom som adopterar plus frivilliga donationer.
    det finns för få barn att adoptera bland de barn man får adoptera. dom barnen får ett hem , det är inte synd om dom som inte har råd att adoptera, barn är ingen rättighet.
    dom som verkligen vill fixar pengarna., jobba mer eller ta ett lån!

  • Tuffen

    Jag kan hålla med ts om att det är synd om de par som skulle bli utmärkta föräldrar, men som inte har ekonomin att adoptera.

  • Hjärtat längtar

    Man köper inte ett barn, det är inte barnet som kostar. Det är adoptionsorganisationen, vård av barnet i landet och resan m.m

    Den familj du känner TS, du skrev att de har bra ekonomi men inte har råd. Har de bra ekonomi kan de säkert spara eller ta lån till en adoption. Har man råd att köpa hus har man väl råd att adoptera.

    Eftersom det finns få barn som är tillgängliga för adoption och många som vill adoptera är det väl bra att de olika länderna har krav på de blivande adoptivföräldrarna så att de får de föräldrarna de vill ha till barnen.Att få Barn är ingen rättighet. Det är barnen som har rätt till föräldrar.

  • VNmamma

    ts,
    ditt resonemang utgår från att en massa barn blir utan föräldrar därför att adoptionsavgifterna är så höga.

    Så ser det inte ut i verkligheten. I dag finns det fler föräldrar som vill (har råd) att adoptera än vad det finns barn som är tillgängliga för adoption. 

    När det gäller kostnaderna tycker jag det finns anledning att vara uppmärksam.
    Jag ogillar tanken på att adoption skulle vara "gratis" men jag ogillar också attityden hos en del adoptivföräldrar som tycks mena "vill man så har man råd", "det är klart att det måste få kosta!".

    Faktum är att pengarna som är inblandade i internationell adoption ställer till en del problem. De ökar t ex risken för mutor (och allt som gränsar till mutor). De ökar också risken för att barn överges. De skapar också klyftor mellan barnhem eftersom de som har barn för internationell adoption får en mycket högre standard, bättre personalförhållanden, etc än de som drivs utan hjälp från adoptanter
    En del utlandskontakter föredrar internationella adoptioner framför nationella eftersom det ligger mycket mer pengar i det. Vilket är fel eftersom man i första hand ska försöka hitta inhemska alternativ för barnen.

    Konkurrensen om barnen gör att avgifterna drivs upp. Svensk lag kräver visserligen ganska noggranna redogörelser från adoptionsorganisationerna om hur kostnaderna är fördelade. Men, om jag förstått saken rätt, är det ibland svårt att helt genomlysa avgifterna i utlandet.
    I andra länder finns däremot ingen offentlig insyn i kostnaderna och då kan priserna trissas upp till ännu högre belopp.  De som adopterar genom amerikanska adoptionsorganisationer betalar betydligt mer pengar än vad vi i Sverige gör.

  • Sunflower4

    VNmamma - mycket bra och balanserat inlägg. Precis så är det. Har fått förklara mycket om detta med adoption sedan vänner, kollegor och bekanta fick veta att vi var inne i en adoptionsprocess. Att det inte finns "miljontals barn" som väntar på föräldrar. Förklara vad de höga kostnaderna beror på men också de problem som pengarna skapar i fattiga länder med adoptionsavtal. För oss har dock den allra första frågan handlat om det faktum att vi ska få en gosse från Kina och inte en flicka. INte många som vet att det idag kommer flest pojkar! Hälsningar från en ganska nervös blivande mamma till en liten son... på söndag åker jag, maken och lilla dottern till Kina
     

Svar på tråden Adoption, det är så himla fel