• joulies

Rengöra glasögon/bakterier på plast

Passar kanske inte i hus och hem, men hittade inget bättre ställe att lägga frågan på :)

Har ett par glasögon där bågarna är i plast. Har nu fått bakterier på dem, ser ut som små svampinvasioner och känns fruktansvärt ofräscht och äckligt. Har försökt tvätta med vanlig tvål och vatten, testat att desinficera med handsprit, torkat med aceton. Ingenting fungerar och verkar som att angreppet växer. 

Tips på vad jag ska tvätta/torka dem med som tar död på bakterien? Vill inte behöva köpa nya glasögon :(

• Svar på tråden Rengöra glasögon/bakterier på plast
  • n00bmamman

testa Rodalon eller annat svampdödande medel. Om det inte funkar: skaffa nya glasögon. ;) 
    Men är du säker på att det inte bara är en kemisk reaktion på plasten? För jag vet inte om bakterier kan starta sådana där svampinfektioner på plast alltså..?  

• joulies

Hmm, jag har ingen aning faktiskt :) Vad menas med en kemisk reaktion? 

Aldrig hört talas om Rodalon, kan kanske testa det.  

• Lindreas

Var någonstans sitter de där "invasionerna"? Är hela bågen i plast?

• joulies

Ja, hela bågen är i plast. Invasionen har väl nästan spridit sig till hela bågen nu :) Det sitter mest på insidan, närmast huden. 

• tingi

Det är plasten som missfärgas av hud, hår, svett och div hår/hud-produkter. Lämna in bågarna för polering så blir det oftast bättre ett tag, men det lär komma tillbaka.

Svar på tråden Rengöra glasögon/bakterier på plast