• Jesper f

Katten putsar på oss mitt i natten..

Vi har tagit över världens mest underbara lilla kille som övertagningskatt, då Matte inte kunde ha honom kvar.

Jag har haft katter förut, men aldrig tagit emot en vuxen katt. Men den här lilla killen ( 4 år ) "stal" vårt hjärta, så jag kunde inte med tanken att han ev. inte skulle få leva vidare om han inte hade någonstans att bo. Så hem med kissen for vi, jag, kisse å sambo.

Tyvärr, visade det sig att kisse inte mådde särskilt bra, och heller enligt vetrinär inte gjort på LÄNGE. Men efter ett antal vetrinärbesök, foderprovningar etc, har vi fått konstaterat att han har en kronisk tarmsjukdom, men tillsammans med foder och medicin, mår han så pass bra, att hans levnadskvallitet är riktigt god. Så vetrinären har bedömt att någon avlivning inte är aktuell, och jag är så glad att vi får ha detta lilla charmtroll hemma.

Till saken hör, att Matte talade om att det här var ingen knä-katt, han gillade inte att bli myst med särskilt länge, etc. men inget av detta stämmer. Vi har nu haft honom i drygt ett år, och keligare knä katt, som ÄLSKAR att mysa får man leta efter. Och oavsett vad vi gör så bara spinner och purrar han. Älskar att få katt-massage, och ligger antingen på oss, eller under täcket och sover med oss. Alltid med på en "tass" oavsett vad vi gör, och är så lugn och timid i övrigt. Det är faktiskt som en helt annan katt, mot när vi fick honom....

Men en sak som jag funderar på, mitt i natten, i princip varje natt, sätter han igång och TOK puttsar på oss. Specifikt på mig, och han ska putsa ansiktet. Och det är inte bara några slick, utan det är HELA ansiktet, tills att det är färdigt puttsat. Och det tar säkert närmare 5-10 minuter innan han är klar. Det gör ingenting, han trivs uppenbarligen med det, annars skulle han ju inte göra det, men VARFÖR gör han det? Nån som har någon idé??
    I övrigt har kissa snabbt vant sig vid att bli "bortskämd" ;) och gillar att leka, busa och mysa. Och på sommaren är balkongen med kattnät ABSOLUTA favoriten. Jaga fjärilar och flugor ( Flugornas herre på 4 tassar =) så nu väntar vi spännt på att värmen ska komma tillbaka...

• Svar på tråden Katten putsar på oss mitt i natten..
  • Jumbopolly

Jag hade en katt som gjorde så jämt jämt jämt för många år sedan.. MEn jag höll på att bli tokig då hennes tunga var så sträv att det kändes som knivar när hon slickade... Men jag fick för mig att hon saknade salt...
    Lät henne en dag slicka i sig lite salt från min hand sedan tog det flera dagar innan hon slickade igen...
    Vet inte om det kan vara så att de saknar salt ibland så det kan vara orsaken men jag fick för mig det..
    Men jag kan tro att det kan bero på någon brist av något i kroppen iaf. Eller så är du helt enkelt bara smutsig Flört

• ELHU

Jag hart hört att de katter som tas för tidigt från mamman blir snuttiga o slickar gärna då.
    Nu är ju denna katt visserligen 4år, men kan ju sitta i iaf...

En annan grej... Katten har kanske inte kännts sig så omhändertagande o fått uppmärksamhet hos Fd matte.
    Nu lever den lyxigt hos er, känner sig riktigt tillfreds, att ni är dennes ledare o tar hand om den.
    Den vill helt enkelt kela, kanske känner den även tar hand om er. Katter brukar ju slicka varandra.

Eller... Hmm brist på nåt...

Vi har en katt som är snabbt framme när man duschat, vill slicka deo o lotion, kan även komma kelig o slicka i håret i tv-soffan :)
    Han är 9 år..

• nemo1

Bättre kärleksbevis kan ni inte få, katten ÄLSKAR er. Jag får tårar i ögonen när jag läser det du skrivit och att katten har fått det liv han förtjänar. En stjärna i himlen till er för att ni hjälpt katten till ett bättre liv.

• semlorna

Han tycker om er helt enkelt och vill mysa. Kan hända att han har lite tråkigt på natten också och vill ha uppmärksamhet av er. Vill ni att han ska sluta så låtsas som om ni inte vaknar av det och sov räv.

Salt ska ni inte ge katten, det är absolut inte bra!

• Tant Jansson

Jag håller med de två senaste inläggen. Ni ger och visar honom kärlek på ert vis. Och han på sitt. Så tacka och ta emot.  Skrattande En större gåva kan ni nog inte få. (Eller rättare sagt, det kan ni nog. Vänta bara tills han kommer med byten till er. Skrattande Även om det nog bara blir flugor. Skrattande)

• Mums02

Underbar läsning! Så fint av er att ge honom en chans i livet och för att ni lade ner pengar och tid på att få honom att må bättre. All heder åt er! Det vet han så väl om och han visar sin stora kärlek till er genom att tvätta er.

Som andra skriver är det helt enkelt en kärleksförklaring. Ni är hans familj och precis som ni tar hand om honom tar han hand om er och tycker tydligen att det innebär att sköta er hygien ;) Att tvätta och bli tvättad handlar inte bara om hygien utan det handlar om speciella band. Såna band som bland annat uppstår mellan mamma-katt och henner ungar.

Så om ni står ut med tvättandet om natten tycker jag att ni bara ska ta åt er. Det kan vara svårt för en kisse att bli avvisad när de vill kärleksförklara sig på detta vis. Våra katter tvättar oss och det är vi glada över här hemma :D

• Passionsfrukt

Katter putsar varandras ansikten då de är bästisar och mår bra. En kompis två katter gjorde det, och min lilltjej brukar kasta sig över treåringen och slicka henne i öronen. Hon lägger framtassarna runt halsen på den äldre och bara tvättar och tvättar. Tyvärr tycker stortjejen inte om det speciellt då lillan är relativt ny i huset och stortjejen fortfarande inte har accepterat henne hundra procent...  ObestämdSå det brukar bli lite morrande efter en stunds putsning.
    Ibland om nätterna kommer hon upp i sängen till mig också och börjar tvätta mig i ansiktet, främst gillar hon just öronen, men näsan tycker hon också är go att tugga på Flört
    Bara att gratulera, ni har fått en kille som älskar er och känner sig lugn och säker hos er! Jättekul att han fått ett hem där han kan vara trygg!

• Lusthan

Mina två honor tandemslickar varandra i ansiktet. Får hoppas att din kompis inte är sugen på samma behandling av dig som du får av han. Jag tar det som en kärleksförklaring här hemma. Har en hona som alltid ska slicka. Så fort hon ser mig så ska hon slicka. Tyvärr är jag inte så förtjust i det och föredrar om hon låter bli även om jag vet vad det betyder att få en sådan behandling. Ibland brukar hon dock få slicka mig på foten. :)

• Jesper f

Nej, när han är så kärleksfull med mig tänker jaginte avbryta honom, för han verkar verkligen gilla det. Det är som "vår" mysstund mitt i natten, när jag halv vaken kan ligga och klia bakom öronen och runt nacken. Sen somnar vi om båda två ganska snabbt. Inatt blev det tom två puts-omgångar. Måste vart RIKTIGT smutsig =)

Han är vår lilla hjärtevän, och lika självklar medlem i familjen som någon annan, och hoppas på många år framöver!

• Aakashan

Det här ska jag berätta för min mamma Hon tog över två katter och den ena kommer upp på nätterna och tvättar hennes hår

• Passionsfrukt
    Aakashan skrev 2011-03-04 21:13:45 följande:
    Det här ska jag berätta för min mamma Hon tog över två katter och den ena kommer upp på nätterna och tvättar hennes hår
    Min äldre gör det ibland, hon riktigt draaaaar i håret Flört
Svar på tråden Katten putsar på oss mitt i natten..