Katten putsar på oss mitt i natten..
Vi har tagit över världens mest underbara lilla kille som övertagningskatt, då Matte inte kunde ha honom kvar.
Jag har haft katter förut, men aldrig tagit emot en vuxen katt. Men den här lilla killen ( 4 år ) "stal" vårt hjärta, så jag kunde inte med tanken att han ev. inte skulle få leva vidare om han inte hade någonstans att bo. Så hem med kissen for vi, jag, kisse å sambo.
Tyvärr, visade det sig att kisse inte mådde särskilt bra, och heller enligt vetrinär inte gjort på LÄNGE. Men efter ett antal vetrinärbesök, foderprovningar etc, har vi fått konstaterat att han har en kronisk tarmsjukdom, men tillsammans med foder och medicin, mår han så pass bra, att hans levnadskvallitet är riktigt god. Så vetrinären har bedömt att någon avlivning inte är aktuell, och jag är så glad att vi får ha detta lilla charmtroll hemma.
Till saken hör, att Matte talade om att det här var ingen knä-katt, han gillade inte att bli myst med särskilt länge, etc. men inget av detta stämmer. Vi har nu haft honom i drygt ett år, och keligare knä katt, som ÄLSKAR att mysa får man leta efter. Och oavsett vad vi gör så bara spinner och purrar han. Älskar att få katt-massage, och ligger antingen på oss, eller under täcket och sover med oss. Alltid med på en "tass" oavsett vad vi gör, och är så lugn och timid i övrigt. Det är faktiskt som en helt annan katt, mot när vi fick honom....
Men en sak som jag funderar på, mitt i natten, i princip varje natt, sätter han igång och TOK puttsar på oss. Specifikt på mig, och han ska putsa ansiktet. Och det är inte bara några slick, utan det är HELA ansiktet, tills att det är färdigt puttsat. Och det tar säkert närmare 5-10 minuter innan han är klar. Det gör ingenting, han trivs uppenbarligen med det, annars skulle han ju inte göra det, men VARFÖR gör han det? Nån som har någon idé??
I övrigt har kissa snabbt vant sig vid att bli "bortskämd" ;) och gillar att leka, busa och mysa. Och på sommaren är balkongen med kattnät ABSOLUTA favoriten. Jaga fjärilar och flugor ( Flugornas herre på 4 tassar =) så nu väntar vi spännt på att värmen ska komma tillbaka...