Hur ofta går era barn till tandläkaren?
Återger här ett samtal jag hade med Folktandvården igår:
Jag: Hej jag heter XX och har fått en kallalse för min son XX för undersökning. Han var på undersökning i november och vi fick sedan komma tillbaka till en tandsköterska som gick igenom tandborstning och matvanor. Så därför undrar jag varför han ska komma igen nu bara 2 månader senare.
Folktandvårdstanten: Har han fått en kallelse för undersökning så är det för att tandläkaren vill göra en undersökning.
Jag: Jag tänkte bara att det kanske har blivit något fel eftersom han nyss var där.
Folktandvårdstanten: Vi på Folktanvården tycker att det är jätteviktigt att barnen inte får hål i tänderna och att de kan sköta sina tänder så de inte får en massa tandvårdkostnader sedan när de blir 19.
Jag: Ja det tycker jag också, men han har ju aldrig haft något hål ännu och det har alltid sett bra ut när vi varit hos er så jag undrar varför han måste komma varannan månad.
Folktandvårdstanten: Har han fått en kallelse så vill tandläkaren träffa honom igen och barnens tandhälsa är inte bara vårt ansvar utan även föräldrarnas!
Jag: Jag håller helt med och jag tycker att vi tar ansvar för våra barns tänder. De har som sagt aldrig haft några hål. Men vi jobbar i stan och för att åka och hämta sonen i skolan och sedan till er, tillbaka till skolan med sonen och tillbaka till jobbet tar många timmar så därför undrar jag varför han måste gå så tätt!
Folktandvårdstanten: Ja nu är det så här att vi på Folktandvården känner stort ansvar för barnens munhälsa.
Jag: (antagligen med mer irriterad röst än när jag ringde upp) Jaha då vill jag i alla fall ändra tiden för kl 10,00 passar inte.
Folktandvårdstanten: Nähä, när passar det då?
Jag: Jag skulle vilja ...
Folktandvårdstanten avbryter: VAAA?
Jag: Jo jag skulle vilja ...
Folktandvårdstanten avbryter igen: VAAA?
Jag: Ursäkta, pratar du med mig eller med någon annan nu?
Folktandvårdstanten: Med dig så klart!
Jag: Men varför skriker du VAA? innan jag hinner säga något?
Folktandvårdstanten: Jag hörde inte vad du sa!
Jag (tydligt): JAG VILL DEN FÖRSTA TIDEN NI HAR PÅ MORGONEN. VECKODAG SPELAR INGEN ROLL.
Folktandvårdstanten: Jaha, tandläkare XX jobbar bara halvtid så kl 10 är den första tiden på dagen och så slutar hon kl 14.
Jag: Jaha då vill jag ha en annan tandläkare annars får jag ta ut en hel semesterdag och ska alla mina 3 barn till er varannan månad så räcker inte min semester till!
Folktandvårdstanten: Jaha så vi ska krångla till det ännu mer nu!!!
Samtalet slutade med att jag fick en tid kl 8 hos en annan tandläkare om en månad.
Folktandvården är såå duktiga på att få mig att känna mig som en dålig mamma som inte sköter mina barns tänder fast jag bevisligen gör det eftersom de aldrig haft några problem med tänderna.
Är det bara "vår" Folktandvård som är så här? Hur ofta kallas era barn till tandläkaren?