• Åssi

Hur ofta går era barn till tandläkaren?

Återger här ett samtal jag hade med Folktandvården igår:

Jag: Hej jag heter XX och har fått en kallalse för min son XX för undersökning. Han var på undersökning i november och vi fick sedan komma tillbaka till en tandsköterska som gick igenom tandborstning och matvanor. Så därför undrar jag varför han ska komma igen nu bara 2 månader senare.

Folktandvårdstanten: Har han fått en kallelse för undersökning så är det för att tandläkaren vill göra en undersökning.

Jag: Jag tänkte bara att det kanske har blivit något fel eftersom han nyss var där.

Folktandvårdstanten: Vi på Folktanvården tycker att det är jätteviktigt att barnen inte får hål i tänderna och att de kan sköta sina tänder så de inte får en massa tandvårdkostnader sedan när de blir 19.

Jag: Ja det tycker jag också, men han har ju aldrig haft något hål ännu och det har alltid sett bra ut när vi varit hos er så jag undrar varför han måste komma varannan månad.

Folktandvårdstanten: Har han fått en kallelse så vill tandläkaren träffa honom igen och barnens tandhälsa är inte bara vårt ansvar utan även föräldrarnas!

Jag: Jag håller helt med och jag tycker att vi tar ansvar för våra barns tänder. De har som sagt aldrig haft några hål. Men vi jobbar i stan och för att åka och hämta sonen i skolan och sedan till er, tillbaka till skolan med sonen och tillbaka till jobbet tar många timmar så därför undrar jag varför han måste gå så tätt!

Folktandvårdstanten: Ja nu är det så här att vi på Folktandvården känner stort ansvar för barnens munhälsa.

Jag: (antagligen med mer irriterad röst än när jag ringde upp) Jaha då vill jag i alla fall ändra tiden för kl 10,00 passar inte.

Folktandvårdstanten: Nähä, när passar det då?

Jag: Jag skulle vilja ...

Folktandvårdstanten avbryter: VAAA?

Jag: Jo jag skulle vilja ...

Folktandvårdstanten avbryter igen: VAAA?

Jag: Ursäkta, pratar du med mig eller med någon annan nu?

Folktandvårdstanten: Med dig så klart!

Jag: Men varför skriker du VAA? innan jag hinner säga något?

Folktandvårdstanten: Jag hörde inte vad du sa!

Jag (tydligt): JAG VILL DEN FÖRSTA TIDEN NI HAR PÅ MORGONEN. VECKODAG SPELAR INGEN ROLL.

Folktandvårdstanten: Jaha, tandläkare XX jobbar bara halvtid så kl 10 är den första tiden på dagen och så slutar hon kl 14.

Jag: Jaha då vill jag ha en annan tandläkare annars får jag ta ut en hel semesterdag och ska alla mina 3 barn till er varannan månad så räcker inte min semester till!

Folktandvårdstanten: Jaha så vi ska krångla till det ännu mer nu!!!

Samtalet slutade med att jag fick en tid kl 8 hos en annan tandläkare om en månad.

Folktandvården är såå duktiga på att få mig att känna mig som en dålig mamma som inte sköter mina barns tänder fast jag bevisligen gör det eftersom de aldrig haft några problem med tänderna.

Är det bara "vår" Folktandvård som är så här? Hur ofta kallas era barn till tandläkaren?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta går era barn till tandläkaren?
  • Helena 78

Min dotter är sjuk & äter en massa olika mediciner... därför kallas hon till tandläkaren en gång/halvår

• petsod

Vi går hos privat tandläkare och så länge det inte är något som vi ororar oss för så blir dottern kallad 1 gång/år (dottern är snart 6 år).

• Dr Mupp

Två barn går ca var 18:e månad. Ett går två gånerg per år, men så har han problem med tänderna.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kerubmamman

Fyraåringen kallas tre gånger per år och sexåringen två gånger per år.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kazeer

Min (snart) fyraåring var hos Folktandvården i mars förra året och sedan en gång till i september. Vid det andra besöket medgav tandläkaren att det nog hade blivit något fel, eftersom det inte alls är meningen att han ska gå så ofta. Jag vet faktiskt inte om han ska gå nu igen, när han fyller fyra år, eller om nästa besök är vid fem år. Måste kolla det.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mammatilltvåprinsar

Låter märkligt att gå så ofta. Hon borde givetvis, vänligt, ha bett att få ringa upp när hon pratat med tandläkaren. Inte ok bemötande.

• SofiaD

Här gör de en bedömning på tänderna och kallar sedan utefter den. Mina barn går var 18:e månad.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Tummelisa

Kan man inte tacka nej till att komma? Ni vet med er att ni bryr er om era barns tänder, och ni HAR ju varit på kontroll.
    Jag skulle nog bett henne kolla upp om det verkligen är tänkt så och om det är av någon särskild anlening, tex att de har ett just nu pågående projekt, eller att de glömde göra något sist, eller såg något misstänkt eller så. Annars skulle jag neka att komma.

Har verkligen förståelse för din situation att det blir masas krångel med arbete, hämtning m.m. som det känns "i onödan". Tycker hon bemötte dig illa, hon måste haft en dålig dag.

• Lady without tattoo

Ingen aning alls.....

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • MajaVira

Vi har nog 18 månader mellan gångerna som sonen blivit kallad till tandläkaren.

Sedan måste jag tillägga att man får ju ta TFP för tandläkarbesök, så finns ingen anledning att ta av semester eller annan "egen" ledighet.

• 071001

Siri är 4 år och har varit hos Ftv en gång, på vår begäran. Dessvärre vägrade hon att gapa och vi skulle få en ny kallelse, men det har vi inte fått och nu har det ett år sen förra besöket. Lite väl glest anser jag.

• Tant Green

Vartannat år tror jag. Var på 3-års och 5-årskontroll och då sa de att nästa blir när hon blir 7 år. Sen har vi iofs sprungit där mer ändå, eftersom hennes mjölktänder har bråkat så mycket när de (nästan) håller på att lossna, men de har inte gjort några andra undersökningar mellan.

• CarlHerman

Jag jobbar på Folktandvården och jag tycker det låter som att det råkat bli dubbla kallelser. Där jag jobbar hade inte tandsköterska propsat på så utan hade hört med tandläkaren om det verkligen var korrekt att kalla igen så tätt. Undersökningar görs inte så tätt. Vi har mellan 12-18 månaders intervall, däremellan kan det vara individuellt upplagda kontroller hos tandsköterska där de ser hur borstningen går, fluorlackning mm.
    Som sagt, nej jag skulle vilja säga att det där samtalet är verkligen inte typiskt för hur det fungerar inom Folktandvården. Ring och be att tandläkaren kollar igenom om kallelsen verkligen är korrekt.

• Cloudy

Väldigt sällan, varannat eller var tredje år.

Håller bra koll på deras tänder och är noga medtandborstningen så jag ser ingen mening med att springa till tandvården stup i kvarten bara för att.

Svar på tråden Hur ofta går era barn till tandläkaren?