• Flisis

Norsk skogskatt

Hej allihopa!
     Är inte "bekymrad" för då hade jag vänt mig till en veterinär. Utan jag är mera lite nyfiken på hur stor en norsk skogskatt kan bli(vet att det är individuellt).
    Men jag tycker våran misse börjar bli bra stor. Han är 8 mån och väger 4,6kg. Magen putar och jag tror han börjar bli lat. Han går ut dagligen men håller sig mest på gården. det första han gör när han kommer in är att springa till matskålen. Och han har en himla aptit. På 5v har han ätit upp en 5kg säck med mat. Provade nytt torr foder denna gången som heter KATTY från granngården. Detta älskar han. Tidigare åt han ett katt unge foder från Royal Canin. Han kastrerades för 2mån sedan. vet inte om det är därför han blivit sån slappis el om det är för att han blivit tjockis. Nu ligger han mest utsträck på golvet och slappar precis som en hund..

Så nu till frågan är ju om han är normalstor för sin ålder el stor? Borde jag ge mig på foder för kastrerade katter?
    Mig gör det inget om han är kraftig och stor,men det är ju inte sunt att bli fet.

• Svar på tråden Norsk skogskatt
  • mammaE2011

dem kan väga rätt mycket som fullvuxna men en del går upp mycket i vikt efter en kastrering så jag tycker att det låter som att aptiten och viktuppgången beror på kastreringen. Jag hade bytt foder :D

• Flisis

Någon med en gämngammal SkogSkatt som har vikt att gämföra? Märk S:et då jag vet att kommentarerna snart kommer hagla :-P Mamma och pappa ska vara Skogkatter men har ingen stamtavla osv

• ELHU

Norsk skogkatt är en stor ras. Hanar är generellt större.
    Efter kastration måste man hålla efter med maten för de går lätt upp i vikt.
    5kg på 5v låter mkt, börja portionera ut maten ist för fri tillgång.
    Våra katter äter Iams, den blå säcken. Funkar jättebra för våra katter, det fodret har jag fått höra funkar på olika katter, stora, små, tjock/smal, inne/ute, långhårig/korthårig.

Gör ett försök med dessa tips, om ingen förändring sker så kontakta Vet för att utesluta sjukdom.

• Tikka

Vi har en katt som är skogskatt/bondkatt. Hon väger 2 kg och är så liten och nätt, henne sungar som är 9 månader är också små och den unge vi sparade väger max 1,5 kg. Men, jag trodde skogskatterna blev stora och tungre och alla som är hit, inklusive de vi fick våran ifrån, (hon är omplacerad) säger att de är lugna och mer som hundar. Äter, gör sitt men inge mer, ligger som en hund runt fötterna och på köksgolvet när man lagar mat och så är våra. Latgrisar.

• Flisis
    ELHU skrev 2011-03-04 09:18:33 följande:
    Norsk skogkatt är en stor ras. Hanar är generellt större.
    Efter kastration måste man hålla efter med maten för de går lätt upp i vikt.
    5kg på 5v låter mkt, börja portionera ut maten ist för fri tillgång.
    Våra katter äter Iams, den blå säcken. Funkar jättebra för våra katter, det fodret har jag fått höra funkar på olika katter, stora, små, tjock/smal, inne/ute, långhårig/korthårig.

Gör ett försök med dessa tips, om ingen förändring sker så kontakta Vet för att utesluta sjukdom.
    Så du menar att han måste vara sjuk för att han äter mycket? Han är en otroligt nöjd,glad och social katt och i mitt tycke glad i mat. Hade jag varit bekymrad för att han varit sjuk hade jag inte valt ett forum på familjeliv utan vändigt mig till vet på direkten.
    Tack annars för tipsen! Ska kolla efter denna maten. Är det på granngården/odal du köper maten el hos vet?
  • nemo1

Iams finns i zoobutikerna. Ge honom blötmat om du vill att han ska stanna i vikt. Innehåller bara nyttiga saker för en katt och inga konstiga tillsatser. Torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål som katten går upp i vikt av.

• ELHU

Nej jag menar inte att han måste vara sjuk!
    Men om du ev byter foder, finns för just kastrerade. Eller testar annat som inte är så fett.. Du säger han lägger på sig.
    Börja portionera ut, då VET du hur mkt han får i sig o vad den dagliga ransonen bör vara.

OM inget hjälper, han går upp för mkt i vikt osv... DÅ hänvisar jag till Vet för att utesluta ev sjukdomar.

Jag köper Iams på Djurmagasinet eller på Migoos, som det heter i Norrköping.

• ELHU

Och!! Om den äter så mkt torrfoder som du säger. Superviktigt att den även dricker mkt vatten. Annars är riskerna lite större för tex urinsten!
    Varva gärna med mjukmat varje dag, våra katter får det varje kväll.

• Flisis
    Tikka skrev 2011-03-04 09:22:52 följande:
    Vi har en katt som är skogskatt/bondkatt. Hon väger 2 kg och är så liten och nätt, henne sungar som är 9 månader är också små och den unge vi sparade väger max 1,5 kg. Men, jag trodde skogskatterna blev stora och tungre och alla som är hit, inklusive de vi fick våran ifrån, (hon är omplacerad) säger att de är lugna och mer som hundar. Äter, gör sitt men inge mer, ligger som en hund runt fötterna och på köksgolvet när man lagar mat och så är våra. Latgrisar.
    Det låter precis som våran. Pladask på rygg på golvet helt utsträckt precis som en hund
  • Flisis
    ELHU skrev 2011-03-04 09:42:36 följande:
    Och!! Om den äter så mkt torrfoder som du säger. Superviktigt att den även dricker mkt vatten. Annars är riskerna lite större för tex urinsten!
    Varva gärna med mjukmat varje dag, våra katter får det varje kväll.
    Vatten dricker han massor som tur är. Får ofta fylla på skålen. Brukar ge han en halv burk tonfisk varanna dag ca. När han var mindre så åt han enbart burk mat. Kämpade som en galning för att han skulle "lära" sig äta torrfoder. Orsaken var ju mycket att kattlådan inte var så nice av blötmaten. Men kanske jag skulle göra som du skriver. Testa att ge han burkmat en gång om dagen ist.
Svar på tråden Norsk skogskatt