• Virriga Vera

Alfa Romeo 159 sport

Jag har blivit störtförälskad i denna bil och vill nu veta om det är en bra bil, är den prisvärd. Är det ett bra 2:a handsväde om man nu istället väljer att köpa den begagnad. Resevdelar, pris på service, bensinförbrukning m.m.
    Jag är ensam, inga barn som skall få plats i bilen.

• Svar på tråden Alfa Romeo 159 sport
  • sidentrosan

Jag tror kanske att du merad Sportwagon som är kombi eller?

Jag gillar Alfa, de är ganska sportiga i köregenskaperna och härligt motorljud på högre varv.
    Dock är priset för en begagnad bil lägre än vad man brukar få för en vanlig svenssonbil

Men köper du en begagnad Alfa så tror jag att det stora prisraser redan är gjort.

Men väldigt bra bil, kanske lite dåligt andrahandsvärde om man skall sälja.

Hoppas du köper med hjärtat och inte med hjärnan..... Det är viktigast.

/Många kramar
    sidentrosan

• Rabarbapuppa

Fullt förståeligt, det är en vansinnigt vacker bil.
    Jag tror det är bra om du inte har barn, d.v.s har lite mer tid. Alfa är åndå Alfa.
    Det är ett faktum att det inte är världens mest problemfria bil. Oavsett årsmodell.
    Jag rekommenderar ett medlemskap i Alfa-klubb, och även såklart umgänge på ägar-Forum för att utbyta erfarenheter online. Pratar man diftsäkerhet och problemfrihet, ja då är det inte generellt Alfa man har i åtanke allra överst i huvudet - men om du har någorlunda pejling på bilar, älskar designen och bilkörningen och njutningen av att ha nåt som i alla fall inte smälter in i den grå massan av V70 och Passater, ja då är den utmärkt!

Bara som anekdot: Jag minns svärfarsans 164'a (en betydligt äldre Alfa än 159'an), han räknade lite grann på hur ägandet hade varit. Det stod klart att den hade varit på verkstad betydligt mer än han hade faktiskt kört den. Min fru vittnar om att den stod på verkstad i genomsnitt varannan vecka. Ha ha! Men som sagt, det var första generationens 164'a det.. Hur 159'orna är vet jag inte, men säkert bättre.

/Puppa

• Pixboy

Ta en weekendresa till Italien eller södra Tyskland, där finns en hel del fina Alfa 159 där sparar en del på att privatimportera hem

• Black roses

Vi har haft Alfa´s, gubben min älskar dem, och får säga att vi har då inte haft mer problem med dem än någon annan bil.. Andrahandsvärdena är väl egentligen som med alla andra bilar, beroende på marknaden.. Vi sålde vår 156 SW i förrgår, för ett riktigt bra pris.. (Det spelar ju faktiskt roll vart man lägger ut dem för försäljning.. )
    Enda skälet att vi sålde vår, var att vi var tvungen att lämna den bakom oss när vi flyttade utomlands, och vi beslutade nyligen att det var inte kändes rätt att åka till sverige enbart för att hämta en bil,som ändå har ratten på fel sida.. Gubben får vackert köpa en ny här ist..
    Reservdelar är dyra för alla bilar tycker jag speciellt, om man envisas med att köpa dem i sverige, du får samma grejor via Ebay.dk, för ibland halva priset.. (Bara ett litet råd.. )

Lycka till med ditt ev bilköp!!

FROMRIN
Svar på tråden Alfa Romeo 159 sport