• El66

Tips på regnställ till förskolan?

Hej! Sonen ska börja på förskolan och jag håller på att skaffa allt som behövs. Men jag är osäker när det gäller regnställ. Behövs regnställ under sommaren eller används det bara under höst/vår? Ska man köpa fodrad eller inte? Någon skrev att det kan bli för varmt med fodrad...

Har ni tips på bra regnställ? Har hittat snygga på Lindex men vet inte om de är tillräckligt bra. Har ni tips på annat man behöver köpa inför inskolningen så tar jag tacksamt emot det.

Förlåt alla mina frågor men det är första barnet Glad

• Svar på tråden Tips på regnställ till förskolan?
  • sidentrosan

Jag köpte mitt på Lindex, har funkat hur bra som helst. Rosa till färgen. Men finns blått och svart också tror jag. Men de var lite fodrade så jag tyckte de blev helt sjukt perfekt för min lilla princessa

• El66

Tack för ditt snabba svar! Jag har hittat en BAMSE modell på Lindex (blå), men den är inte fodrade. Tror du att det blir för kallt? Annars har de FIX som är fodrade...

• Lovely Rita

Jag har köpt lindex regnställ i flera år. Dom är sköna, snygga och hållbara tycker jag. Jag föredrar ofodrade och köper fleecebyxor och fleecetröja separat så kan man ha regnstället året om.
    Jag tycker att det är bra med regnkläder på sommaren, ibland är det ju skitkallt på sommaren i sverige.
    Hoppas jag var till nån hjälp! =)

• Pallas

I vinter har mina grabbar haft fleecefodrade galonställ från City Gross. Helt underbara. De har inte blivit för varma, men nu börjar det bli dags att hitta andra lösningar, till exempel jersey-fodrat. I övrigt är lager-på-lager att föredra egentligen, men på förskolan/fritids har ju pedagogerna oftast inte tid att hålla på med sånt och skolbarnet inte tålamod. Ett bra underställ och fleecefodrat funkar bra på vintern. På våren fodrade "sportbrallor" och vanligt galonställ. Sen finns såklart funktionsställ, men de kostar ju multums multum och inte ett alternativ för vår ekonomi.

Regnställ på sommaren är bra. Rekommenderar även sydväst, det skyddar nacken och ansiktet bättre än huva. Räkna med att de slits fort. Jag brukar laga med silvertejp på insidan om det går hål. Kan ju inte köpa nytt varje gång... 

• Millans hustru

jag brukar köpa didirkssons men jag tror att lindex funkar lika bra. fodrat är toppen under vinter slasksäsong om du bor i typ stockholm eller neråt landet. men ofodrat behövs ju annars. mitt tips är att köpa ett i hyfsat rätt storlek för vår sommar o höst. Sen framåt hösten köper du ett i en storlek för stort som barnet kan ha utanpå vinterkläderna när de är ute med förskolan och sen troligen vuxit i framåt våren då vinterklääder inte behövs längre. Så gjorde vi alla förskoleåren, funkade fint!

• Thaleia

Som förskollärare kan jag inte påstå att jag märker ngn skillnad på billigare regsnställ från tex HM eller lindex och dyrare regnställ. Så mitt råd är väl att inte lägga en hel förmögenhet på just regnkläder.  Själv tycker jag att ofodrade regnkläder är mer allround än fodrade, så därför satsar jag på sådana istället.

• Fröken85

Köp hellre ett ofodrat regnställ och till det en tunn dress i fleece som man kan ha under regnstället de dagar som det behövs. Då blir användningstiden betydligt längre. Ett fodrat ställ kan du ju inte använda mer än en kort period nu...

Jag har en regnoverall från Lindex till min tjej, den är inte i galon utan i tunnare material. Den hade hon hela hösten, sen när det blev lite kallare tog de på fleeceställ under. Sen hade vi vinteroverall och nu har hon regnoverallen med fleece under igen, kombinerat med vinteroverallen beroende på väder.

Detta har funkat kanon för oss och förskolepersonalen tycker det är smidigt oxå!

• El66

Tack snälla för alla tips och svar! Nu har jag varit och shoppat! Flört

• Dr Mupp

Ofodrat regnställ. Det är ingen större skillnad på regnställen så köp den du gillar.

Fodrade regnställ är inget som fungerar så fort termometern bärjar klättra över+5 och om de fodrade regnställen blir våta tar det en evighet att torka. De blir även lätt våta eftersom fodrtet suger vätska lätt.

En bra grundklädsel nu till våren är

Vårjacka + överdragsbyxor. Här finns det både helt vattentäta modeller och vattenavvisande alt beroende på vad man är berädd att betala
    Fleecejacka + byxa. Att ha under jacka + överdragbyxor eller regnkläder när det är kallt.
    Regnkläder
    Gympadojjor eller annan vårsko
    gummistövlar
    Galonvantar
    tunna vantar
    Tunn mössa

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Tips på regnställ till förskolan?