• Anonym (Pandamamma)

Måste man sluta amma om man vill bli gravid?

Som rubriken säger...
    Vi fick vårt första barn i November. Vill försöka få nr 2 nästa år. Känner att vi vill börja försöka efter sommaren i år eftersom det kan ta tid pga. min PCOs. Tog lite över ett år att skaffa nr 1...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 10:23
    Säg att vi börjar försöka i augusti. Då är lillan 9 mån. Behöver hon ammas då??

• Svar på tråden Måste man sluta amma om man vill bli gravid?
  • The past is now

Behöver och behöver...det kan ju bara du bestämma. Hon äter förmodligen mat då...så du delammar säkert eller så väljer du att sluta då.

Kan ingenting om pco..annars fråga du din bm/gyn...vad jag förtså så är din mens inte regelbunden?

• Anonym (Pandamamma)

Jo fast jag har ju hört att man inte kan bli gravid så länge man ammar och producerar mjölk.

• The past is now
    Anonym (Pandamamma) skrev 2011-03-04 10:41:01 följande:
    Jo fast jag har ju hört att man inte kan bli gravid så länge man ammar och producerar mjölk.
    Har man fått sin mens och den regelbundet så antar jag att man också har ägglossning. Men som sagt jag vet ju inte hur det är i ditt fall. Det bästa vore att du tar kontakt med en gyn och ta lite blodprover...

Man kan absolut bli gravid under amning.... 
  • Anonym

KAN blir gravid kan man nog, men det är mycket mindre chans. Det är väl kroppens naturliga preventivmedel, så länge man har ett litet barn som ammas är det inte tänkt att man ska ha ett barn till?

Vid 9 månader behöver inte första barnet ammas. Då har det ju börjat äta mat och dricka välling.

• lizzypizzy

Jag blev gravid med trean när jag ammade så visst kan man blir gravid när man ammar. Helt oförberedda på detta var vi men nu kommer trean om en  månad ungefär.

• Anonym

Jag fick inte tillbaka min mens förrän jag slutat amma.

• Anonym

Klart man kan bli gravid ändå. Jag har själv blivit det. man behöver inte ens fått tillbaka mensen, min kompis blev gravid igen när hennes son var två månader!

Sen din andra fråga om din dotter behöver ammas vid 9 mån. Behöver och behöver, vill du och hon amma så fortsätt, vill ni sluta så är det förstås lika okej.

• Anonym (Pandamamma)

Eftersom jag knappt har mens i vanliga fall så kan jag väl tänka mig att chansen att få den inte finns förrän jag slutar amma. Får väl börja ta hormoner också om jag vill bli gravid etc...

• Anonym (Olika)

Om man kan bli gravid eller inte när man ammar är olika från person till person. J

ag kunde inte det. Jag "helammade" i 6 månader och "mellisammade" till 9 månader, därefter nattamning (tror knappt det kom något, bara tuttande 1-2 ggr per natt) tills barnet var ca 14 månader. En och en halv månad efter helt avslutad amning kom mensen tillbaka. En bekant blev gravid när första barnet var 5 månader, hon ammade fortfarande, så alla är olika.

När barnet är nio månader "behöver" de normalt inte ammas (inte för näring), men endel ungar är sega och tycks ha ett annat behov av bröstet, vissa vill ju knappt ammas alls. Om ni vill vänja av tror jag inte att det ska vara något problem.

Lycka till med nästa bebis!

• Anonym (Pandamamma)

Kommer det mjölk om man blir gravid då?

• Anonym

Vill man inte bli gravid ska man använda skydd, förutsatt att man är fertil som man ska. Att amma är inget preventivmedel, så nej du behöver ej sluta amma för att kunna bli gravid!

Lycka Till!!

• Anonym (väntar tredje)

Jodå, visst kan du bli gravid när du ammar. Jag har ammat mina två barn länge, och har blivit gravid innan vi har slutat med amningen (väntar nu tredje och slutade amma dottern som är 2 år för 3 veckor sedan). Däremot blir du nog inte gravid så länge du helammar (dvs. enbart ammar och inte ger ditt barn någon annan mat). Men har du fått tillbaka din mens och har ägglossning (vilket är fullt möjligt om man ammar), kan du också bli gravid.

• Anonym (Pandamamma)
    Tack för svaren!

Jag undrar nu. Om jag ska bli gravid så måste jag antagligen både ta Provera och Pergotime. Kan man ta dessa medan man fortfarande ammar eller är det kanske inte så bra för lillan som då får i sig dessa läkemedel??

Jag tror inte att jag kan bli gravid bara så där pga min PCOs. Tror heller inte att amningen gör det lättere. Jag tar dessutom cerazette nu ifall  det skulle finnas en liten liten chans. Det är ännu lite för tidigt med en ny graviditet.
Svar på tråden Måste man sluta amma om man vill bli gravid?