• Isabellesmamma89

Kall sås som även dottern kan äta

Skulle vilja ha tips på en kall sås som även min dotter på 11 månader också kan äta.
    Tänkte ha den till kött o hemmagjorda klyftpotatisar.

• Svar på tråden Kall sås som även dottern kan äta
  • Villimey

Gör en egen tzatziki eller  en aioli?

• SaraF

Jag brukar göra kalla såser med turkisk yoghurt som bas. Sen kan man ju smaksätta med t ex rivet äpple, citron och dill och kanske lite boston. Eller varför inte curry. Det älskar min 11-månaders, iallafall varm sås, har inte provat kall. Du kan väl göra tsatziki med vitlök och finriven gurka? Bara du inte har i salt så funkar ju det mesta. Det är ju bara bra att hon får smaka på!

• SaraF

Väldigt enkel tsatziki: turkisk yoghurt, pressa i lite vitlök och finric en bit gurka på hushållspapper och rör ner.

• mosterYster

Vad menar du skulle vara olämpligt för ditt barn? Alla såser du kan äta kan väl barnet äta?

• Villimey
    SaraF skrev 2011-03-04 10:35:01 följande:
    Väldigt enkel tsatziki: turkisk yoghurt, pressa i lite vitlök och finric en bit gurka på hushållspapper och rör ner.
    Jag tycker att det blir mkt bättre om man saltar på gurkan innan man blandar ner den. Sen ska gurkan ligga i 5-10 minuter med salt på så att saltet drar ut vattnet.

Så rädd måste du inte vara för lite salt i maten.
  • tantS

Jag har alltid creme fraiche gourmet med scharlottenlök, senap och vitt vin (skånemejeriers) hemma. ASgod, mild och passar till allt. Ha den i gryta eller ät den som den är.

• SaraF
    Villimey skrev 2011-03-04 10:59:30 följande:
    Jag tycker att det blir mkt bättre om man saltar på gurkan innan man blandar ner den. Sen ska gurkan ligga i 5-10 minuter med salt på så att saltet drar ut vattnet.

Så rädd måste du inte vara för lite salt i maten.
    Jo, jag vet, men det har jag aldrig tid och ork att göra... Det funkar bra ändå tycker jag!
  • La Lola

Är hon allergisk mot något eller vad då?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Havsluft

Något som är gott är att mixa diverse färska örter (ex basilika och persilja) med lite olivolja och vitlök tills det blir en grön, tjock örtolja och sedan blanda den med turkisk yoghurt. Salta (så mkt/lite du vill) och peppra, sedan har du en god och vackert grön sås som passar till det mesta!

Jag brukar också blanda röd pesto (finns att köpa färdig på burk och innehåller inte nötter utan är gjord på soltorkade tomater) med turkisk yoghurt och ev. lite pressad vitlök - supergod och lätt sås! Jag brukar ta ganska mkt röd pesto, men för dotterns skull kan du ju ta lite mindre och göra den ganska mild i smaken om du vill.

Man kan blanda nästan vad man vill med turkisk yoghurt och få en god sås!  
    (Min dotter däremot föredrar yoghurten precis som den är, det är hennes favvo-sås.)

• Loveeeliiie

Morabergsdressing/sås

Filmjölk
    Majonnäs
    Italiensk salladskrydda

Ca. 1 dl filmjölk, tre rejäla matskedar majonnäs och en massa italiensk salladskrydda
    passar till fisk, kött, potatis, sallad och att doppa bröd och grönsaker i.

Supergott och enkelt!

Svar på tråden Kall sås som även dottern kan äta