• Anonym (råd?)

Har vi råd att åka utomlands?

Sitter i valet och kvalet om vi ska åka utomlands. Men hur gör alla? Sparar ni ihop eller reser ni på "kredit"?

Vi har en gemensam ekonomi på ca 30.000 i månden (i handen) känns som att det tar en evighet att spara ihop till en utlandsresa, vad tror ni?

Vet knappt vad det kostar att åka utomlands. Vi är två vuxna, två barn.

• Svar på tråden Har vi råd att åka utomlands?
  • Druantia

Iom att du ställer frågan om ni har råd. Och säger att det tar en evighet att spara ihop till resan... Så tycker jag ABSOLUT att ni ska betala den kontant.

Vad en resa kostar beror ju lite på såklart. Men 2 vuxna, 2 barn en vecka till grekland kanske kan hamna på 20 000 för resan + sedan pengar där nere. Räkna med vad ni får ut i månaden ungefär. Ska ni till thailand så får du nog plussa på lite. :)

Men mitt tips är att betala resan direkt. Ta ingen dum kredit för en resa, kommer ni verkligen att njuta av den lika mkt om ni frågar om ni verkligen har råd med den?

• NadiaMi

Det beror väl på vad ni har för utgifter.

Kolla upp med en resebyrå vad den typ av resa ni vill göra kostar, sedan lägger ni upp ett sparande för resan + fickpengar och drar ner på andra kostnader om ni vill få ihop summan snabbare.

Själv skulle jag aldrig vilja resa på kredit, men det finns säkert familjer som gör det också, vilket är helt okej om det är en "investering" man vill göra och vet att man har råd att betala av krediten på relativt kort tid, men att i efterhand betala en resa man gjort i flera månader skulle för mig ta bort mycket av glädjen med resan.

• Anonym (råd?)

nej nej, kredit skulle jag aldrig ta. Jag undrade mer hur andra gör :) Antingen betala kontant eller inte åka på resa.

• Anonym

vi har rest med barn två gånger. en gång med två barn och då kostade det 22 tusen med all inclusive på teneriffa.
    sist vi var iväg då betalade vi 17 tusen för tre barn till turkiet med frukost. sen köpte vi lunch och åt på rummet och åt middag ute. vet inte vad det kostade  i fickpengar...

men aldrig resan på krita, gud va trist att betala  i efterskott för en resa man redan gjort.

kolla på fritidsresor där har dom familjefynd och dom resorna är superbra pris på och ni kanske hittar nåt som passar er. ni hinner ju spara ihop till sommaren om ni snålar in på lite grejer nu.

• Fru Draken

Spara ihop
    Spara varje månad och om och när ni får skatteåterbäring så lägger ni de pengarna till resekassan med. Eller en del av det.
    Att låna till en resa känns inte smart alls. Betala ränta på en upplevelse som redan är upplevd.. Istället för att plocka in ränta på pengar ni sparar till en upplevelse.
    Man måste inte göra allt roligt "nu på en gång" Att spara och planera inför en stor resa är en del av den.
    Just nu ser vår familj fram emot en resa vi ska göra om 1 år.  och det är helt underbart.
    När vi kollar ut genom rutan och ser all snö, is och allt det gråa så kramar vi om varandra och säger- tänk om ett år! Då är vi i Thailand... Så mår man braaaaaa.

• Druantia
    Anonym (råd?) skrev 2011-03-04 11:11:43 följande:
    nej nej, kredit skulle jag aldrig ta. Jag undrade mer hur andra gör :) Antingen betala kontant eller inte åka på resa.
    Ah mkt klokt! :D
  • mannen från Backbyn

Undvik sesongveckorna, då blir det mycket billigare.
    Totalkostnaden beror på om ni äter ute eller lagar ni maten själv.

Det behöver inte vara mycket dyrare att åka utomlands (typ Mallorca och Costa del Sol) jämfört med tågbiljetter och övernattningar på hotell här hemma.

Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • memlan

Vi sparar till våra resor.
    I april ska vi t.ex. åka till Barcelona, flyger med Ryanair kostar drygt 4000 för hela familjen (2vuxna, 2barn) sedan bokade vi familjerum på ett hotell i stan kostar 150-300euro/natt. Vi är borta lö-on. Visst kostar det att resa men inte behöver det handla om fantasisummor. Restresa är också ett bra tips, och att hålla ögonen öppna efter olika erbjudanden. Resan blir vad man gör den till. Man kan resa och uppleva mycket för inte så mycket pengar.
    Hoppas att ni snart sparat ihop till en härlig semesterresa.

• Anonym (spara)

Vi har en stående överföring på 1000 kronor i månaden till ett sparkonto, som vi har öronmärkt för resor. Då har vi sparat ihop 24 000 på två år. Och vi åker utomlands ungefär vartannat år. Sen kanske nån resa till fjällen vartannat eller vart tredje år. Vi åker inte på semester för mer än vad vi har råd med. Har vi inte råd (=sparat ihop pengar) så stannar vi hemma och har "hemester" på badstranden.

• mikroE

Sparar ihop pengarna till resan. Se över era utgifter och gör en automatiskt överföring varje månad så glömmer du de pengarna för du ser dem aldrig. Vips har du fått ihop en hel del utan ens anstränga dig. Pedagogiskt så tror jag även att det är bra att göra medvetet sparande också så du kan få tillfredsställelsen att lägga undan pengar som du skulle ha bränt på något skit till något bättre som du vill göra även om det bara är 100 kr.

• Anonym (Spara)

Vi sparar till resor och annat som vi vill ha.

Igår när jag och maken satt och tittade på Lyxfällan så räknade vi lite på vad vi sparar in på varje månad.

Vi tar alltid med oss matlåda, det sparar oss ca 2500 kronor i månaden (i stället för att äta lunch på jobbet)
    Vi storhandlar på Willys, vilket sparar oss ca 1000 kronor i månaden (jämfört med att handla på Coop eller ICA)
    Vi äter inte ute så ofta som vi skulle kunna vilket sparar oss ca 2000 kronor månad (jämfört med om vi skulle äta ute 2 ggr månad)
    Vi fikar hemma, vilket sparar oss ca 500 kr månad (jämfört med om vi skulle fika ute 1 gång vecka)
    Vi går ut väldigt sällan, vilket sparar oss ca 1500 kr månad (jämfört med om vi skulle gå ut 1-2 ggr månad).

Detta blir för vår del sparar det oss 7500 kronor månad på saker som vi inte ens saknar speciellt mycket.

Ni har säkert andra saker som ni kan spara på om ni vill få ihop pengarna lite fortare.

• Anonym

Självklart betalar vi kontant! Vi får bara ut 8 000kr mer än ni i månaden och sparar ihop till en vecka i tex grekland på 3-4 månader.

Svar på tråden Har vi råd att åka utomlands?