• Superheromum

Kan jag få lärarlegitimation??

1994 blev jag färdig lärare och fick jobb i början av januari 1995. Jag jobbade till terminsslutet dec 1995.Tyvärr brydde jag mig aldrig om att ta ut mitt examensbevis eftersom det aldrig var någon som frågade efter det. Efter mitt lärarjobb då 1995 halkade jag in på en annan bana och har inte jobbat som lärare efter det (även om jag faktiskt har velat så har det av olika själ inte blivit så). när jag hörde av mig för ca 4 år sedan till mitt universitet för att få mitt bevis så sa de att det inte gick, det var för sent.

Nu är det så att det diskuteras en lärarlegitimation. Kan jag få den eller måste jag plugga något eller så för att få den?

• Svar på tråden Kan jag få lärarlegitimation??
  • Philippa

Du måste ha ditt exmensbevis i första hand....

• Superheromum
    Philippa skrev 2011-03-04 11:18:00 följande:
    Du måste ha ditt exmensbevis i första hand....
    Men trots att jag har klarat alla kurser i tid och de gladeligen kan skriva ut detta som ett dokument så fick jag inget examensbevis. Så då är det alltså kört för mig? 
  • Philippa
    Superheromum skrev 2011-03-04 11:20:50 följande:
    Men trots att jag har klarat alla kurser i tid och de gladeligen kan skriva ut detta som ett dokument så fick jag inget examensbevis. Så då är det alltså kört för mig? 
    Ingen aning.... fråga universitetet igen....
  • Mint

Varför är det kört? Har man kurserna så har man .. eller?

• Philippa
    Mint skrev 2011-03-26 08:08:03 följande:
    Varför är det kört? Har man kurserna så har man .. eller?
    Kurserna ja.. men inte examensbeviset....
  • Mint
    Philippa skrev 2011-03-26 13:29:03 följande:
    Kurserna ja.. men inte examensbeviset....
    Varför är det kört att få examensbevis?
  • Kazeer

På Lunds Tekniska Högskola måste man ta ut examen inom 10 år efter antagningen. Har det gått längre tid än så krävs ett individuellt beslut av utbildningsnämnden i varje enskilt fall för att man ska kunna få ut examen.

Det kanske är så överallt...?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SweetNilam
    http://www.skolverket.se/sb/d/4444

Vem kan ansöka om lärarlegitimation?

Svar: Befintliga lärare som har genomgått en lärarutbildning, har en lärarexamen och har tjänstgjort i minst ett år på heltid kan ansöka om legitimation. Befintliga förskollärare som har genomgått en förskollärarutbildning, har en förskollärarexamen och har tjänstgjort i minst ett år på heltid kan ansöka om legitimation. Man kan ansöka om lärarlegitimation eller förskollärarlegitimation. För nya lärare/förskollärare med examen från och med den 1 juli 2011 krävs att man genomgått ett godkänt introduktionssår och har lämplighetsintyg från rektor/förskolechef innan man kan ansöka om legitimation.

Om man för närvarande inte arbetar som lärare men har en lärarexamen kommer man då att kunna ansöka om en lärarlegitimation?

Svar: Ja, så länge man har arbetat i minst ett läsår

Vilken dokumentation bör bifogas en ansökan om legitimation?

Svar: 
    1. Examensbevis för avslutad lärar- eller förskollärarutbildning.
    2. Ett tjänstgöringsintyg som omfattar arbete på heltid under minst ett läsår.

Svar på tråden Kan jag få lärarlegitimation??