Abort.. Var,när,hur??
Vart ringer man om man ska göra en abort i Borlänge/Falun området?? Hur låg tid tar det innan man får en tid?
Tacksam för snabba svar...
Vart ringer man om man ska göra en abort i Borlänge/Falun området?? Hur låg tid tar det innan man får en tid?
Tacksam för snabba svar...
Kvinnokliniken
Det beror helt på vart du bor, hur gammal du är samt vilken vecka du är i.
När jag var 18 år genomgick jag en sen abort i v.14+1 på Falu lasarett. Beslutet om aborten tog jag i v.13+1 när jag var på ungdomsmottagningen i Smedjebacken (där jag kommer ifrån). Barnmorskan ringde då direkt till Falun och jag fick komma dit i v.13+3 för konsultation samt VUL. Alltså TVÅ DAGAR efter att jag beslutat mig för att göra abort.
I v.13+5 gjorde jag ännu ett besök på lasarettet då det var dags för pillret som skulle avstanna graviditeten. Ytterligare två dagar senare gick jag komma dit och det var då aborten genomfördes. Min förlossning.
Det tog alltså en vecka från att jag tog beslutet till aborten var genomförd. Anledningen till att det gick så pass snabbt berodde dock på att jag var så långt gången, så det beror helt på vilken veckan du är i.
Jag ringde abortrådgiving i det länet jag bor i. Allt gick väldigt fort, eftersom jag snart skulle ligga på gränsen mellan att "bara" behöva genomgå medicinsk abort och skrapning. Jag tror det var inom samma vecka jag ringde och beställde tid så fick jag komma dit, två dagar efter rådgivning fick jag dom första tabletterna, två dagar senare var jag inne och fick tabletterna som skulle driva ut det.