• SunshineS

Ny kontantkortstelefon med gammalt sim-kort, hur funkar det?

Funderar på att köpa en telefon till min kära sambo i julklapp. Min fråga är alltså, om man köper en mobiltelefon med kontantkort, t.ex comviq, kan man då använda sitt "vanliga" simkort som också är comviq eller är man tvungen att använda det nya kontantkortet? Jag vill ju inte att han ska behöva byta telefonnummer och strula till allt bara för att han ska få en ny mobiltelefon av mig...

Nån som vet?

• Svar på tråden Ny kontantkortstelefon med gammalt sim-kort, hur funkar det?
  • Vill Bli Tre

ja du kan använda de gamla kortet.. om kortet inte är för gammalt.. då kan ni få ett nytt kort med samma n ummer
    och om de e tex en 3G telefon ni köper så måste ni nog fixa ett nytt kontantkort med samma nummer som innan,,

min man har haft sitt kort i flera år, och i sommras fick han en ny LG telefon.. o kortet funkade inte som de skulle.. men de va bara o byta till ett annat kort.. utan o behöva byta nummer

• Kami74

Jag har alltid kvar mitt gamla simkort...då jag behåller mitt nummer. Tänk bara på vad han har för abonnemang nu, då telefonen du köper är låst 1 år (om du inte ska betala massor extra) till ett visst företag. Bara det är samma ska det gå bra...om han inte har en urgammal telefon och det gamla sim kortet (det stora), då måste han byta det bara
    Lite vimsigt, hoppas du fattar vad jag menar

• SunshineS

Tror att jag fattar.

Idag har han ett comviqabonnemang, inte kontantkort. Men som jag har fattat det så kan jag alltså köpa en ny telefon med comviqkontantkort och han kan fortfarande använda sitt gamla abonnemang i den nya telefonen?
    Det är väl så det funkar..?

Hur mycket brukar det finnas på ett kontantkort?

Tack för att ni tar er tid och försöker förklara för en vimspanna som mig...;)

• Isfjord

Är den låst kan han köra ett annat comviq kontantkort, kanske även andra comviqkort. Men det är bäst att kolla.
    Han kan utan problem behålla numret ändå, jag har hattat mellan kontant och abonemang, Telia och Comviq hit och dit. Och behållit samma nummer i många år. De säger ofta att det kostar 200-350kr att behålla numret, men de har nästan alltid kampanjer där de bjuder på det. Jag har aldrig betalat för att behålla numret.

Är nuvarande kortet gammalt bör han i varje fall beställa ett nytt. Nyare telefoner har snabbare processor och äldre kort kan totalhaverera i en ny nalle, de hinner inte med telefonen. Då tappar du all information på kortet

• Madge

Jag hade ett comviq kontantkort. Sen köpte jag en telefon med comviq kontant. Telefonen var operatörslåst till comviq under ett år. Var lite osäker på om jag skulle kunna använda mitt gamla, men det var nemas problemas. Däremot skulle jag kunna tänka mig att det blir problem om man har comvig nu och köper en telefon som är operatörslåst till telia.
    Men om du köper en telefon som är låst till comviq ska det väl inte vara några problem om man har comviq redan idag.

Man bestämmer själv hur mycket som finns på ett kontantkort, det är tomt när man får det och sen får man ladda på själv.

Svar på tråden Ny kontantkortstelefon med gammalt sim-kort, hur funkar det?