• Anonym (n)

Är det farligt att tex tugga alvedon?

Jag har supersvårt att svälja tabletter och ibland tuggar jag dom istället eller krossar. Alvedon tex om det inte finns brus tillgängligt. Min undran är om det är dåligt på något vis att tugga istället eller krossa tabletterna istället för att svälja? Gör likadant med min antideppmedicin.

• Svar på tråden Är det farligt att tex tugga alvedon?
  • iggelpiggel

Jag har samma problem kan inte svälja tablette hela oavsett vad det är tabletter så hemma har jag alltid brus alvedon
    Men så är det ju så att vissa tablette får man inte krossa utan det ska sväljas hela och det finns en poäng med varför det är så och det är att kroppen ska ta upp medecinen i tabletten på en viss tid allså den versamma substansen i tabletten

När  jag måste svälja en sådan tablett så tar jag först lite bröd och innan jag sväljer så stoppar jag in tabletten i munnen så åker det ner

Har du provat detta??
    Din läkare kan upplysa dig om villka tablette du kan krossa

Lycka till

• Amazina

Men klarar du det?? Alvedon smakar ju värre än gammal bäver!

• Amazina

Tabletter som är ok att dela (med skåra, som tex Alvedon) kan du krossa...

• Villimey

Prata med din läkare om dina problem. En del mediciner ska lösas upp först i magsäcken och då blir det fel om man tuggar sönder dem. Om din läkare vet om problemet kan han ju skriva ut stolpiller eller flytande.

• Anonym (vera)

Jag tuggar alltid Alvedon, kan inte heller svälja helt. Har gjort det i samband med operationer och liknande och ingen i sjukvårdspersonalen har sagt att det är något farligt med det, mest har de grimagerat illa och tyckt synd om mig för att de är så äckliga att tugga.

• Anonym (n)

Så man kan generellt säga att tabletter som har skåra kan man krossa eller tugga? Om det inte står annat på förpackningen? Jag vet att endel ska man absolut inte tugga, jag tar nämligen omeprazol dagligen men den kan man ju h älla ut kornen i fil ex så länge man inte tuggar sönder kornen.
    Har provat det mesta, bröd, gröt osv. Fil går ibland.

• Anonym (n)

Jo jag är så van vid smaken så det går fin fint

• Anonym

Åh hur kan man med smaken av alvedon ens. Jag har också svårt att svälja tabletter, får kvälvningar jättelätt, kan knappt borsta tänderna. Så när jag försöker ta alvedon hinner den alltid lösas upp lite på tungan så att jag känner smaken och då spyr jag nästan och måste spotta ut den.

Så alvedon i tablettform har jag fått sluta med. Tacka vet jag ipren som inte löser upp sig om man har den i munnen en stund =)

• Anonym (vera)

Haha, jag är jättekänslig för smaker och lukter, att få i sig pencillin är en fasa men Alvedon funkar faktiskt för mig. Visst smakar det inte gott men inte så att jag får kväljningar heller. Tror jag vant mig eftersom jag tuggat dem i 40 år typ.
    Vad säger du TS?

• Anonym (n)

Anonym (vera) : jo jag håller med man vänjer sig. Finns värre tabletter än alvedon att tugga på om man säger så hehe.

• Jesper f

TS, men varför i allsin dar köper du inte syrup eller helt enkelt Stolpiller ( verkar dessutom oslagbart snabbt mot värken )? Slipper du problemen.

Enda problemet är med tabletter tex av depo format, dom ska lösas långsamt i tarmen, så trots att dom tabletterna finns med bryt-skåra, ska du absolut INTE tugga dom. Så att det finns en brytskåra är inget säkert råd. Bäst är alltid att fråga läkaren som skriver ut, eller apotekspersonalen.

• Bia 80

Håller med inlägg nummer 4.

Jag är amatör inom läkemdel men jag vet att många tabletter är designade för att lösas upp på ett visst sätt och utsöndra den aktiva substansen på ett särskilt sätt i tarmen. Kanske är paracetamol en stabil substans som klarar detta men du ska absolut rådfråga läkare eller på apotek! Det finns risk att du inte får den förväntade effekten annars... 

• Formfin

Prova svälj med filmjölk eller youghurt, det gjorde jag när jag var yngre och inte klarade av att svälja. Då kändes det inte alls när tabletten gled ner.

• Anonym (n)

Jesper: som jag skrev, oftast tar jag annan form men ibland behöver man en alvedon snabbt och kanske inte är hemma och då tuggar jag dom.

Funkar inte alltid med fil eller annat tyvärr.

• Anonym (vera)

Jag har som sagt var tuggat Alvedeon vid flera kirurgiska ingrepp och ingen har sagt något om det. Tabletter med filmöverdrag ska man dock inte tugga då de ska smälta i magen.

• Neko

Här finns en lista över de tabletter som rekommenderas att sväljas hela samt varför. Vissa har ingen annan orsak än att de smakar så illa. Vissa har viktiga orsaker som att det verksamma ämnet förstörs i munnen. Vissa är lite halvviktiga som att det finns en viss risk för svampinfektion i munnen om man tuggar. Men kolla här så vet du. Står inte läkemedlet med på listan så kan det i de flesta fall tuggas/krossas.

www.powdercrush.se/svaljeshela.pdf

Alvedon finns i formen av tabletter som smälter i munnen samt brustabletter så där finns knappast någon orsak till att man ska svälja hela. Men köp hellre sådana för de smakar inet lika hemskt =)

• Anonym (n)

Neko: Kanon! Tack. Ingen av mina mediciner fanns med där.

• Libbe7

Såg senast jag var på apoteket att det fanns någon som gav tabletten ett slags hölje som gjorde att dom var lättare att svälja. Det skulle kanske kunna vara något? Vet inga detaljer men ni kan väl fråga på apoteket eller googla om ni är nyfikna

• Pappa1970

Hej, produkten som Libbe7 nämnde heter MedCoat och finns på Apoteket. Verkar vara en ny grej. Min dotter har svårt att svälja och hon har testat det nu. Funkar faktiskt. drageringen gör tabletten hal så att den lättare slinker ned (och så smakar det gott Skrattande)

Svar på tråden Är det farligt att tex tugga alvedon?