• Hannah Graaf

    Hur vårdar man relationen när barnen kommer?

    Många par får problem under bebisåren när vardagen ändras. Det är inte konstigt för helt plötsligt blir man väckt flera gånger per natt, har lite tid över för dig själv, sexlusten trappas ner och hormoner rusar genom kroppen. Jag tror att enda räddningen är att våga ta tid för varandra. Det är lätt att man blir som två kollegor istället för ett kärlekspar. "Din tur att gå upp" och "jag gjorde vällingen igår natt" ekar i sovrummet.

    Jag hävdar att en harmonisk förälder ofta blir en bra förälder och en bra partner. Så därför vill jag slå ett slag för egentid som par. Du är ingen dålig förälder för att ni går och äter middag, går på bio eller bara gör något där ni är själva. Och vill du inte lämna ditt barn när de är vaket så vänta till när ditt barn sover. Har man inte någon som kan vara barnvakt i en timme så går det lika bra att mysa i hemmet när barnet sover.

    Att verkligen ta tiden för varandra istället för att låta tröttheten ta över. Tro mig, jag har velat sova många gånger men det är härligare att hitta varandra och sedan somna i varandras famn. Jag tror närhet håller glöden vid liv. Ju mindre närhet man upplever, desto mindre blir behovet. Det är också viktigt att man kommer ihåg och säga fina saker till varandra. Givetvis går det inte att ha fjärilar i magen livet ut men närhet och omtanke behåller ofta en trygghet i relationen. Att visa sin partner, man som kvinna, att denne inte är bortglömd. Så mitt tips är våga vara det paret ni en gång var och unna sig egentid. Eller vad tycker du?

    Kram

    /Hannah 

  • Svar på tråden Hur vårdar man relationen när barnen kommer?
  • jessi30

    Jag håller med dig Hannah. Det handlar omde små stunderna man kan få tillsammans. Jag och min sambo uppskattar den lugna stunden vi får i soffan när vår dotter sover, att bara få hålla om varandra och ha tystnaden som enda sällskap en stund. Sexlivet däremot har vi fått kämpa med ett bra tag sen vår dotter föddes och tack och lov så har jag en underbar sambo som aldrig pressar eller tjatar. När vi väl "får till det" så är det ju hur skönt som helst så det är ju precis det där när man ska komma till skott!!  Sexlivet blir faktiskt vad man själv gör det till egentligen. Det kan vara på kvällen när barnen lagt sig eller när de vilar middag (om man är hemma då förstås) Det blir nog allt för ofta att den ena väntar på att den andra ska initiativet och så ligger man där i sängen och tittar upp i taket.  Sen finns det inget bättre än att somna på sin älsklings bröst med hans fingrar som smeker ryggen.. Det är kärlek, ömhet och närhet på samma gång, och i ett förhållande är det det viktigaste som finns...

  • Hannah Graaf

    Hej Jessi30,

    Förstår precis vad du menar. Tror det är lätt att "tiita i taket" som du skriver. Därför tycker jag man ska göra det vi andra tillfällen när man inte förväntar sig det. Det blir lätt en pressad situation om man alltid väntar till sängdags. Tycker man kan våga göra det lite här och var och på olika tider på dygnet. Framför allt tror jag att man måste våga ta barnfri tid för varandra utan att känna sig som en dålig förälder. 

    Kram

    /Hannah 

  • jessi30

    Ja egen tid är viktig.. Och man ska absolut inte skämmas för att vilja ha det. Vi ringde svärföräldrarna som gladeligen tog vår dotter i lördags och hade henne till söndagen. Skönt för både oss och henne... Så nu har man ny energi till mer bus och har fått lite ensamtid med älsklingen :) Sen har du rätt i att det inte bara behöver bli "mys" i sängen när barnen lagt sig. Själv brukar vi passa på när dottern tittar på Playhouse Disney och äter glass!!  När lusten faller in så måsta man ju passa på :)

    Kram

  • ibo

    Skaffar barnvakt! Tror det är döden för en relation att inte kunna ta en bio eller gå ut och käka på tu man hand. Ett tips är att även skaffa barnvakt och boka in om man ska prata. Ett hett tips är att ta minst en gång om året ett snack om:
    - Vad var bra året som gick? För dig personligen och er tillsammans
    - Vad var mindre bra? För dig personligen och er tillsammans
    - Vad vill du ska hända inom ett år? För dig personligen och er tillsammans
    - Vad vill du ska hända inom fem år? För dig personligen och er tillsammans

    Kram / missi

Svar på tråden Hur vårdar man relationen när barnen kommer?