• Heroa

Nybliven mamma behöver tips och råd!

Nybliven förälder här! Helt underbart men skulle behöva lite tips Glad 

1. Vid blöjbyte börjar han oftast gråta vilket många gånger slutar i ren hysteri. När man sen tar upp honom slutar han ganska omdelebart. Men man måste ju byta! De ggr han ligger helt lugnt är efter natten när han fortfarande är trött och lite dåsig, ibland också om han är mätt och trött. Han bajsar ofta (är 8 dagar gammal) och amningen går bra, han äter flera ggr/dag och får i sig. Vad göra??

Han börjar bli lite röd och fått nån liten spricka i rumpan. Vi tvättar med tvättlappar/ vatten, vatten/olja och ibland med tvål men oftast utan tvål. Smörjer med bepanthen. Barnmorskorna på BB sa att bebisarna bara tycker det blir kallt och inte brukar njuta, att vi tvättar rätt osv. Vi har skötbädden i badrummet, där är det varmt och vi har en leksak hängande över men den tittar han inte på än.

2. Han bajsar ju många ggr/dag och nu börjar man känna lukten. Hur gör ni om ni känner att barnet bajsat men vill amma. Ammar ni först och byter sen eller tvärtom? Ofta somnar han ju efter amningen, känns inte så snällt att väcka han direkt då. Men byter vi innan amning blir han ju jätteledsen/arg.

3. Han pruttar massor vilket verkar "normalt" för på BB sa de inget och läkaren skrattade lite när han undersökte honom och han låg och fes Baby Oftast är han oberörd men så ibland grimaserar hela ansiktet, han drar ihop kroppen och gnyr och så kommer en rejäl fis eller bajs. Kan han ha ont i magen ibland när han inte vet vad han vill? Ibland skriker han bara, suger några tag börjar sprattla med hela kroppen och gråter. Sen plötsligt är det bra igen. Jag helammar, men det kanske är jobbigt för magen ändå?

Åh det är så fint att vara förälder, man vill ju inget annat än att de ska va nöjda hela tiden haha. Men jag känner mig ändå väldigt lugn och han går att trösta, än så länge har vi inte blivit frustrerade. Vi förstår ju att han inte vet själv, men eftersom man byter på honom hela tiden vore det fint om han slapp bli så upprörd.

• Svar på tråden Nybliven mamma behöver tips och råd!
  • Diablo

Jag hade försökt att byta så snabbt jag kunnat så att det inte blir så mycket gråt.
    Jag hade definitivt bytat innan amningen om han hade bajsat, jag bytar alltid direkt jag luktar om det är något i blöjan.
    Barn kan få mycket gaser i magen om man äter eller dricker mycket med socker i. Det finns massage man kan ge. Fis massage kallade vår barnmorska det.

Han är bara åtta dagar gammal. Han är inte van att bli bytad på och så vidare. Allt tar lite tid. Sjung lite för honom medans du bytar. Det är värre att  han blir röd i baken än att han gråter lite vid blöjbyte.
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • crazy mom
    Diablo skrev 2011-03-04 13:01:48 följande:
    Jag hade försökt att byta så snabbt jag kunnat så att det inte blir så mycket gråt.
    Jag hade definitivt bytat innan amningen om han hade bajsat, jag bytar alltid direkt jag luktar om det är något i blöjan.
    Barn kan få mycket gaser i magen om man äter eller dricker mycket med socker i. Det finns massage man kan ge. Fis massage kallade vår barnmorska det.

Han är bara åtta dagar gammal. Han är inte van att bli bytad på och så vidare. Allt tar lite tid. Sjung lite för honom medans du bytar. Det är värre att  han blir röd i baken än att han gråter lite vid blöjbyte.
    Lycka till!
    Jag är helt inne på samma linje.

Det är bra att smörja rumpan med "Inotyol"  - finns på apoteket och är helt oslagbar!!! (kan man även ha på plitor och andra torrfläckar och rodnader)
  • AnnelieE

1.
    Vi fick rådet att byta trots gråt, då barnet behöver bytas på och det går över när man är färdig. Han vänjer sig. Vår dotter tyckte inte alls om att bli bytt på, men efter ett par veckor lugnade hon ner sig och när hon började få ögonkontakt blev det betydligt roligare för henne.

Jag skulle sluta tvätta med tvål omedelbart. Små barnrumpor mår bäst av att bara tvättas med olja eller med mild tvättkräm som finns på apoteket. Tänk på att vatten torkar ut så smörj honom med olja eller salva efteråt. Låt honom även ligga och lufta rumpan minst en stund varje dag. Vi har ett badlakan på en bit plastad frotte i sängen där hon får ligga och lufta. Ibland när hon är vaken och man kan roa henne lite, men annars även när hon sover. Se till att bebisen har något på sig på överkroppen och täcke som det inte gör något om han kissar på.

2.
    Vet jag att hon bajsat eller blöjan är full i kiss byter jag innan amning. Barnet tömmer ofta tarmen (bajsar) när de äter. En reflex. 

3.
    Tänk på att bebisen kan få gaser av samma sak som du. Undvik lök, ärtor, böner och dylikt om han verkar ha ont i magen.

Sen vill jag bara säga att alla bebisar är olika och alla föräldrar är olika. Allt är väldigt nytt för er allesammans just nu och ni kommer att lära känna varandra bättre och bättre. Ni kommer att hitta en rytm som fungerar för er. Ta inte alla råd och rekommendationer som måsten. Fungerar något för er så fortsätt köra på det, även om inte alla andra gör så. Och tvärtom. Är det något ni inte känner fungerar som många andra gör, låt bli. Lita på er själva. Ni kan betydligt mer än ni tror.

Så länge bebisen verkar må bra och är nöjd behöver ni nog inte fundera så mycket.

Grattis till underverket och lycka till i fortsättningen! Glad 

• t0va

Sån var min son också i början, han verkade inte gilla att ligga på rygg så på skötbädden, vi provade att lägga en handduk under så det blev mjukare men jag tror inte det gjorde någon skillnad. Minns inte riktigt hur det var då. 

Att han gråter och fiser mycket kan vara allergi, men det kan också vara helt normalt. Min son kräktes massor förutom att han var väldigt gasig och han låg och vred sig och spände kroppen i båge. Kolik sa bvc men sen visade det sig att det var mjölkallergi. Men prova massage det lättade mycket för mitt barn, gjorde det vid bytena och då kanske blöjbytena känns bättre också.  

• Miss X

De vänjer sig vid att byta blöja, men visst gör de ont i hjärtat när de skriker så...

Jag skulle bytt innan amning så det är okej med en tupplur efteråt.

Verkar som det finns lite luft i magen på krabaten. Massera ofta magen lite försiktigt så brukar det pysa lite med jämna mellanrum + att många brukar fortsätta gilla att bli klappade på magen o blir lugna av det.

• Heroa

Tack för era svar, idag har det gått riktigt bra, han har mest gnytt lite. Vi har knappt använt tvål, bara nån gång, annars varmvatten i en skål där jag häller i olja (häller ut allt mellan varje gång). Men nu tog jag bort vattnet och har använt torra tvättlappar med babyolja på och tvättat med. Sen liksom "klapptorkat" väldigt mjukt och sen satt på blöjan. Jag trodde nog inte att de skulle bli röda så snabbt, men det gäller väl att lufta ofta. Deras lilla rumpa är väl känslig och så plötsligt ska den stängas in i blöjor.

Men ja, han är bara drygt en vecka och allt är nytt så det blir ju bättre. Men som Miss X skrev, det svider i hjärtat när han gallskriker.

• ElsaT

Om han redan är röd om rumpan kanske du ska testa ett annat blöjmärke? Vissa barn kan vara känsliga för en del blöjor så testa flera märken
    Om du har möjlighet så skölj honom under rinnande ljummet vatten i handfatet, det är snällare mot huden än tvättlappar.

Svar på tråden Nybliven mamma behöver tips och råd!