• Rödbetan

    Kan alla symptom förklaras med skengraviditet?

    Jag undrar om alla gravsymptom man kan ha kan relateras till inbillning/skengraviditet? Det kanske är så, men jag tänker att det borde vara skillnad på symptom och symptom. Vad tror ni?

    Jag har inte alla nedanstående (men tar mig friheten att spekulera kring dem)
    Att ha ömmande bröst kan ju relateras till pms, men då är frågan hur länge man kan ha pms?
    Större och mörkare bröstvårtor/knottriga bröstvårtor: inbillning, dvs att brösten inte alls förändrats men man ser det ändå. Finns andra förklaringar?
    Tröttheten: kan ju ha tusen andra förklaringar
    Halsbränna: kan man ju inbilla sig, kan bero på något man ätit eller så men det brukar ju vara övergående. Så om man har halsbränna jämt (och inte haft tidigare) tycker jag det är mysko.
    Illamående: magsjuka såklart, men inte under längre tid. Inbillning, att man tror att man mår illa
    Molvärk i tjejmagen: kan vara inbillning (om det inte känns tydligt och väldigt ofta). Kan bero på att man har ÄL/pms, men frågan är hur länge man kan ha känningar av sådant?
    Värk i rygg/höft/ljumske: vad kan det bero på att man har ont i alla tre delar samtidigt? Pms kanske (men hur länge?)
    Uppleva känslan av att det drar/sticker och ilar i nedredelen av magen (skiljer jag på från molvärk, jag tycker inte att känslan är samma): kan bero på pms, men hur länge?
    Utebliven mens: ja inget gravsymtom i praktiken, eftersom cykler och "förmåga" att få mens varierar.

    Det finns såklart massa fler, men det var dem jag kom på
    Tror ni att kroppen kan framställa alla ovan nämnda gravsymptom, dvs att man faktiskt har symptomen (ingen inbillning) men att man ändå inte är gravid? Jag själv har alltid varit skeptisk till förklaringar av typen "slappna av så ska du se att det kommer gå vägen" osv. Dvs att man med tankekraft kan påverka kroppen på det sättet. Kanske kan man det till viss del, men inte hur mkt som helst. Men där tycker vi säkert väldigt olika. Vore intressant att veta vad du tror.

  • Svar på tråden Kan alla symptom förklaras med skengraviditet?
  • Diablo

    Jag tror att man inbillar sig symptomen för att man så gärna vill vara gravid. Någonstans har jag läst att skengraviditet är en typ av mental störning. Och inte bara att man inbillar sig att man är gravid. Att det är stor skillnad. Men jag kan vara helt fel ute, men någonstans har jag för mig att jag läst det! Vist alla kan gå och känna efter och tycka att vist är jag trött nu, och vist har jag ont i brösten men från detta till att faktiskt vara skengravid är ganska långt.
    Själv har jag alltid kännt på mig när jag varit gravid, långt innan jag testat mig. Men aldrig på grund av några av symptomen som du nämnt, de har kommit långt senare. Flera veckor efter gravtestet.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Rödbetan
    Diablo skrev 2011-03-04 13:09:51 följande:
    Jag tror att man inbillar sig symptomen för att man så gärna vill vara gravid. Någonstans har jag läst att skengraviditet är en typ av mental störning. Och inte bara att man inbillar sig att man är gravid. Att det är stor skillnad. Men jag kan vara helt fel ute, men någonstans har jag för mig att jag läst det! Vist alla kan gå och känna efter och tycka att vist är jag trött nu, och vist har jag ont i brösten men från detta till att faktiskt vara skengravid är ganska långt.
    Själv har jag alltid kännt på mig när jag varit gravid, långt innan jag testat mig. Men aldrig på grund av några av symptomen som du nämnt, de har kommit långt senare. Flera veckor efter gravtestet.
    Intressant! Så du tror inte alls att man kan ha tidiga (riktiga) symptom? Eller? Men du har heller inte haft graviditetssymptom förrän flera veckor efter gravtestet? Men de som haft tidiga symptom och plussat, har de då bara inbillat sig? Jag tror att det händer mkt i kroppen när man blir befruktad och att omställningen kan ge symptom. Hur mkt eller hur lite tror jag kan vara individuellt såklart. Jag har massa kraftiga symptom hela tiden och har haft sedan två dar efter ÄL ungefär. Är nu i v 7 (om jag skulle vara gravid) annars BIM +19, kan inte säga att jag är galet inställd på att jag ska vara gravid (eller att det måste ta sig nu) eftersom vi precis börjat försöka. Just nu önskar jag mest att min mens ska komma så att jag med säkerhet vet att jag inte är gravid och att vi kan börja försöka (låter kanske konstigt?). Ovissheten är minst sagt jobbig. Om mensen kommer vet jag ju iaf att jag inte är gravid.
  • Diablo
    Rödbetan skrev 2011-03-04 14:15:38 följande:
    Intressant! Så du tror inte alls att man kan ha tidiga (riktiga) symptom? Eller? Men du har heller inte haft graviditetssymptom förrän flera veckor efter gravtestet? Men de som haft tidiga symptom och plussat, har de då bara inbillat sig? Jag tror att det händer mkt i kroppen när man blir befruktad och att omställningen kan ge symptom. Hur mkt eller hur lite tror jag kan vara individuellt såklart. Jag har massa kraftiga symptom hela tiden och har haft sedan två dar efter ÄL ungefär. Är nu i v 7 (om jag skulle vara gravid) annars BIM +19, kan inte säga att jag är galet inställd på att jag ska vara gravid (eller att det måste ta sig nu) eftersom vi precis börjat försöka. Just nu önskar jag mest att min mens ska komma så att jag med säkerhet vet att jag inte är gravid och att vi kan börja försöka (låter kanske konstigt?). Ovissheten är minst sagt jobbig. Om mensen kommer vet jag ju iaf att jag inte är gravid.
    Man kan nog ha riktiga symptom, men jag tror att långt ifrån alla har det. Men vad vet lilla jag Men håll med om att många inbillar sig att nu är de gravida för att de har en hel bunte symptom och sedan får de negativt på stickan.
    Jag är/ har varit gravid fyra gånger och alla gångerna har jag vetat om att jag varit gravid. Fråga mig inte varför men något har varit annerlunda, jag kan inte sätta fingret på det, men jag har vetat lika säkert som plusset på stickan!
    Men sedan kan symptomen komma och gå under graviditeten och det är ju helt normalt.
    Har man tur behöver man inget vett!
  • NovemberBarn

    Jadu, det där är väldigt intressant.
    Jag va själv "skengravid" förra månaden.
    Va helt övertygad om att ja va på smällenSkrattande men icke!
    men vad berodde alla symptom på? Hmm..
    jag tror oxå att man kan inbilla sig för att man så gärna vill,
    sen kanske det oxå kan va så att bara för att man försöker bli gravid
    så känner man efter extra noga. Man kanske har lite symptom varje månad
    innan mens men inte tänker på det för att man inte försöker just då..?
    vad vet jag, men intressesant (och irriterande) är det iallafall.

  • Rödbetan
    NovemberBarn skrev 2011-03-04 16:59:59 följande:
    Jadu, det där är väldigt intressant.
    Jag va själv "skengravid" förra månaden.
    Va helt övertygad om att ja va på smällenSkrattande men icke!
    men vad berodde alla symptom på? Hmm..
    jag tror oxå att man kan inbilla sig för att man så gärna vill,
    sen kanske det oxå kan va så att bara för att man försöker bli gravid
    så känner man efter extra noga. Man kanske har lite symptom varje månad
    innan mens men inte tänker på det för att man inte försöker just då..?
    vad vet jag, men intressesant (och irriterande) är det iallafall.
    Visst är det! Sen är det ju så svårt att jämföra också, det någon känner varje månad innan mens har andra aldrig känt. För mig är det väl så att jag aldrig haft så här mkt känningar, så länge. Skulle gärna va skenis om det bara handlade om veckan innan mens. Men nu är jag inne på femte veckan, så det börjar sannerligen bli tröttsamt Påfrestande psykiskt, påverkar mig mer än jag vill inse, exempelvis på jobbet. Har som tur är ett kontorsjobb, men jobbigt även om man sitter på en stol. Försöker tänka bort det men vet inte om jag lyckas så bra haha.
  • Freeja

    Hur gick det med dina symptom? Försvann de, och isf hur lång tid tog det? Såg att det är en gammal tråd men är själv i liknande situation så vill bara veta att det finns ett slut.

Svar på tråden Kan alla symptom förklaras med skengraviditet?