• avilo

Hur få krispiga potatisklyftor i ugnen?

Tack till alla er som svarar!{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 13:18
    Vad har ni för potatissort till klyftpotatis?

• Svar på tråden Hur få krispiga potatisklyftor i ugnen?
  • Fidelis ad urnam

Jag kokar upp vatten och har i klyftorna i det kokande vattnet i ca 5-7 minuter.
    Sedan har jag i olja i grytan och rör om, lättare att få alla klyftor täckta med olja då.
    Sedan ut på en lättsmord plåt, salt och krydda och in i ugnen.
    Då blir det krispiga.

• crazy mom

Jag brukar köra mina i 200grader, tid varierar då det tar olika tid på olika sorter. Jag lägger klyftpotatisen på bakplåtspapper i form eller plåt.  När de är genomstekta drar jag på värmen de sista minuterna - då blir dom krispiga =)

• Spexig
    crazy mom skrev 2011-03-04 13:15:53 följande:
    Jag brukar köra mina i 200grader, tid varierar då det tar olika tid på olika sorter. Jag lägger klyftpotatisen på bakplåtspapper i form eller plåt.  När de är genomstekta drar jag på värmen de sista minuterna - då blir dom krispiga =)
    Samma här.
  • YokohamaNr2
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-04 13:14:36 följande:
    Jag kokar upp vatten och har i klyftorna i det kokande vattnet i ca 5-7 minuter.
    Sedan har jag i olja i grytan och rör om, lättare att få alla klyftor täckta med olja då.
    Då blir det krispiga.
    Precis så gör jag med! funkar skitbra
  • crazy mom
    YokohamaNr2 skrev 2011-03-04 13:19:12 följande:
    Precis så gör jag med! funkar skitbra
    Orka Flört
  • Neelah
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-04 13:14:36 följande:
    Då blir det krispiga.
    Så gör jag också!
    Följ dina drömmar var de än leder
  • enlitenbitkaka

Använder fast potatis, klyftar dem med skalet på, lägger dem i ugnsplåten, ringlar över olivolja och in i ugnen på 225 grader. Sen rör jag bara om 1-2ggr under tiden. Blir ALLTID krispiga.

Gravid med BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • crazy mom

Alla olika sorter, ofta blandar jag upp med morötter, sötpotatis, rödbetor och andra rotfrukter samt pressad vitlök häller olja lite vinäger samt salt och peppar över. Nice!

• karet

Jag klyftar fast potatis, med skal. Lägger dem i en bunke, häller över olja, kryddor (sambal, vitlök, peppar, salt, rosmarin) och lägger över locket och skakar rejält.
    Sen ställer jag dem på bakplåtspapper på gallret. Som båtar typ.

Grillar i ugnen i 225 grader tills de ser färdiga ut. Ca 15-20 min.

• lia76

Jag kokar dem lite innan sen har jag in dem på en plåt. Strax innan de är klara så har jag på "grill" i ugnen. perfekt.

Har en bror som är kock

(=
  • Åssi

De sista 5 minuterna sätter jag på grill-effekten.

• mosterYster
    crazy mom skrev 2011-03-04 13:19:56 följande:
    Orka Flört
    Man kokar för att få ur stärkelsen, den går det mkt fortare i ugnen också.
  • Scaniamamma

klyftar fast potatis oftast rödskalig, lägger dom på en plåt, ringlar över olivolja, flingsalt och timjan antingen färsk el torkad funkar lika bra. sen in i ugnen 225grader tills dom blir lite gyllene i färgen men ca 35-40min.

Svar på tråden Hur få krispiga potatisklyftor i ugnen?