Hur få krispiga potatisklyftor i ugnen?
Tack till alla er som svarar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 13:18
Vad har ni för potatissort till klyftpotatis?
Tack till alla er som svarar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-04 13:18
Vad har ni för potatissort till klyftpotatis?
Jag kokar upp vatten och har i klyftorna i det kokande vattnet i ca 5-7 minuter.
Sedan har jag i olja i grytan och rör om, lättare att få alla klyftor täckta med olja då.
Sedan ut på en lättsmord plåt, salt och krydda och in i ugnen.
Då blir det krispiga.
Jag brukar köra mina i 200grader, tid varierar då det tar olika tid på olika sorter. Jag lägger klyftpotatisen på bakplåtspapper i form eller plåt. När de är genomstekta drar jag på värmen de sista minuterna - då blir dom krispiga =)
Använder fast potatis, klyftar dem med skalet på, lägger dem i ugnsplåten, ringlar över olivolja och in i ugnen på 225 grader. Sen rör jag bara om 1-2ggr under tiden. Blir ALLTID krispiga.
Alla olika sorter, ofta blandar jag upp med morötter, sötpotatis, rödbetor och andra rotfrukter samt pressad vitlök häller olja lite vinäger samt salt och peppar över. Nice!
Jag klyftar fast potatis, med skal. Lägger dem i en bunke, häller över olja, kryddor (sambal, vitlök, peppar, salt, rosmarin) och lägger över locket och skakar rejält.
Sen ställer jag dem på bakplåtspapper på gallret. Som båtar typ.
Grillar i ugnen i 225 grader tills de ser färdiga ut. Ca 15-20 min.
Jag kokar dem lite innan sen har jag in dem på en plåt. Strax innan de är klara så har jag på "grill" i ugnen. perfekt.
Har en bror som är kock
De sista 5 minuterna sätter jag på grill-effekten.
klyftar fast potatis oftast rödskalig, lägger dom på en plåt, ringlar över olivolja, flingsalt och timjan antingen färsk el torkad funkar lika bra. sen in i ugnen 225grader tills dom blir lite gyllene i färgen men ca 35-40min.