• Mammsing

panik!! pannacotta

Hej, det är så att jag ska bjuda några på middag ikväll och jag hade tänkt göra pannacotta till efterrätt vilket jag aldrig gjort förr! Och nu undrar jag, hur ska pannacottan kännas efter man lagt i gelatin bladen? Min var helt rinnig, ska den vara så? Eller har jag lagt i för lite gelatin blad (la i 2 stycken) snälla hjälp mig, annars är efterrätten förstörd. Obestämd

• Svar på tråden panik!! pannacotta
  • Lindreas

Oj, jag vet inte! Jag brukar alltid göra med gelésocker, det är superlätt och har inte misslyckats hittills. Men när jag använder det och häller upp smeten så är den väldigt rinnig fortfarande, den stelnar i kylen sen. Följde du receptet så borde det ju stämma!

• kmp

Den är alldeles rinnig när du lagt i bladen.
    Det tar tre-fem timmar i kylen innan den stelnat.

Lycka till.

• cii

Ja den ska vara rinnig när du häller upp den i glasen. Den stelnar efter några timmar i kylen. Men till 4 portioner brukar jag ha 3 gelantinblad. Minns inte hur många det står i boken.

• Sugarpaste

Fast den är rinnig tills den stelnar i kylen. Du har ju smält gelatinen så nu tar det ju tid innan den stelnar...

• Zimlis

Den är flytande tills den stelnat i kylen - så ingen panik.

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • humma

Jo, den är rinnig när du ställer in den. Inte som mjölk men inte fast alls.

• Sugarpaste
    Veritas18 skrev 2011-03-04 13:25:25 följande:
    Den ska inte vara rinnig. Den ska vara samma konsistens som puddingen. Vad står det i receptet?

Hittade denna:

www.recepten.se/recept/pannacotta.html
    öhhh, nej. Har du gjort pannacotta någon gång. Den ÄR rinnig tills den har stelnat.
  • Zimlis

Om du hade haft i 10 gelatinblad så hade den vart rinnig ändå - gelatinbladen är ju smälta.
    Men med 10 gelatinblad hade nog inte konsistensen blivit så rolig när den stelnat

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Mammsing

Okej tack alla! Jag hoppas att det blir så då, den ska vara klar till halv 8 så den har ju ett tag på sig som tur, jag följde detta recept http://receptfavoriter.se/recept/pannacotta.html Glad trodde det var nånting fel asså, trodde att den skulle kännas lite mer fast på en gång.

Svar på tråden panik!! pannacotta