• Anonym

Elräkning på 16 000 kronor för en liten hyrestvåa....

Jag är helt knäckt, behöver era råd och stöd.
    Sitter här som en liten barnrumpa och gråter, vi betalar en månadsavgift på 1500 kr till våran hyresvärd för elen.. Vi har kallhyra.

En gång om året läser dom av elmätaren och man får betala det man förbrukat utöver det, förra året fick vi tillbaks på elräkningen men detta året fick vi en räkning på 16 tusen :s

Hur fan är detta möjligt??

Våra fönster och våran spisfläkt drar in massor med kallluft, vi har ringt om detta till våran hyresvärd flera ggr under detta året och dom har bara skrattat bort problemet och ingen har tittat eller gjort koll på våra fönster. vi har haft elementen i botten hela vintern..
    visst vi har disk och tvättmaskin men endå kan det verkligen dra såhär mycket??

min fråga är om man kan kräva att dom drar ner elräkningen om vi kan bevisa att fönstren och takfläkten drar in massa kall luft??

denna räkning skall vara betald om 2 veckor, har inte äns 16 tusen totalt.
    Jag är ett vrak, snälla någon hjälp...

Lägenheten är på 65 kvm

• Svar på tråden Elräkning på 16 000 kronor för en liten hyrestvåa....
  • h8him

Att ni skulle ha en årlig elkostnad på 34 000 kronor för en 2:a på 65 kvm är inte möjligt. Läser ni aldrig av elmätaren själva? Något måste ha blivit ordentligt fel.

• MattiasFru

Ja alltså det har ju varit en kall vinter och är det så att ni lite varje månad förbrukat mer el än dom 1500 plus att ni nu under vintern förbrukat betydligt mer så låter det ju ganska logiskt och då finns det nog inte så mycket att göra. Det enda som slår mig är väl om dom har läst av fel på något sätt, för det låter ju som mycket pengar faktiskt. Eller att ni kan få göra en avbetalningsplan om det inte löser sig på annat sätt. Och så hade jag om jag vart du sett till att dom börjar läsa av elmätaren en gång i kvartalet ellet nåt så att ni slipper såna här jätteräkningar i framtiden! Har du en privat hyresvärd?

• Anonym

vi har ringt till elbolaget men vi har tydligen inte rätt att veta hur mycket el vi har förbrukat dety är tydligen sekretessbelagt och endast hyresvärden som får veta eftersom han står på avtalet...

• Catti41

Nu hänger jag inte med.
    Betalar ni redan 1500 kr till hyresvärden för elen.  Och därtill betalar ni för uppvärmningen?? Eller betalar ni 1500x12, sen läser de av elen och ni får betala ev mellanskillnad?  VEM läser av elmätaren? Hyresvärden, eller elbolaget? Vem fakturerar er sedan, hyresvärden eller elbolaget?

Så ni har betalat 18000 och ska nu betala ytterligare 16000? Eller?

Det låter som en dålig deal oavsett. Och ett väldigt märkligt formulerat kontrakt.

Jag hoppas du är med i hyresgästföreningen. Det är läge att kontakta dem, även om du borde gjort det för att få hjälp med att få en vettigare uppgörelse med hyresvärden.

Är det elbolaget som fakturerar de 16000 så kan du ju inte kräva något, mer än att be om en kontrollmätning och att de läser av mätaren oftare och att ni får räkningen uppdelad.

Är det hyresvärden som fakturerar så är det bäst att prata med Hyresgästföreningen om hur ni ska agera.

• Madridmamma
    Anonym skrev 2011-03-04 15:09:40 följande:
    vi har ringt till elbolaget men vi har tydligen inte rätt att veta hur mycket el vi har förbrukat dety är tydligen sekretessbelagt och endast hyresvärden som får veta eftersom han står på avtalet...
    Nej, men så kan det inte vara! Självklart har ni rätt att kolla upp VAD ni betalar för!
  • Anonym

Jag hade sagt till värden att jag inte tänker betala en krona om jag inte får se mätningen själv.

Är ni den enda hyresgästen? Eller finns det fler lägenheter i huset? Vad har de då i så fall fått betala? Har man slagit ut kostnaden per kvadratmeter om ni delar mätare (ni har för övrigt rätt med en egen mätare om ni bor i hus med flera lägenheter).

Jag tycker också det verkar helt sjukt att ni skulle betala 2800 kr/månad för en så liten lägenhet. Det är mer än vi betalar för hela vårt hus 70 kvm och direktverkande el.

• Waldo
    Anonym skrev 2011-03-04 15:09:40 följande:
    Sekretessbelagt!?!
    Hahaha, ja då kan heller inte kräva in några pengar om dom inte kan presentera något underlag för fakturan

Eller menar du att det är hyresvärden som äger ert avtal?
    Har du inte skrivit på något eget avtal?
    Vem äger vad och vem äger rätten att fakturera vem och till vilka priser?
  • Anonym

ni kan alltid säga till elbolaget att får ni inte veta varför ni har så hög räkning pga att ni inte står på

avtalet så kan dom inte heller skicka räkning till er pga... ni står inte på avtalet!

Så vill de ha sina pengar så får de lov att berätta.

å sen kan du ju alltid höra om en avbetalningsplan... de brukar vara villiga att göra en sån, för det betyder ju att dom får sina pengar...

• Sundri

Det kan väl inte vara möjligt att göra av med så mycket på så liten yta??? det gör inte vi i vårt radhus på 140kvadrat och vi har torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin och massor med elektronik samt timer på vissa lampor som lyser ganska stor del av dygnet! Vad har ni som drar el? Är det en privat hyresvärd? Jag tycker det låter skumt men jag är inte så kunnig på området...

Svar på tråden Elräkning på 16 000 kronor för en liten hyrestvåa....