• Pedagog200701

Slickar på fleece

Min katt har mani att slick på fleecefiltar och liknande. Han kan hålla på jättelänge.
    Någon som vet varför? En del djur får ju för sig att göra sådant på saker för att de behöver ämnen som finns där i...

• Svar på tråden Slickar på fleece
  • Spexig

Våra katter gjorde oxå så! På allt luddigt, påskfjädrer, gosedjur, you name it! De slickade upp en tuss o sen sög de på den o trampade o kurrade. Vi tänkte att det var ett kattungebeteende (mjölktramp) de råkat behålla. Kanske tog vi dem för tidigt från mamman?

• Pedagog200701

Den tanken har slagit mig med... Någon form av regression när de myser? Men jag tog min katt i den åldern som rekomenderas...

• AnnelieE

Vår ena katt älskar plastpåsar och kan slicka på dem jättelänge. Helst såna där lite prassliga som man tar hem frukt i. Är också nyfiken på vad detta kan bero på. Han kanske bara tycker att det är mysigt med den glatta ytan. :)

• Mums02

Att tugga/slicka på saker kallas för Pica beteende. Många katter har detta beteende och vanligast att slicka på/tugga i sig är just olika tyger som ull eller fleece, papper och plast.

Googla pica beteende katt om du vill veta mer :)

Viktigast är att se till att katten inte kan äta det den har en förkärlek till. Börjar kisse tugga sönder fleecen måste man med andra ord gömma undan allt med fleece.

• Catgodess

Mina kissekatter hyser en förkärlek för att mjölktrampa yllekoftor men bara om jag haft dem på mig, som tur är slickar de inte på dem.

• dagdrivarn

Ser att Mums2 redan gett ett kanonbra svar...

Vill bara påpeka att "mjölktrampande" är ett normalt beteende för en katt som mår gott, de har doftkörtlar i sina tassar och markerar sin doft genom att mjölktrampa. Något som de gör när de trivs och är tillfreds med livet.
    Det har alltså ingenting med en för tidig separation ifrån mamman att göra.

Vad som är vanligt hos katter tagna för tidigt ifrån mamman är aggressivitet, svårighet att veta gränser, svårighet i umgänge med andra katter, sämre jägare än de som varit kvar längre hos sin mamma.
    Givetvis får inte alla problem med allt eller ens något men det är alltid risken när man separerar för tidigt.

• Catgodess
    dagdrivarn skrev 2011-03-04 20:34:18 följande:
    Ser att Mums2 redan gett ett kanonbra svar...

Vill bara påpeka att "mjölktrampande" är ett normalt beteende för en katt som mår gott, de har doftkörtlar i sina tassar och markerar sin doft genom att mjölktrampa. Något som de gör när de trivs och är tillfreds med livet.
    Det har alltså ingenting med en för tidig separation ifrån mamman att göra.

Vad som är vanligt hos katter tagna för tidigt ifrån mamman är aggressivitet, svårighet att veta gränser, svårighet i umgänge med andra katter, sämre jägare än de som varit kvar längre hos sin mamma.
    Givetvis får inte alla problem med allt eller ens något men det är alltid risken när man separerar för tidigt.
    Då är inte gammelkattan så väldigt störd som hon kunde varit då. Kan tillägga att jag är fullt medveten om vad regler och kattpsykologi säger om ålder då man ska ta kattungen i från modern men i hennes fall fanns inget val eftersom kattmamman försvann, troligen uppäten av en räv eller ihjälkörd och familjen som hade ungarna inte hade möjlighet att ta hand om dem utan honan.
    Gammelkattan är bara stresskänslig och lite egensinnig men detta var en parentes.
Svar på tråden Slickar på fleece