• TheresF

hjärtklappning och dubbelslag under tidiga graviditeten

Hej!
    Är i veckan 18+0. JAg har under hela graviditeten haft lätt att få hjärtklappning (enda från början, det var så jag märkte att jag var gravid). Nu har jag fått mer och mer dubbelslag i hjärtat men mindre hjärtklappning. Ibland följer hjärtklappning efter dubbelslaget. Dubbelslaget kan komma till exempel när jag precis cyklat och börjar gå ner i varv, några gånger har det hänt när jag haft lektion (är lärare). Skitläskigt!

Förra veckan gjordes ett dygns-ekg som inte visade något, hade inga dubbelslag eller hjärtklappning heller så det är inte så konstigt.

Läkaren kopplar inte hjärtat med graviditete och säger att det förmodligen inte är något att vara orolig för och han ville inte gå vidare med det.

Är det normalt att ha hjärtklappning tidigt i graviditeten /har som sagt haft det stora delar av graviditeten)

Jag kan tillägga att innan graviditeten så var det enda som gav mig hjärtklappning att jag var hård i magen. Så något i magen kanske är känsligt för tryck och trycker uppåt mot hjärtat... Vad tror du?

• Svar på tråden hjärtklappning och dubbelslag under tidiga graviditeten
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Kroppen genomgår en stor förändring under en graviditet. Att ha hjärtklappning under graviditeten är inte alls konstigt med tanke på att cirkulationen påverkas ganska mycket både pg tryck inifrån men även att det bildas mer blod som ska pumpas runt. Ett 24-timmars-EKG ger ju ganska bra vägledning om hur hjärtat arbetar, så med tanke på att du hade ett normalt sådant får du nog lita på läkarens bedömning att inte gå vidare med några ytterligare åtgärder i nuläget.

Försök att ta för vana att vila en stund under dagen om du har möjlighet så att kroppen får varva ner.

• TheresF

Tack för ditt svar, ska försöka att inte vara orolig och varva ner mer på dagarna. Sover dock mycket och länge på nätterna så att jag är utvilad på morgonen.

Men gällande de extrahoppen som hjärtat gör (främst när jag varvar ner efter träning ellr att jag cyklat) eller ibland när jag håller lektioner, sällan i lugna stunder. Är det också normalt?

När är hjärtklappning och extraslag något att oroa sig för ?

Läkaren sa att han tyckte det var för tidigt i graviditeten för att hjärtat ska vara så påverkat av det, vad menar han med det? Varför kan han inte ge säkra svar om det kan vara kopplat till graviditeten, men ändå vara säker på att det är normalt?

• Jenny Barnmorska

Vad bra att du sover på nätterna. Ofta räcker det dock inte när man som du börjar närma sig halvtid utan kroppen behöver en liten vilostund under dagen också.

Alla människor har extraslag, det är helt normalt. När du är igång och rör dig så känner du inte av det lika tydligt eftersom du är i rörelse men troligen är det då du har flest extraslag (eftersom hjärtat arbetar snabbare då) det blir under nervarvningen som du tydligast känner av extraslagen.

Ett 24-timmars-EKG ger väldigt mycket information om hur hjärtat mår och eftersom ditt var normalt så tror jag att det är det som läkaren går efter när han säger att det inte är något att oroa sig för.

Jag är ingen expert på hjärtklappning och extraslag men jag vet att om man har lätt för att få hjärklappning sen tidigare så är det ännu lättare att få det under graviditeten.

• TheresF

Jag hinner nog inte vila och är inte trött på dagen heller, är rädd också att inte kunna sova på natten om jag lägger mig på dagen. Men jag ska vara lyhörd om behovet av mer sömn kommer.

Får jag träna som vanligt? Jag går mycket eller cyklar och gör styrketräning (body pump bland annat) precis som jag brukade innan graviditeten. Fast det är lättare vikter nu och bara en - två gånger i veckan nu. Mer promenader och cykling. Hur länge kan jag hålla på med det? Ofta står det att man ska lyssna på kroppen när man tränar. Vad är det jag ska lyssna efter? Det är inte så att den säger "sluta träna".

• Jenny Barnmorska

Nej det är inte så att kroppen säger sluta träna. Men att du upplever att du får hjärklappning kanske är en signal till dig att inte träna så hårt. Vanliga promenader, en lugn cykeltur eller simning brukar vara skonsamma former av träning som man kan hålla på med hela graviditeten.

Att vila under dagen är inte detsamma som att sova. Det kan vara att sätta sig tillrätta med benen högt och bara varva ner en stund, kanske läsa en bok eller titta på tv:n.

• TheresF

Vad kan hända om man "överanstränger" sig i träningen? Jag trodde att bebisen mådde bra av att mamman rörde sig och att det var till fördel inför förlossningen att man var i form? Tror jag läste det någonstans, men det kanske räcker med sådan träning med lugn i?

Ska försöka ta det lugnt ibland =)

Tack för dina svar!!!

• Jenny Barnmorska

Det är en stor fördel att vara i form inför förlossingen och du ska absolut inte sluta motionera eller köra lugnare träningsformer. Anledningen till att det är bra att inte överanstränga sig är att kroppen får jobba mycket hårdare för att få upp pulsen vid träningen eftersom cirkulationen påverkas mycket när man är gravid.
    Att du har hjärtklappning skulle jag tolka som en signal på att din kropp säger åt dig att ta det lite lugnare.

Svar på tråden hjärtklappning och dubbelslag under tidiga graviditeten