• Anonym

Finns det nått mot blyghet?

Eller ja blyghet och blyghet, jag är så sjukt rädd för att göra bort mig inför folk så jag blir bara stel och konstig när jag umgås med folk:S

Hade en väldigt nära vän och jag mådde rätt bra fram tills vi av någon konstig anledning slutade umgås för snart 5 år sedan. Detta tog jag sjukt hårt och blev väldigt ensam, hade bara 2 killkompisar att umgås med ibland.

Sen träffade jag min sambo och det blev bara mindre och mindre jag träffade dessa 2 vänner. Nu senaste 3 åren har vi knappt setts och jag har inga vänner.

Vi blev oplanerat gravida och vår första är drygt 2 nu. Planerade syskon som nu är 2 månader.

Problemet är att jag är så sjukt rädd för att träffa folk, att jag inte kan slappna av. Jag kan inte skaffa mig nya vänner...
    Vill bara ha nån medicin som gör mig mer avlsppnad och kunna ta för mig mer, inte bry mig så mycket om vad andra tycker.

Finns det? Eller finns nå annat tips mot min rädsla?
    (KBT är testat, funkar ej...)

• Svar på tråden Finns det nått mot blyghet?
  • Insatt

Kokain? Nej men seriöst, jag tror inte att det finns någon anti-blyghetsmedicin.

• Helle333
    Anonym skrev 2011-03-04 18:32:53 följande:
    Eller ja blyghet och blyghet, jag är så sjukt rädd för att göra bort mig inför folk så jag blir bara stel och konstig när jag umgås med folk:S

Hade en väldigt nära vän och jag mådde rätt bra fram tills vi av någon konstig anledning slutade umgås för snart 5 år sedan. Detta tog jag sjukt hårt och blev väldigt ensam, hade bara 2 killkompisar att umgås med ibland.

Sen träffade jag min sambo och det blev bara mindre och mindre jag träffade dessa 2 vänner. Nu senaste 3 åren har vi knappt setts och jag har inga vänner.

Vi blev oplanerat gravida och vår första är drygt 2 nu. Planerade syskon som nu är 2 månader.

Problemet är att jag är så sjukt rädd för att träffa folk, att jag inte kan slappna av. Jag kan inte skaffa mig nya vänner...
    Vill bara ha nån medicin som gör mig mer avlsppnad och kunna ta för mig mer, inte bry mig så mycket om vad andra tycker.

Testat någon annan form av terapi?
    Det som hjälpte mig var helt enkelt att slänga sig ut bland folket och helt enkelt lära mig.
  • Lavish

Sprit brukar ju vara den vanliga medecinen. Men om det är en lämplig väg beror väl lite på situationen. (Inte så bra att satsa på till arbetsintervjun)

• Anonym

Har också testat kbt, fungerade inte för mig heller . Det enda som faktist fungerar är xanor, har haft det i ca 20 års tid. Men ett stort MEN använder det endast när jag verkligen behöver det dvs nytt träffa folk, nya situationer som jag inte skulle klara utan dem. Är så lätt att bli beroende och öka dosen*vet* Nu tar jag 0,25mg när jag ska in i en "jobbig situation". Fungerar bra. Inget att rekomendera kanske men jag berättar bara vad som fungerar för mig.

• Anonym

Jag vet nu det är dags att kontakta psykiatrimottagningen, för just nu känns allt riktigt dåligt...
    På jobbet tex håller alla andra yngre ihop, snackar på jobbet, skämtar, ses på fritiden m.m. Och så kommer jag, ett hej sen är det nog. Jag tänker bara att dom tycker inte om mig, dom tycker jag är konstig, ful eller vafan som helst. Umgås med mig vill dom inte, tänker jag. Och det märks att dom inte vill heller....
    Dom är dessutom vän med min förra supernära kompis jag umgicks med förut, så känns som alla undviker mig.

Har dessutom sjukliga komplex, är sjukt missnöjd med min kropp och låter inte andra få veta. Tex visar jag mig inte på stranden osv. Tror min sambo tycker allt sånt här är så jobbigt, att jag är så begränsad. För han själv har inga hämningar alls och är extremt social, kan umgås med vem som helst när som helst.

Jag vill inte vara såhär;-( hur ska jag göra?

• natalie05

nä din sambo e inte det, nej. skärp dig ts!!! du e fin som du e. sluta tro att hela världen handlar om dej. folk har fullt upp med sig själva. so what, om dina arbetskamrater umgås? kul för dem. handen för hjärtat: du har ingen större lust att umgås ofta med dem, eller hur?

• ArgaKillen
    Insatt skrev 2011-03-04 18:34:37 följande:
    Kokain? Nej men seriöst, jag tror inte att det finns någon anti-blyghetsmedicin.
    Inte?

Det har forskats en hel del inom just detta och jag läste det för första ggn för något år sedan i en vetenskaplig tidskrift att det har tagits fram någon nässpray som innehåller ett visst hormon (Oxytocin), som är kroppens naturliga förtroende-hormon, och gör att man känner sig mer avslappnad i bla sociala sammanhang.

Oxytocin: Nature's Trust Hormone kanske är vad TS letar efter.
  • Anonym

Handen på hjärtat: Jag har kanske ingen lust att umgås med just dom, emn jag har sjuk lust att umgås med NÅGON! Nån kompis man kan gära allt med, ut och gå, fika, shoppa, laga god mat, glo på film eller ja vafan som helst. Nu har jag bara min sambo...

ArgaKillen: Det där låter ju som nått, men alldeles för osäkert att bara köpa nå sånt:S

• ArgaKillen
    Anonym skrev 2011-03-04 20:51:00 följande:
    ArgaKillen: Det där låter ju som nått, men alldeles för osäkert att bara köpa nå sånt:S
    Jag gav vad du var ute efter. Sen om det funkar vet man inte, men vad är det värsta som kan hända om man vågar prova? Hormoner är det som styr oss och om man kan kombinera med kbt lr nåt så varför inte?
  • Anonym

Babysteps. Börja med att t.ex hälsa på busschauffören eller kassörskan. Småprata med dagisfröknarna. 
    Jag har haft stora problem med min blyghet, men genom att försöka träna bort det såhär har det blivit mycket bättre för mig. Dock känner jag mig inte "normal" än. 

• Anonym

Har absolut testat babysteps, men alltid ramlar jag tillbaka och nu är en sån sits igen...

Vi har också bråkat lite på sista tiden jag och sambon, om hur olika vi vill i livet så det känns väl inte sådär jättebra just nu...

• Anonym (Missy)

Jag är väldigt blyg av mig & har alltid varit. Men jag har liksom skapat mig ett alter ego, som jag typ använder när jag blir blyg. Jag går in i en roll & låtsas som jag är världens mest självsäkra tjej.
    Det fungerar för mig när jag träffar nya människor. 

• Anonym (samma här)

Jag har exakt samma problem som du och har haft det så länge jag kan minnas. Jag har försökt träna bort det genom att utsätta mig för jobbiga situationer, men obehaget försvinner inte. Jag har också gått i terapi i åratal, men det har inte heller hjälpt särskilt mycket. Det finns dock ett läkemedel som heter Sertralin, men jag har inte vågat börja med det eftersom jag har funderat på att eventuellt bli gravid (jag vet dock inte om jag vågar det eftersom jag är rädd att mina problem ska gå i arv). För mig fungerar det inte heller att, som någon skriver ovan, gå in i en roll och låtsas vara någon annan: mina personlighetsdrag är alltför djupt rotade för det.

• Anonym

Jag är också jätteblyg, men har aldrig gjort något åt det. Ibland lyckas jag skaka av mig blyheten, oftast i situationer där jag inte bryr mig om hur andra uppfattar mig. Jag läste om det där nässprayet för länge sen, men det verkar ju inte ens finnas på marknaden. Själv skulle jag gärna ha något man kunde ha i extra pressande situationer, som arbetsintervjuer. Jag klarar inte sånt alls. Kanske skulle något svagt lugnande funka, har ingen aning.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-04 18:32:53 följande:

Känns precis som att det var jag som skrev det här.  Exakt lika!
  • Anonym (.)
    ArgaKillen skrev 2011-03-04 20:45:07 följande:
    Inte?

Det har forskats en hel del inom just detta och jag läste det för första ggn för något år sedan i en vetenskaplig tidskrift att det har tagits fram någon nässpray som innehåller ett visst hormon (Oxytocin), som är kroppens naturliga förtroende-hormon, och gör att man känner sig mer avslappnad i bla sociala sammanhang.

Oxytocin: Nature's Trust Hormone kanske är vad TS letar efter.
    Wow! Det där ska jag kolla upp närmare!

Annars är ju alkohol och droger "bra". Men min pappa är alkoholist så jag är inte så lockad av att använda det själv.

Jag blir bättre när jag jobbar. När jag har varit föräldraledig länge har jag blivit helt socialt missanpassad och väldigt osäker.
  • Glädje58

hej ts

Du skriver att du inte är nöjd med din kropp, vad är det för fel på den?

Ett alternativ till att få loss lite oxytocin i kroppen är beröring. Massage är ett bra sätt att få kroppen att frigöra detta hormon. Och då är det framför allt den mjukare behandlingen som hjälper. Man har kommit fram till att beröring med ungefär en centimeter per sekund ger den maximala effekten.

kram

Svar på tråden Finns det nått mot blyghet?